Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 2724 ggr
dextrosol
0

Hur firar ni julafton?

Som rubriken lyder hur firar ni eran julafton?

Firar ni den överhuvudtaget?

När öppnas julklapparna? köper ni några julklappar till varann?

Roligt att veta med snart en månad kvar till jul :)

[MiniPim]
0

vi brukar vakna på morgonen, ta lite bildenoch äta frukost. sen så åker vi till min kusin, där samlas alla och då är det den eviga längtan.. vi är välö med varandra och äter osv, sen på kväll öppnar vi presenterna! :) och jag köper presenter till dem i min familj, sen köper våra familj till de andra och dem till oss! :D

iJennie
0

Vi vaknar, äter frukost, får öppna ett paket (från julstrumpan) leker lekar, ser på Kalle anka, sedan kommer tomten (småsyskon), och sedan håller vi på med våra julklappar tills julskinkan är klar, och sist brukar vi mysa och se på en film. Endast med familjen-ibland åker vi till mormor och morfar

/Kram Jennifer

ThreeStars
0

Jag har olika traditioner beroende på vem jag är hos (Har skilda föräldrar) Men hos farsan så klär jag granen tidigt på julaftonsmorgonen, sedan förbereder vi mat och sådant. när klockan är ungefär ett, äter vi i lugn och ro, sen blirre Kalle anka :) efter det är det julklappsöppning ;)

Hos morsan tar vi in granen redan den 20:e eller något, klär den då, och öppnar bara paket på själva juldagen :/

[Tilde]
0

Vi firar på vår släktgård i Norberg med mammas släkt. Vi brukar öppna julklappar från pappas släkt på morgonen, sedan samlas vi alla i ett rum och så kommer tomten (förra året var det min morbrors fru som kommer från Malaysia som var tomte - haha!). Lite senare har vi en stor jullunch. Efter Kalle Anka så brukar vi öppna julklappar i blandad ordning. Det är oftast min morbror som läser upp julrim och liknande… Julklappsöppningen brukar ta en evighet eftersom jag har så bortskämda kusiner, lol.

Det serveras ingen middag då alla är mätta efter lunchen, så jag och mina syskon brukar gå in till byn för att köpa panpizza eller piroger. xD

Dipsie'n'Poo
0

Vi vaknar, äter frukost och under förmiddagen förbereder mamma och pappa maten. Sedan äter vi den. Tittar på Kalle Anka och under kvällen öppnar vi julklappar. Vi brukar fira med mormor.
Jag och lillebror försöker hitta roliga julklappar till våra föräldrar. De köper till oss och vi alla köper till mormor. Mormor köper till oss om hon kommer ihåg…

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Fridaaaa
0

Lite olika. Men senaste åren har vi varit hos min sambos storasyster med hennes barn och man, med svärmor och hennes man och min sambos alla syskon på förmiddagen och öppnar lite paket, sedan har vi kört ner till mina föräldrar på eftermiddag, ätit tomtegröt, öppnat paket och sedan ätit middag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nottheonly
0

#4 Norberg? i västmanland?

[Tilde]
0

#7 Ja precis :) Jag kommer från Västerås, så det är nära. Min släkt på mammas sida är från Norberg ursprungligen… sjön där, Noren, namngavs efter morfars släkt (Nohre). :)

:holmgreen:
2

Beror på lite, vi brukar vara antingen hos pappas ena syster eller hos oss. Däremot går allt till på samma sätt.

Vi som alltid firar jul tillsammans är:

Min familj på 5pers , pappas två systrar med deras familjer på 5+4pers, pappas bror och hans familj på 4 pers, farmor, ibland mina kusiners farmor samt farfar så då blire +2, vet inte om jag glömt någon haha, men ungefär så. Allt som allt är vi rätt så många, runt 20.

på morgonen går vi alltid upp vid kanske 9, får ett paket i julstrumpan osv. Sen gör man lite vad man vill, de vuxna brukar gå på prommenad medans vi barn (haha alla under 20 dårå) typ leker i snön (haha xD). As kul vilket som. Sen äre mest chill och förberedelser. Kalle anka of course! Vi har kört julmiddagen vid typ 4, sen något litet på kvällen. Sen vid 6 äre paketutdelning, tomten kommer osv. Sen brukar min pappa läsa lite ur julevangeliet, då vi tycker man ska minnas varför man firar jul osv, man ska värdera över det man har, familjen osv. Sen bara har vi det mysigt. :)

