Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 947 ggr
Scorpio97
0

Tips på jobb? Läxhjälp!

Jag ska göra en realistiskt budget på en fiktiv familj till skolan. Som vanligt börjar jag i sista minuten - detta ska vara klart 00.00 i natt. Om jag absolut måste kan jag skicka in det imorgon.

I alla fall, min fiktiva familj ska betså av en 22årig tjej med två katter, som bor i lägenhet i Forsa/Hudiksvall. Frågan är bara, vad finns det för jobb? Eftersom hon är så ung, så har hon inte gått högskola. Så bara jobb där det räcker med gymnasie-utbildning.

Uppskattar även andra tips! (:

//Jessie

Geru
0

Affärsbiträde, lagerarbetare, telefonförsäljare… Listan kan göras mycket längre :p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Scorpio97
0

Ja, affärsbiträde var min första tanke också. Enlig SCB tjänar man ungefär 22000kr/månaden då, låter det rimligt? På typ HM?

Annars tänkte jag om hon jobbade på MacDonalds, men jag vet inte riktigt vad lönen ligger på då.

//Jessie

Geru
0

#2 Ja, det gör det väl. Men en standardlön ligger väl någonstans på 16000~ om man är ung. Lite mer, kanske, beroende på vilket jobb man har då, självklart.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Scorpio97
0

Förutom lönen har man inga andra inkomster va? Är väl bara barnbidrag/studiebidrag man kan få, och eftersom hon varken studerar eller är ett barn så får hon ju inget av dom.

Tänkte att hon skulle bli i en lägenhet med två rum, med en hyra på ca 4000-4200kr. Vatten och värme ingår, antar jag? Kollar på Hudiksvallsbostäder, men det står ju inte exakt vad som ingår. (Står bara att internet ingår). Vad mer ska man betala för lägenheten?

//Jessie

Geru
0

#4 Bostadsbidrag har jag för mig att man kan få, men vet inte kriterierna för det. Hyreslägenheten brukar vatten och värme ingå, men det är inte alltid så.

Vet inte riktigt:p Det här är inte helt och hållet mitt ämne. Egentligen borde man kolla på privatekonomi iFokus :P

-Stephen Hawking

dextrosol
1

När gjorde någon liknande uppgift och skulle välja jobb och lön så använde jag mig utav denna hemsida för att göra lönen så verklighetstroget som möjligt.

Man söker bara typ av jobb i ett valfritt län :)

Scorpio97
0

#6 Tack! Väldigt bra länk.

//Jessie

Scorpio97
0

Föresten, är det före eller efter skatt om man kollar lön på den hemsidan?

//Jessie

Geru
0

#8 "Lönestatistik med bruttolöner per månad" Alltså så är det före skatt.

-Stephen Hawking

Scorpio97
0

#9 Lär mig aldrig detta med brutto och netto. Tack för snabbt svar! (:

//Jessie