Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 6619 ggr
[HamsterPamster]
2012-11-11 18:00
10

Tandställing ;_;

Hejj pojkar och flickor.
Jag undrar lite, är det någon av er som har haft tandställningen eller har det?

Gjorde det ont att sätta dit den?
Menar räls då asså

Och hur ont gör det att dra ut tänder?
Hur ont gör bedövningen?
Hur jobbigt är det efter åt?

Innan jag får min tandställning så måste jag dra ut 3 tänder och operera ut en tand ur underkäken som inte har kommit upp ännu, känns som jag har värsta helvetet framför mig..
Har aldrig varit rädd för att gå till tandläkaren innan men nu är jag nästan livrädd

Jesperlinden97
2012-11-11 18:02
0

Undrar också, ska få räls nästa månad. 
Nu har jag en tandställning som är ganska komplicerad xD

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[HamsterPamster]
2012-11-11 18:04
0

Får min räls i överkäken om 33dagar ._.
Det är upp till 3månaders väntetid på att operera ut tanden i underkäken så räls i underkäken kommer få väta lite ;_; …Känns så härligt

Millahh
2012-11-11 18:37
5

Jag har räls i överkäken nu, har haft det i 1 år, och är minst ett år kvar innan jag får ta ut den. Innan jag satte dit den, så drog jag ut en tand, och det gjorde inte direkt ont, utan det kändes mest väldigt konstigt, dock gjorde bedövningssprutan ganska ont, men det gick snabbt över. Sedan när bedövningen släppte, så kändes det såklart, men jag tog 2 panodil, och då släppte det värsta :) Det gjorde ont en dag ungefär, sen var det som vanligt :)

Det tar ganska lång tid att sätta in rälsen, ca 1 timma, och att sätta in den gjorde inte ont på mig, och en tandsköterska stod hela tiden brevid och berättade vad de gjorde, däremot så gjorde det riktigt ont dagarna därpå, jag var helt öm i tänderna, så att tugga var i princip uteslutet. Det höll i sig i kanske 3-4 dagar, sedan var det som vanligt igen :) Sedan kan rälsen skava på insidan av munnen en hel del, men munnen vänjer sig sedan, och det skavde inte alls för mig, så det är precis som med det mesta, individuellt. Man får också med sig "vax" som man kan sätta på tandställningen om den skaver.

Jag såg skillnad efter bara några veckor med tanställningen, och nu har jag fått helt raka tänder, och de är helt enkelt ursnygga om man får säga så :-)

Tandläkarna vet vad de gör, så du har ingenting att oroa dig för.

Hoppas att det går bra och lycka till! Om du har några fler frågor, så är det bara att fråga :)

Dipsie'n'Poo
2012-11-11 18:44
0

Ska också få tandställning snart. Ska bara boka tid först… :/

Men då ska dem dra ut 4 tänder och sedan på med räls. Jag ska ha tandställning för det är för trångt i min mun… :(

Och jag har typ dragit ut 8 mjölktänder som vägrade lossna :p Men de hade ingen riktig bedövning så det var ganska obehagligt, speciellt när jag nästan svalde en… x)

Och en fråga, kommer man få en liten metallskena bakom tänderna efteråt?
Det har min kompis som hade tandställning.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

[innebandybitchen]
2012-11-11 18:44
0

Det där med räls kan jag inte men jag har dragit ut 1 tand, det gjorde verkligen inte ont alls men det gjorde JÄVLIGT ont att ta bedövning :/ och bedövningen smakade såå jäääääääkla äckligt :p men det kanske gör ont att dra ut en tand om det är en riktig tand, jag drog ut en mjölktand, det gjorde inte alls ont :)

Millahh
2012-11-11 19:10
0

#4 Ja, det brukar man få när man har tagit ut rälsen, för att tänderna ska hålla sig på plats, och inte börja flytta sig tillbaka :)

Quenzi
2012-11-11 20:52
0

Hade i underkäken (dock inte räls), jag tyckte inte det var jobbigt att sätta dit den eller så, och den skavde inte så mycket vilket var rätt skönt. Det "värsta" var nog den där "sörjan" som man kollar hur tandställningen ska se ut.. Och drog samtidigt ut 2 tänder (vilket jag inte tyckte gjorde så ont, men hade dragit ut tänder rätt många gånger innan så jag var "van") men det var rätt jobbigt att ta bedövning för de gjorde fel hela tiden så fick spruta 6 gånger. -.-

PJUM

Marizia
2012-11-11 21:07
0

Jag ska ta bilder och mäta, sedan ska jag få räls uppe och nere nästa år blir det då.