[rocklover]
0

vi gör inget på morgonen, förutom att plåga mig med glada julsånger!!!!!sedan åker vi till vår moster, äter middag, öppnar paket och åker hem igen.

nottheonly
0

#8 Haha jaha, häftigt! jag bor i Norberg, därför jag undrade Glad

Quenzi
0

Den 23:e så kommer alla syskonen hem till oss och vi brukar förbereda lite inför julaftonen och sen på kvällen har vi filmmys med Sunes Jul. x)

Sen på julafton så öppnar vi paketet  i julstrumpan, går upp och äter frukost och visar upp vad vi fick, sen så brukar vi gå och klämma lite på paketen och räkna hur många man fått. xD Och sen så börjar vi laga all mat och sen klär vi upp oss. Sen vid 2 någon gång kommer släkten och vi äter maten, sen så kollar vi på Kalle Anka och sen väntar vi på tomten, sen när tomten kommer så delas paketen ut och när tomten gått så öppnar vi dom. Sen efter det kör vi en paketlek som går ut på att alla ska lägga varsitt paket på bordet och så ska man slå med två tärningar och får man två lika siffror så får man paketet, så gör man i ca 10 min och efter den tiden får man öppna paketen och sen så har man 10 min till som man kör lika dant på fast med dom öppnade paketen sen så pratar alla om tidigare jular och sen åker alla hem. :)

PJUM

Afturelding
0

På kvällen den 23e när mamma kommer hem från jobbet vid 22-tiden så klär vi granen och har nattfika när den är klar vid ett med julmusik och glögg (julte för min del). På morgonen får jag presenter i julstrumpan (Ja, mina föräldrar lägger fortfarande julklappar i våra strumpor utanför dörren mitt i natten, trots att jag och min lillebror är 17 och 19). Sedan äter vi frukost, slår in hundgodis till hundarna i julpapper och öppnar presenter.

Senare på dagen äter vi middag hos morfar vid ett, tittar på Kalle klockan tre och delar ut julklappar vid fem med gröt. Sedan har vi bara mysigt med fika och går hem vid 23-tiden ^^

I år vet jag inte hur vi gör. Min familj ska fira jul hemma hos min farmor, och jag vill inte vara där. Kanske är vi hemma hos sambons familj, men det vill jag inte riktigt heller…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

monstermash
0

Vi firar jul hos någon av mina två systrar eller hemma hos oss. Oftast blir det dock hos mina systrar. På morgonen gör vi ingenting, vi kanske öppnar något paket bara, men vi brukar inte ens umgås på morgonen. Då sitter vi vid varsin dator och passar på att surfa innan vi gör i ordning oss. Datornördar… Tungan ute

På förmiddagen någon gång brukar vi möta upp min mormor och ta en taxi till någon av mina systrar, väl där brukar vi hjälpa till att passa barnen medans de andra håller på med de sista förbredelserna, och hjälpa till lite där såklart. Glad Därefter är det dags att äta julmiddag tills Kalle Anka börjar… Det brukar dock mest bli att familjen ser Kalle och jag sitter och smsar och tittar ibland, eftersom det inte är den roligaste traditionen jag vet. Oskyldig Och efter det kommer tomten, eftersom mina syskonbarn är mellan 1-5 år. Vid 18 tiden är det dags att ta taxi hem igen, och då ser mamma och jag på en film ibland, och ibland sitter vi bara vid datorn. Oftast ser vi någon film som går på TV och sedan går in till datorerna.

Vi som firar är jag, mamma, mormor, min broder, mina två systrar, min systers make & fyra av syskonbarnen. Alla köper julklappar till varandra, dock brukar mamma köpa paket åt mig och sedan skriva att dem är från mig, så de kommer bara få något litet var ifrån mig i år eftersom mamma redan köpt de stora sakerna.

Scorpio97
0

Vi firar jul hemma. Morgonen brukar börja med att mamma gör gröt, och vi för en gång skull äter frukost tillsammans. Mys hemma tills middagen (Kalle Anka före naturligtvis) och efter middagen öppnas presenter. Sen kollas det antingen på film, eller spelas sällskapsspel.

Två av mina bröder har flyttat hemifrån, men syrran bor kvar hemma. Förra året var en av mina bröder tyvärr tvungen att jobba på julaftonskvällen, men annars brukar dom komma kvällen före och stanna tills sent på julafton eller morgonen efter. Brukar bli lite problem med sängplatser bara…

Tidigare brukade vi även åka en sväng till min farmor vid lunch och jag bytte då julklapp med min kusin, men pga bråk förra året så vart det inte så. Sen dog min farmor för två år sedan, så vi kan ju inte åka dit längre. Vet inte hur det blir i år.

