blyghet?
jo nu är jag trött på att vara blyg för vi hade ett muntligt matte prov vi satt 4 st + Martin. och vi skulle säga vad svaret är och säga vad man tror, men jag vågade inte säga något för att jag är blyg så nu vill jag inte vara blyg men jag vågar liksom bara börja prata och sånt.
hur får man bort blyghet?
hur tränar bort den?
om ni var blyga förut hur gjorde ni så att den försvann??
jag vill ha hjälp med hur jag kan få bort den det är VÄLDIGT jobbigt!!
Tack för mycket och snabbaa svar!!!! 
Varför är du blyg? Är det pga. osäkerhet inför vad andra tycker om dig? Eller är "det bara så"?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
osäkerhet och vad dom andra tycker om mig…
Då tycker jag du ska jobba på en bättre självkänsla samt bättre självförtroende!
Umgås med folk som stärker och lyfter upp dig.
Testa nya grejer som du kanske inte vågat testa förut, det stärker självkänslan att veta att man klarar av saker man inte trodde.
Berätta för dig hur bra, fin och duktig du är.
Och låt ingen trycka ner dig!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
svårt att låta ingen trycka ner mig iallafall när det finns en som heter Emil!!!!
Det är bara strunta i dom som trycker ner dig, fnys åt dom, eller bara gå din väg. Enkelt :)
men finns det något mer jag kan gö??
Det växer bort, annars håller jag med dom andra.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag är oxå otrolig blyg, för något/några år sen så vågade jag inte ens snacka med nya vänner. Men jag hade väl dåligt självförtroende och har det än idag, men jag gör saker med min vän som inte är blyg alls. Går på fester och snackar med massa folk där, för då bör man ofta presentera sig om någon kommer fram och pratar. Jag HATAR att prata inför klassen, men fixade en redovisning med min kompis för någon vecka sen, hade vart nervös inför det i 3 veckor men efter så kändes det så otroligt bra. Rådet till dig är att verkligen testa på nya saker och kanske belöna dig med ngt bra efter. :)
Man kan, bara man vill och utmanar ;)
ja jag kan prata med alla mina kompisar men det är endå när det kommer en ny eller någon som jag känner men är inte vän med den så är jag gätte blyg
jag rodnar sjukt lätt !!!!det är så pisamt!!!!!om vi ska redovisa något blir jag extremt nervös och försöker göra det så fort som möjligt!!!!idag hade vi tyska redovisning och tro mig det slutade inte bra!!!! he…he…heh…..
Jag är väldigt blyg. Det är bara så jag är. Jag undviker oftast att prata om det är någon ny person i min närhet, innan jag lyckats lista ut vem det är och hur personen är. Bland vänner och familj är jag lugnare och mer pratsam. Redovisningar inför klassen är hemska, och öven att räcka upp handne och svara på frågor är obehagligt. Beror lite på hur stömningen i klassen är också, ibland är det ganska okej medans det ibland är en riktig pina.
Det intressanta är att om någon retas så ler jag bara, för jag bryr mig verkligen inte. Om det inte är en vän då, men en vän skulle aldrig försöka trycka ner mig. Men fast jag inte bry mig om att andra retas eller kommer med kommentarer, så har jag ändå dåligt självförtroende.
Nåja, mitt tips är väl att våga försöka. Vad kan dom göra liksom? Om dom retas bevisar det bara att dom är dumma. Och även om det ibland känns så, så dör man faktiskt inte av att räcka upp handen och svara på en fråga eller göra en redovisning inför klassen. Säg bara att du kan göra det och försök att prata med lugn och tydlig röst så kommer allt gå bra. (När jag redovisar något går det tio gånger snabbare än när jag tränade hemma, det är inte så bra…)
"Friskt vågat - hälften vunnet"
//Jessie