Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettreligion-och-samhälle
Läst 1525 ggr
[Tilde]
10

(X) Rasism

Detta är ett känsligt ämne, också för jag inte tänker diskutera den vanliga rasismen (mot mörkare människor), utan en väldigt vanlig rasism, speciellt i USA = svarta som "hatar" vita.

Jag läste på Facebook om en kille som blivit ihjälskjuten i baksätet i en bil, för han och hans kompisar spelade hög musik, vilket störde en man. Rubriken löd "Another black man dead"…. Varför ens påpeka hans etniska ursprung? Varför inte bara skriva "Another man dead"?? Detta var inget hatbrott, så varför ens påpeka offrets hudfärg? Genom att göra det separerar man redan då svarta från vita. Varje gång jag ser sånt är det nästan bara svarta människor som gör så, separerar sig själva från de vita! Hur kan de då förvänta sig att rasism ska dö ut - de diskriminerar ju själva!

De får säga "vita människor kan inte dansa", men säger en vit person något liknande mot svarta så är det rasistiskt. Jag vet att de har varit diskriminerade länge, men vill de bli av med detta helt så får de ju själva sluta separera sig från resten.

Jag hatar rasism, mot både mörka och ljusa människor. Jag förstår inte varför man måste dela upp varandra i olika grupper i samhället. Hur ska vi då kunna gå vidare? Vi är människor allihopa och det är huvudsaken.

Fridaaaa
2

Nej jag håller med. Alla människor är vi lika mycket värda oavsett vilken hudfärg vi har. Det som skiljer oss är kultur, uppväxt och uppfostran.
Det har inte med hudfärg att göra, utan helt enkelt hur man är uppväxt.
Tror att många utländska från t.ex Iran mfl rånar osv mycket pga deras religion och hur dem uppfostran, dem tror oftast att det är rätt fast det är ju inte det såklart. Det har inte med hudfärg att göra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#1 Nej precis! Allt har ju med kultur och uppfostran att göra, men när man bor i samma land, som de i USA, så kan de ju verkligen inte separera sig från varandra! De har samma kultur och delar land med varandra. Varför skulle de inte vilja bli av med all rasism då? :(

Sweety
0

Jag har aldrig tänkt på det på det sättet.. Men nu när du säger det så kan jag faktsit hålla med. Det är ganska intressant det där med rasism.. Obestämd

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Smullis
0

Håller med dig :/

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[MikeW]
0

jag tycker att vi inte borde bli kallade för vita eller svarta människor utan bara för människor! vem bryr sig om hud färg helt allvarligt!

[Tilde]
1

#5 Mjo, fast i t.ex. polisutredningar kan det ju vara en viktig grej när vittnen ska beskriva gärningsmannen. :P Men i allmänhet är ju vi människor allihopa och borde inte bli kategoriserade sådär.

PiganX
2

Men givetvis kommer man alltid att kategorisera människor, det är något man automatiskt gör och inget som kommer att upphöra heller. Som man t.ex kategoriserar blondiner & brunetter, svarta & vita, snälla & elaka osv. Det som däremot är dåligt, är att vissa "kategorier" har fått en stämpel och låter mer negativt när man säger det. Som t.ex alla dessa blondinskämt, och så rasismen då mellan svart och vitt. Man kan ju inte förvänta sig att vi bara ska se på varandra som människor, det är ju samma sak som att frisörer skulle se på alla hårfärger som "bara hår". Varför kategorisera liksom?!

Tycker det är synd att rasism existerar, men om folk bara kunde sluta döma i förväg så skulle det nog bli enklare att övervinna rasismen. För kategoriserar gör alla människor, men det är stor skillnad på att kategorisera och döma.

Kan ju samtidigt berätta att jag själv blivit utsatt för rasism när jag var på en SiS-instutition. Majoriteten på min avdelning hade ursprung från något annat land, och där ansågs det vara lite "fel" att vara helsvensk. Och deras rasism verkade inte ens märkas, men jag vet att om jag hade sagt något om att det var fel att vara utländsk så hade jag blivit nerslagen. (Nu tycker ju inte jag att det är fel att vara utländsk, jag är faktiskt lite fascinerad av deras olika kulturer. Men jag tog det bara som ett exempel).