//Jessie

dextrosol
0

En vanlig jul hos mig ser ut så här:

1. Vaknar upp runt kl. 7-8 och äter frukost                                         2. Går med ut och hjälper till med hästarna på morgonen, bl.a. med att släppa ut dem så de får vara ute någon timme iaf                               3. Jullunch med bl.a. julskinka, köttbullar, potatis, prinskorvar m.m.     4. Kalle Anka kl. 3 på SVT1 (OBLIGATORISKT ^^)                                 5. Ta in hästarna (ibland görs det före Kalle Anka beroende på när det hinns med) samt ge dem varsin julklapp (oftast en morot vardera)       6. Öppna paket som ligger under granen, inga rim dock :(                   7. Göra vad man vill tills det är kvällsmat dvs. risgrynsgröt                   8. Efterrätt (ris a'la malta) samt vårat traditionella julklappsspel           9. Slut

Julen firas alltid hemma hos familjen (mina föräldrar och mina bröder ibland även någon gäst/kompis)

Hamsterlycka
0

Vi brukar klä julgranen kvällen före julafton. Typ hela min släkt brukar komma till pappa (kusiner, farbror, farmor, faster) någon dag innan julafton, sen på julaftonsmorgonen brukar farmor göra gröt, sen tar vi det lungt, lyssnar på julmusik, spelar spel och sådant. Sen brukar vi gå ut i snön (haha) för det finns suuuuuperstora snö"berg" precis vid våran lägenhet, och då brukar vi köra herreman på teppan. Tungan ute Sen går vi in, ser kalle anka och dricker julmust. Sen vid 7 ungefär äter vi middag, och sen vid halv nio öppnar vi julklappar.

Tycker det är riktigt mysigt Glad. Firar ju två jular, en hos mamma och en hos pappa. Dethär var den hos pappa, hos mamma gör vi liite annorlunda. ;)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

batong_elvis
0

Jag har då skiljda föräldrar. Firar med den ena den 23 eller 25 och med den andra 24, de byter varannat år liksom (som alla andra "speciella" händelser). När jag är hos pappa så får jag öpnna julklappar flera dagar för jag är en såkallad "bortskämd"unge, så mina låtsas syskon inte ska bli avundsjuka. Väldigt patetiskt, tycker jag.

Dock hatar jag julen och tycker den är överskattad, julklapparna är väl det ända som kan vara roligt med jul, men förstår inte tanken med det liksom. Allting känns så jäkla tillgjort tycker jag. Kanske för att det är jag som åker fram och tillbaka som ett jävla paket mellan mamma & pappa utan att säga till om vem jag verkligen vill vara hos. Men men, får väl skratta och vara glad.

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

The Fame
0

Jag har skilda föräldrar och bor alltid hos mamma på julafton, men firar med pappa och hela släkten.

Vi vaknar, utbyter morgonpresenter (vilket typ brukar vara marabou mjölkchoklad och julmust), klär på oss, slappar, äter lunch (julskinka och knäckebröd) och så åker vi iväg till min syster som bor ungefär en halv mil från oss. Där är vi oftast först, så vi brukar hjälpa till att lägga julklappar under granen (hon har en plastgran. Superliten. Men söt.) och förbereda fika. En efter en brukar resten av släktens medlemmar droppa in och när alla väl är där brukar det vara rätt kaosartat. Min pappa har rätt lite kontakt med resten av familjen så han irrar runt och pratar med alla, min mormor brukar sätta sig sofistikerat i soffan och dricka glögg, min svåger (ja. jag har en svåger. ja. jag är fjorton) brukar leka med sin dator, de flesta är överallt och ingenstans och jag, min syster, min mamma och min bror brukar duka inför middagen när fikat är slut. Sen någonstans där brukar någon upptäcka att Kalle Anka har börjat, så då knölar alla ihop sig i soffan och tittar.

Sen är det julklappsutdelning vilket brukar gå ganska fort och så till sist börjar middagen ordnas ihop. Min syster och svåger brukar ordna det mesta dagen innan, så det enda som behöver göras är egentligen att ta fram allt och koka potatis.

Min jul brukar vara jättemysig. Förra året hade jag dock inte mycket till julkänsla, men jag mådde inte jättebra då så vi får hoppas att det blir bättre i år. :)