Jag är också lite skraj jag undrar om det gör ont när dom sätte in rälsen? tar det långt tid? behöver man bedöva sian tänder när man ska sätta in räls?

Millahh
2012-11-11 21:16
0

#8 Det kan kännas när de sätter in rälsen, men ont ska det inte göra. Man bedövar inte för att sätta in tandställning, det tar cirkus en timma.

Marizia
2012-11-11 21:27
1

Där lätta du på mitt hjärta lite! ;)

IceLinn
2012-11-11 21:32
0

Håller helt med #3, det var samma för mig med min tandställning.

Jag var dock tvungen att operaras inna jag skulle få tandställningen då¨jag hade ett fel framför/vid gommen.

Me att dra ut tänder gjorde inte ont, tack vare bedövningssprutan, tyckte inte att sprutan gjorde så ont den heller,  stack bara till sen var det över. :) 

Att sätta på tandställningen var bara lite långtråkigt eller vad man ska säga men gjorde inte ont, dagarna efter var man väldigt öm i tänderna.

[Tilde]
2012-11-11 22:03
0

Jag hade tandställning när jag var yngre. Gjorde inte ont att sätta dit den (jag hatar dock att ha de där plastgrejerna som öppnar upp munnen på. AJ!!!), men däremot gör det ont när de spänner åt den! Fick huvudvärk varje gång… Men det går över Tungan ute Sen kan man få skavsår på insidan av läppen också, men man får med något slags vax (minns inte vad det var) som man sätter över "rälsen" så det inte skaver.

Har aldrig dragit ut tänder, så jag vet inte hur ont det gör..

[Sophieeee]
2012-11-12 11:40
0

Har fått dra ut 18 tänder. Började när jag var 10 år att dra ut, minns det väldigt… hemskt. Det första gångerna fick det vara 4st tandläkare när de drog ut tänder på mig. Sprutan var hemskt minns jag. Gjorde himmelskt ont!!
Men sedan att dra ut kändes inte, kändes bara att någon höll på med nåt med tanden, men det gjorde absolut inte ont.

Att sätta in tandställningen gjorde inte heller ont, men varje gång man spände tandställningen (bytade till starkare tråd) så gjorde det vääääldigt ont…
Men efter jag hade spänt tandställningen 5 gånger typ slutade det göra ont när de spännade (y) Men det är såklart olika… Nu ska jag strax ta ut den, 10 dagar kvar tror jag :D

Och tänk så fiiiina tänder du får sen. Jag känner väldigt många som har snea tänder men som inte får tandställning ^^

[Tilde]
2012-11-12 12:09
0

#13 Men oj, varför fick du dra ut så många tänder?? Förvånad

Mooaaa
2012-11-12 13:58
1

Jag har haft fast tändställning och det gör inte ont att sätta på den, men att byta till starkare tråd kan göra ont.. Känns mer att ta ur den men "vill man vara fin så får man lida pin"

Nej men det värsta är att byta till starkare tråd men det är något som måste göras :)

nottheonly
2012-11-12 14:02
0

Jag har haft tandställning och det gör ont när de spänner den och håller på, men det går över efter ett par dagar och det är en sån slags smärta som man kan "leva med" eller vad man ska säga Glad

Sen har jag dragit ut en tand, en visdomstand, och det känns inte alls! det enda som kan göra lite ont och kännas lite obehagligt är bedövnings sprutan..

[HamsterPamster]
2012-11-12 15:02
0

Tackar för alla svaren :)) Är lite mindre rädd nu iaf för att sätta in tandställningen, men rädslan för bedövningen är enrom :S

deleteduser
2012-11-12 15:12
0

#13 Ojoj, var det mjölktänder då?

