Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2625 ggr
[Tilde]
0

Shopaholic - hjälp!

Vad kan man göra för att komma över sitt shoppingberoende? :(

Anonym
2

Söka hjälp

[Tilde]
0

#1 Vad för hjälp? xD

Anonym
2

Psykiatrin tex.

[Tilde]
0

#3 Tror inte det skulle hjälpa… Grejen är ju det att när jag väl ser något jag vill ha så MÅSTE jag ha det, trots att jag nu måste spara pengar. Obestämd Så tips på hur man ska spara pengar istället vore bra! :P

Anonym
5

Har du ett verkligt shoping beroende behöver du proffessionell hjälp för att ni ska kunna ta tag i grundproblemet som yttrar sig genom sjuklig shoping.Så jo det hjälper.Att få spartips gör ingenting åt problemet.

Spara pengar gör du genom at inte handla saker du inte behöver.HJälper det dig?Nej för ditt problem ligger djupare än så om detta verkligen gäller sjuklig shoping.

Mimmi
0

Om du har en internetbank kan du ju skapa ett sparkonto som du för över pengar till varje månad, och som inte är kopplat till något bankkort. På så sätt har du ju en begränsad summa på ditt vanliga konto, och det blir svårare att slösa. Glad

[Tilde]
0

Okej såhär ligger det till: Jag har för 1-2 år sedan varit shoppingberoende och köpte massa saker jag egentligen inte behöver eller riktigt hade råd med. Det har blivit mycket bättre sen jag flyttade hemifrån eftersom jag nu vet att jag inte kan lägga allt på kläder och liknande. Däremot får jag fjärilar i magen och blir seriöst glad av nya saker! Jag ser det mer som att jag älskar mode nu (och inte är shopaholic), för jag har lyckats spara mycket av mina pengar… :)

Jag har svårt att säga "den hör BEHÖVER jag inte", för jag älskar mode och vill ha många olika slags plagg! Tungan ute

#6 Sant! Jag har dock ingen inkomst just nu, så det spelar inte så stor roll i nuläget, men det ska jag göra senare! Svårt att handla när man inte har inkomst? Sälja fonder… får nog gömma min svenska bankdosa :P

Anonym
5

Det handlar nog då om mognad.Du kommer klara av att ta klokare beslut en vacker dag,för just det är om att ha svårt att inte handla något fint ser jag har med mognad att göra.Menar alltså inget illa.Fram till dess kanske du ska låta någon annan ha hand om dina pengar.Eventuellt en kontaktperson.

Mimmi
2

Du kan ju också försöka hitta något annat som också ger dig den där kicken och känslan av glädje. Oftast är det ju just den man är ute efter.

Att planera dina inköp kan nog också hjälpa. Försök sätta gränser för hur mycket du ska få handla för varje månad. Då kommer du ju att kunna köpa plagg och sedan känna att det ändå var okej och tillåtet, och slippa ångra dig och känna dig dålig i efterhand.

Något annat du kan prova är att göra en inventering av din garderob. Hur mycket kläder har du egentligen? Det kan nog hjälpa ditt problem med att inte kunna tänka att du inte behöver vissa saker. Skriv gärna ner allt du har - t.ex. att du har sex par jeans. På så sätt blir det väldigt tydligt vad du faktiskt inte alls betyder, och det blir lite enklare att "ta på".

Mimmi
0

#8 Det där tycker jag bara var trams. Hade du skrivit samma sak om detta var Vuxna iFokus? Mest troligen inte. Tirin har ett problem hon behöver hjälp med och att säga att "när du blir äldre kommer du att förstå bättre" är ju inte någon hjälp över huvud taget. Tänk om hon inte "mognar och förstår bättre" då? Problemet kommer då att finnas kvar även när hon blivit äldre och fått tillbaka kontrollen över sina pengar.

Jag tycker inte alls att Tirin verkar omogen, hon är ju väl medveten om sitt problem och vill ha hjälp med att lösa det. Att då bara sopa det under mattan ett tag lär inte alls hjälpa.

