Jag orkar inte mer..
Skolan har aldrig varit min första prioritering och nu när jag fått en betygsvarning i genetik så sätter det ännu större stress på mig. Som att jag inte redan har massa andra saker som jag måste göra.
Jag får nya läxor eller saker att plugga på varje dag (går första terminen på gymnasiet) och jag är nästan ALDRIG på humör för att plugga.
Alla mina klasskompisar pluggar varje dag verkar det som, och de känner sig självsäkra när vi står där utanför klassrummet och väntar på att få komma in för att göra ett prov.
Ingen verkar vilja hjälpa mig att förstå heller.
Jag klarar inte av att ha så här mycket samtidigt, och jag vill inte kämpa för det heller. Jag vet inte vad jag ska göra..
För mig har det varit så i perioder. Men när jag väl tar tag i det och lägger upp en plan för hur mycket jag ska göra varje dag och tänker att nu ska det fixas, då brukar det lossna. Ibland känns det tungt, men bara man får till ett positivt pluggtillfälle så finns den positiva känslan kvar nästa gång man sätter sig och jobbar.
Ibland funkar det inte och då har man två val: att vänta tills inspirationen flödar och man kan plugga, eller att köra ändå och veta att man har mindre att göra nästa gång.
Jag har hatat skolan och hatat läxor… men nu sitter jag här och räknar matte, bara för att jag tycker att det är så kul! Det känns så mycket bättre när man har gjort ett bra jobb och fått läxorna klara i tid. Det är ju skitkul att känns sig duktig!
Så ta en kaka och börja med något lätt! Heja heja! 
Försök prata med dina lärare och se om dom inte kan hjälpa dig att lägga upp en plan för dig. Alltså ett pluggschema typ. Så du får kontroll över alla dina läxor och prov och känner att det går att hantera.
Sen kan det hjälpa att bestämma sig för att, nu ska jag plugga i 1 timme! Sätt dig i sängen eller någonstans där det är tyst. Eller sätt på musik om det är lättare för dig. När jag pluggade så brukade det hjälpa att ha något att tugga på lite då och då. Till exempel lite vindruvor eller något annat för att få pluggandet lite mysigare och trevligare. Försök peppa dig själv! :)
Mvh Jenna
Här finns tyvärr inga genvägar, men det finns saker som kan underlätta.
Se till att vara med ordentligt på lektioner, det hjälper oerhört mycket! Ju mer du gör lektionstid ju mindre behöver du göra hemma. I skolan har du också klasskompisarna som kan hjälpa dig samt tillgång till lärare som kan förklara om du inte förstår. Utnyttja det!
Sedan behöver du komma upp med en plan. Att sitta med flera uppsatser och prov i en hög och plugga allt direkt är helt värdelöst. Så lägg upp en plan, kan du inte göra det själv ska det finnas någon på din skola som hjälper dig med det.
Sedan belöna dig själv, bestäm dig för att du ska göra klart den här uppgiften innan du får titta på det där avsnittet av serien, äta godiset eller leka med hunden. Då blir du motiverad till att göra det. Sedan är det så oerhört skönt att bara ha det gjort!
Men jag är som du, jag skjuter upp det. Men när jag väl tar tag i det så är det så otroligt skönt att bara ha det gjort sen! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Exakt samma här! har inget gjort en enda läxa sen skolan börja, förra året gjorde jag alla omprov och läxor jag missat dom sista 4 veckorna eller ja de mesta gjorde en jag kände åt mig och enormt tacksam för de! hade aldrig klarat de annars :p Men eftersom jag aldrig klarar av att plugga tilll prov och även fast jag gör de så tappar jag allt när de är prov så har jag bett lärarna ge mig uppgifter istället för prov men sen ska man ju orka göra dom också och de lär ta ett bra tag :p
Fundera lite över på vilket sätt du lär dig bäst på. Jag är t.ex. en väldigt visuell människa och behöver ofta liknelser eller små teckningar för att förstå saker. Kanske känns det motigt för att du inte hittat rätt metoder för att plugga? Prova lite olika saker och försök hitta det som passar just dig!
Något annat som hjälpt mig mycket när jag gick i skolan var att planera. Skaffa dig en kalender om du inte redan har det och se först och främst till att ha bra koll på när du har läxor och prov. Sedan kan du börja planera själva plugget - när du ska börja med vad och vad som bör vara klart när. Det har hjälpt mig mycket. Det kan också vara bra att sätta upp små delmål i ditt pluggande. Ska du t.ex. plugga matte en kväll - tänk ut vilka kapitel eller uppgifter du bör ha gjort när du slutar.
En annan sak som hjälpte mig mycket med pluggandet var att få det klart under skoldagen. När jag hade hål passade jag på att få plugg gjort, så att jag inte behövde göra det hemma sedan. Gå till bilbioteket eller om ni har någon slags pluggstuga på skolan och få saker gjorda när du har tid över! Det är oftast mycket lättare att få plugg gjort på skolan än när man sitter hemma på rummet och har en massa andra roligare saker som lockar! Under skoldagen har man ju oftast plugget i kroppen och lite mer energi än när man kommer hem.
Tipsen ovan är jättebra!
Personligen tycker jag att det är jättesvårt att konsentrera mig om jag t.ex. sitter framför datorn eller tv:n.
Brukar fixa en mysig pluggplats där jag kan sitta och plugga i lugn och ro. Tänder ljus, dricker te eller varm choklad och gör pluggandet till något mysigt!
funkar aldrig att skjuta upp läxorna utan blir då bara mer och mer stressad. Har svårt att väl börja men det är bbara att kämpa på och ta tag i grejerna.
Lycka till och hoppas du får mer studiemotivering! 
Det är lite det som är mitt problem, jag har svårt att börja. Jag tar fram böckerna men sen så struntar jag i att fullfölja..
Jag hänger med ganska mycket på lektionerna, det är mer kurser än lektioner nu på gymnasiet så det känns typ bättre på något sätt. Vilket är en liten motivation i sig.
Men det enda problemet jag har är att börja plugga, för att jag är så jädra lat. Jag sitter hellre och tittar på tv eller håller på med mobilen än att jag läser.
Imorgon så ska jag ha läst till sida 121 i en bok som vi fick av våran svensklärare, "Låt den rätte komma in", och det kommer att vara frågor gällande de sidorna.
Jag har bara läst till s. 51 -.-
Betygsvarningen jag fick idag fick mig att inse hur allvarligt det är. Men känslorna att bara släppa allting finns fortfarande kvar.
Jag har dock pluggat genetik nu i typ 4 timmar fram och tillbaka tillsammans med en kompis, för att vi har ett omprov imorgon (fick F på provet och läxförhören)..
Oh well. Min text blir så komplicerad och rörig men jag vet inte vad jag ska skriva annars ^^
Tack för era tips, jag kommer verkligen att testa dem