Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 7920 ggr
[HamsterPamster]
4

Rodnader och hetta i ansiktet

Jag är en tjej på 14år, och mitt liv är helt normal och jag tycker inte något är speciellt jobbigt.. Förutom en sak, och det är jag jag blir röd i ansiktet så himla lätt…

Jag tycker det är så sjukt pinsamt och det har sänkt mitt självförtronde till botten.

Varje dag när jag vaknar så är jag alltid lite röd på kinderna, det täcker jag över med foundation, så jag ser lite mera normal ut när jag går till skolan. Men om det är lite för varm så blir jag gensat rödare och rödare på kinderna.
Om det uppstår en pinsam situation, något så litet som att jag ska svara på en fråga i klassrummet så kan jag bli väldigt röd.. Då blir jag också rödare för att jag tänker på att jag blir röd '-_-

jag kan bli väldigt röd i ansiktet bara helt plötsligt och då blir jag också väldigt varm i ansiktet.

Jag har ärligt talat inte sett min normala hudfärg i ansiktet på så länge, Jag kan inte minnas att jag blev lika röd för ingenting under sommaren.

Men nu blir jag röd hela tiden, och det förstör så otroligt mycket för mig.
Har tänkt på att gå till läkarhuset och fråga vad dom tror det kan bero på men jag vet inte riktigt om dom kommer kunna hitta något som är fel…

Så snälla, någon mera som upplevt detta? isf vad gjorde du åt det?

Jag är helt desperat med att bli av med det, prövar allt.
Blir väldigt glad för alla svar jag kan få från er

Swadika
0

Jag vet precis vad du gick igenom, när jag var 13/14 så rodnade jag HELA tiden, och det blev inte bättre för att folk sa hela tiden "Men oj vad röd du är i ansiktet" eller liknande. Jag har inga egentliga tips, men mitt gick i alla fall över när jag var 15/16.

Jag vet dock att det finns något på apoteket. Jag kommer inte ihåg vad det var men det var något :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[HamsterPamster]
0

#1 Skönt att höra att det gick över!!
Ja dom kommentarerna man får gör verkligen inte saken bättre, blir ännu mera pinsamt och man vill bara försvinna från platsen när någon nämner det.

[Tilde]
0

Jag brukade också bli väldigt röd i ansiktet, t.ex. när det var kvavt i ett rum eller för varmt, osv. (även på vintern när det är kallt och jag har för lite kläder på inomhus).. Jag hade alltid extra mycket foundation för det inte skulle synas!

Det har blivit bättre med åren, men blir fortfarande rödflammig av kvava rum :P Nu kan jag dock ha puderfoundation utan att det syns, istället för ett tjockare lager flytande.

Hudläkare är en bra idé, så kan de kolla upp vad exakt detta är och om du kan göra något åt det. :)

[HamsterPamster]
0

Jag kankse får ta och köpa mig en puderfoundation och se om det gör någon skillnad :) 

Jag tror nog de blir att boka tid hos någon läkare som kan kolla vad det är igentligen. Bara det att mina föräldrar inte fattar hur mycket det påverkar mig att jag blir röd i ansiktet :( Så dom tycker det är överdrivet att gå till en läkare.

[HamsterPamster]
0

#3 Tirin, kan du rekomendera något bra märke på puderfoundation?

[Tilde]
1

#5 Jag använder Lily Lolo, för jag tycker det både täcker, sitter kvar och låter huden andas :) Det finns dessutom i många olika färgvarianter!

Mimmi
1

Jag blir ofta rödflammig över bröst och hals när jag blir nervös eller varm. Oftast tycker jag att det brukar kännas lite bättre om man säger något om det i förväg. Jag brukar ofta skämta om det lite i förväg. Då tänker inte folk på det på samma sätt och det brukar kännas lite bättre. Glad

Man kan ju också försöka planera lite. Om jag vet med mig att jag kommer att hamna i en situation då jag lätt blir rödflammig brukar jag se till att ha på mig en tröja som inte är så urringad och kanske en halsduk ibland också. Kan också vara ett sätt att få en själv att känna sig lite tryggare, då man vet att det inte kan synas lika mycket.

Om det inte är något som kan lösas medicinskt får man helt enkelt lära sig att leva med det på bästa sätt. Glad

[Mi-rand-a]
0

Blev också röd som en tomat för minsta lilla ord förut(och såklar rödare när ALLA påpekade de) men började sminka mig fick lite självförtroende då jag visste att sminket dålde min rådnad, de mesta iaf. Nu rådnar jag typ aldrig om jag inte börjar skämmas riktigt mycket eller om jag inte börjar asgarva, blev även blå en gång när jag skrattade på tok för mycket så försöker att ta de lite lugnare och direkt jag känner att jag börjar bli röd snackar jag om något annat eller försöker sluta skratta :p