Anonym
0

#10Har redan gett tips på vad som kan göras.Men eftersom detta inte handlade om ett beroende som det först gavs intryck av så ändrade jag uppfattning.Skrev som sagt att det inte var något illa menat utan en ärlig tanke från mig.Skrev inte heller att man förstår bättre när man är äldre,dock så mognar man oftast ju äldre man blir.Pengar är många gånger en sådan sak som man växer in i.Så som du ser sopade jag det absolut inte under mattan.Ser att mitt råd är bäst i tråden hittills,men det togs inte emot.Att som du ge tips på att man ska byta ett beroende mot ett annat är förkastligt.Det om något är ju att skjuta undan problemet istället fr att ta tag i det.

[Tilde]
0

#8 Jag är inte tonåring (är 21) och mognad tror jag inte det har med att göra. Detta är ett beteende som utvecklades när jag var i övre tonåren… jag hade inget behov av så mycket kläder när jag var yngre än så, så teorin med mognad passar inte riktigt in. Jag är för övrigt dessutom väldigt mogen och ansvarsfull generellt… :)

#9 Det var en superbra idé faktiskt! Skrattande Det ska jag göra! Jag ska rota igenom alla garderober och skriva ner hur mycket jag har av varje (jag har säkert även kläder som ligger gömda och bortglömda), så slipper jag känna att "ett sånt här plagg vill jag ha!". Jag vet att det ligger kläder i källaren också, borde nog kolla igenom dem med, hah.. :)

Mimmi
3

#11 Att du skriver att det inte var illa menat förändrar inte riktigt det du skrev och hur andra kan uppfatta det. Folk kan fortfarande ta illa upp av vad du skriver även om du skriver att det inte var illa menat. Känns lite som fenomenet att försöka "snälla till" dumma saker man säger genom att börja med "Inte för att vara taskig, men…".

Att du anser att din lösning är den bästa behöver verkligen inte betyda att den är det. Nu är det ju faktiskt upp Tirin att hitta den lösning som passar henne bäst, inte dig.

Man kan ju ersätta beroenden med positiva saker - t.ex. att måla, pyssla, skriva osv. Att hon skulle ersätta det med ett annat negativt beteende var verkligen inte vad jag menade, och det tror jag faktiskt att du egentligen förstod.

#12 Hoppas att det hjälper! Kan kanske till och med vara en idé att ha med dig en lista över allt du har i din plånbok, så att du påminns om det när du är påväg att slänga fram kontokortet. Flört

Anonym
0

#13Om jag inte menar något illa och dessutom talar om detta så ligger ju problemet inte hos mig.Väljer man att ta illa upp är det väldigt onödigt då det inte finns något illa i det jag skrev.Att byta beroende blir aldrig rätt oavsett vad man byter det med.Ett beroende är aldrig bra.

[Tilde]
1

#14 Jag förstår precis hur Mimmi menar. Om du säger "Ta inte illa upp, men du är sjukt ful", blir ju inte det bättre än att säga "Du är ful" liksom. Tungan ute Man är ju dessutom inte omogen bara för man älskar något eller har ett beroende. Jag har inte problem med min inkomst, jag vill bara inte förvärra den genom att köpa "onödiga" saker och ville därför ha tips på hur man ska spara pengar på bästa sätt och ungå "jag måste ha"-känslan.

kanina90
0

Har man riktigt shoppingberoende tror jag man måste söka hjälp. Då hjälper det nog inte bara för att man försöker spara pengarna om man är beroende liksom. KBT kanske kan hjälpa tex, men jag vet inte.

Om det inte är så illa som beroende kan du kanske bestämma dig för att inte köpa godis tex (om du brukar lägga pengar på sånt)

Eller att inte köpa några fler jeans förrän du verkligen slitit ut dom gamla, och inte bara köpa nya för att du hittar några snygga ( alltså bara exempel)

Clariiz
0

Jag kan inte shoppa av den anledningen, jag köper allt jag vill ha tills pengarna bokstavligen är helt slut trots att de var tänkta till annat. 
Det betyder att jag nästan aldrig går på stan och när jag väl gör det bestämmer jag innan ungefär hur mycket pengar jag kan lägga på kläder och tar bara med mig så mycket. Eller så räknar jag ut så mycket jag verkligen behöver till de andra sakerna den månaden, tex. djur, bensin och presenter.

Så det är mitt bästa tips, för att köpa en liten sak funkar inte för mig. Jag ska ha allt jag ser i princip så jag håller mig borta helt och storshoppar då och då ist när jag känner att jag behöver kläder och har tillräckligt mycket för att kunna komma hem med ett par påsar (som i övrigt måste avra en av de mest fantastiska känslorna någonsin!) :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Tilde]
0

#16 Jag tror inte jag har ett riktigt beroende som så, men jag känner ett enormt sug efter nya kläder hela tiden och hittar jag något snyggt så MÅSTE jag ha det! Det har börjat avta lite och jag får bara ett sånt ha-begär då och då, jämfört med hela tiden som det var förut. Men jag ska absolut "hålla i pengarna" (som mamma brukar säga) och spara till saker jag verkligen behöver. Det är bara svårt för man kan ju enkelt övertala sig själv om att man behöver det man vill ha. Foten i munnen

Jag brukar i alla fall kompromissa med mig själv, t.ex. "köper jag detta så får det andra vänta", eller att "jag får bara köpa det här om jag gör det här först", osv.

[Mi-rand-a]
0

sluta kolla kläder via nätet (om du gör de) och sluta gå på stan, hehe :)

[Tilde]
0

#19 Haha lättare sagt än gjort Tungan ute Jag brukar ofta lämna plånboken hemma när jag stanar dock, så "råkar" man inte köpa onödiga saker. ;)

kanina90
0

Jaa glömma plånboken hemma var det absolut bästa tipset, bara man inte möter nån att låna pengar av då..

[Tilde]
0

#17 Såg inte ditt inlägg! Men jo, jag får nog också göra en lista på saker som jag måste lägga pengar på och hur mycket jag i så fall högst får spendera på kläder och annat.. :/

#21 Jag brukar aldrig be om att få låna pengar, såvida det inte är några enstaka kronor… Så det skulle inte bli något problem :)

Clariiz
0

#22; Extra jobbigt vid jul dock då jag absolut inte har råd att lägga pengar på kläder eftersom allt ska gå till julklappar men endå måste vistas en hel del på stan. Då gäller det sig att hålla sig borta från klädaffärerna. 
Men ja, jag misslyckas alltid för det är oerhört lätt att köpa en julklapp till sig själv också när man ändå håller på..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Tilde]
0

#23 Mjo, det är ganska jobbigt :/ Fast jag ogillar sommaren mer på det viset; har sambons födelsedag i maj och systerns i juni, samt pappas i juli (fast min egen är i augusti, så det jämnar nog ut sig lite, haha)! Men en översyn på ekonomin är nog i alla fall bra att ha! Jag har ju bland annat utgifter så som mat till djuren som ska betalas. ><

Cazzos
1

Tips Glad

* Lämna pengarna hemma
* Tänk, "behöver jag verkligen det här?", "vad hände sist jag köpte det här? (t.ex. jag som har en fascination att köpa örhängen men använder dem aldrig, har dock slutat nu hehe)"
* Tänk på det du sparar dina pengar till. Är det mer värt än det du håller i handen och ska köpa nu?

[Tilde]
0

#25 Mjo, jag ska börja planera mycket bättre, göra listor av olika slag (t.ex. med saker jag faktiskt behöver och så får jag inte köpa något som inte står med på listan). Glad Det borde funka!

Cazzos
1

#26 Jag skrev en utförlig budget förut..

* Hur mycket pengar jag skulle få den månaden
* Hur många kronor jag skulle lägga på vad
* Hur mycket jag skulle ha kvar efter
* Hur mycket jag skulle ha månaden därpå när jag får mer pengar

Men.. min budget gick åt skogen kan jag väl säga Oskyldig Nu struntar jag bara i att köpa onödiga saker, jag har "växt ur" min lilla shopaholic-period jag hade för typ ett år sen haha. Glad

[Tilde]
0

#27 Låter som en bra lista :) Även om det inte riktigt fungerade, haha. Det får nog bli ett nyårslöfte från min sida, att sluta köpa "onödiga" saker! Mina löften till mig själv är i alla fall något jag inte sviker. :)

Cazzos
0

#28 Det är ju bra, jag kan aldrig hålla löften till mig själv. Om jag ska göra det, så är det tydligen jättesvårt för mig, haha. Lycka till Glad

Jenna_Nord
0

Är de så att du köper onödiga saker, så finns där ingenting du verkligen verkligen verkligen måste spara pengar till, tror jag. Visst är de saker som hade varit bättre att köpa, men ändå inget du är i behov av för att överleva.

För är det något som du prioriterar, så hittar man lösningar och man drar in på annat, även på saker man hellre hade velat lägga pengarna på.

Jag har till exempel hund och egen lägenhet, och arbetslös. Jag lever alltså på minimum kraven men eftersom min hund måste ha mat, och måste ha vintertäcke, så lyckas jag dra ner på saker åt mig själv. Annars svälter hon ju. Det gör ont att ibland inte kunna köpa saker jag hade velat ha, eller som förra året då jag gick i sommarskor hela vintern för att jag faktiskt inte hade råd med ett par riktiga skor. Men jag överlevde. Och jag tror att du kommer nog inte ändra dig förrän du har något som pengarna verkligen måste spenderas på. Om du förstår hur jag menar :)

Till exempel när du flyttar hemifrån så lär du kunna lägga undan pengarna till hyra. För annars kommer du att vräkas, och konsekvenserna av det tror jag kommer vara starkare än ditt behov.

Mvh Jenna

JossiMelon
0

Jag älskade kläder och accesoarer förut. Gör fortfarande visserligen men jag ser på det på ett helt annat sätt nu.

Jag gör som andra tipsat om att fundera "behöver jag verkligen det här?".
Både för min egen skull och förhoppningsvis långsiktigt för andras skull också.

För andras skull för att jag tänker på alla billiga kläder som finns i alla butiker. Vem har egentligen skapat dom. Mycket av kläderna vi köper är sydda och material gjorda av stackars Thailändare och Kineser m.m. som får kassa löner, obehagliga arbetsmiljöer och arbeta med kemikalier som gör dem sjuka.
Det är självklart en obehaglig tanke att tänka när man är ute och shoppar. Men jag vill ändå försöka inspirera till kritiskt tänkande när man handlar. Och detta har hjälpt mig att shoppa mindre. Dels sparar jag pengar till något som kommer vara mer värt det och så hoppas jag på en rättvisare värld.

Jag vet inte om det hjälper en shoppingberoende. Det beror ju på vad man som person har för tankar kring det hela.

[Tilde]
1

#30 Jag flyttade hemifrån förra året så det är inte riktigt det. Det finns visst saker jag måste köpa, så som mat till både mig + sambon och våra djur, men sen finns det ju annat som är roligare att köpa… och det är såna saker jag måste sluta köpa. :/ Därför tyckte jag att idén med listor var bra, så man får en översikt och inte kan lura sig själv att man behöver nya grejer.

#31 Hmm det har du rätt i… fast när jag väl vill ha något blir jag väldigt egoistisk :/ lol. Tror inte jag skulle tänka på tillverkarna av kläderna i det ögonblicket… fast jag köper heller inte superbilliga kläder speciellt ofta.

Men som sagt, detta ska jag göra:

• Lista över mina kläder så jag vet att jag har allt jag behöver
  • Lista över saker jag får/ska köpa (djurmat, osv.)
  • En summa som jag högst får spendera per månad

Tack för alla tips, allesammans! :)