Dipsie'n'Poo
2012-11-12 15:20
0

Får man bedövning när man tar bort tandställningen också? :/

Millahh
2012-11-12 15:41
0

#19 Man får inte bedövning när man sätter in eller tar ut tandställningen :)

Dipsie'n'Poo
2012-11-12 15:51
0

#20 Va? Jaha, oops. Fått allt om bakfoten. Oskyldig

Så iprincip har man tur om man drar ut tänder och får bedövning för då gör det inte ont att sätta in tandställningen..? x)

Eller, jag antar att det gör ont att sätta in tandställning? :P

Millahh
2012-11-12 16:00
0

#21 När man har dragit ut tänder så ska det läka ihop i tandköttet innan man kan sätta in en tandställning :)

Det ska inte göra ont att sätta in tanställningen, däremot gör det ont efteråt då man blir öm i tänderna, tandläkaren informerar om detta, och det är helt normalt att det gör ont de första dagarna efteråt, det är ju väldigt mycket som händer i munnen :)

Dipsie'n'Poo
2012-11-12 16:41
0

#22 ojoj, jisses vad jag fått allt om bakfoten… :P

Vad läskigt. Hur länge dröjer det innan man får gå dit igen och sätta in tandställningen då? :) På ett ungefär…?

[HamsterPamster]
2012-11-12 16:46
0

Jag ska dra ut en tand den 05 december och får tandstälnningen den 14 december, så tror inte det behöver dröja speciellt länge

Dipsie'n'Poo
2012-11-12 16:53
0

#24 Okej, ja. För om man drar ut massa tänder och så. Man vill inte direkt vara tandlös hur länge som helst. :')

Millahh
2012-11-12 17:40
0

#23 Det behöver inte dröja speciellt länge, jag fick min två veckor efter att jag hade dragit ut en tand :) Men iallafall en vecka kan jag tänka mig :)

Dipsie'n'Poo
2012-11-12 17:56
0

#26 Okej. :)

[Sophieeee]
2012-11-12 19:43
0

#14 & #18

Japp, mina permanenta tänder kom upp bakom mjölktänderna på de tänderna längst fram. Och sedan ville inte mina mjölktänder trilla… Jag såg ut som en haj - dubbla tandrader :P

Dipsie'n'Poo
2012-11-12 20:45
0

#28 Haha, nästan så för mig också. :p 8 gamla mjölktänder vägrade lossna. Så de hade börjat nästan mögla xD Alldeles rosa… Och de permanenta hade redan kommit en bit upp på vägen..

Blenky
2012-11-13 09:12
1

Jag kan ju passa på att berätta lite om mina erfarenheter Glad

Jag ska få ta bort min tandställning i januari, då har jag haft den i nästan 2 år, och jag kan inte säga att jag längtar dit. Men det är inte rädslan som talar, jag tycker om min tandställning helt enkelt Tungan ute Mitt inbyggda "bling-bling" Oskyldig
Jag har inte upplevt att det gör speciellt ont, även fast jag har haft ganska så sneda tänder. Att sätta på rälsen gjorde absolut inte ont. De första dagarna med räls på underkäken gjorde aningens ont, men överkäken kändes inte alls. Det spände väl lite, men inte mer än så.

Nä, jag tycker att det enda som har varit jobbigt efteråt är att verkligen få bort alla matrester ur tandställningen. Ibland kan man även få skavsår av plupparna (som de ovanstående redan skrivit). Det är det enda jag inte kommer att sakna Flört

Jag har också haft en dålig relation till tandläkare, men i samband med att min ena framtand gick av på mitten (cykelolycka) blev jag tvungen att regelbundet gå dit, och det tyckte jag INTE om. Det första intrycket från Tandakuten i Stockholm gjorde det inte precis bättre. När jag sedan fick gå till Folktandvården i Märsta ville de inte ha något med mig att göra, så de skickade mig vidare till Folktandvården i Sollentuna. Och jag kan säga att dit går jag aldrig igen. De var sura och sket fullständigt i vad jag sa. De drog ut halva min tand utan att säga något, när jag uttryckligen sa att jag ville veta vad de gjorde, och de tog död på resten av min tand, vilket de verkligen inte skulle ha gjort. Jag är även spruträdd, och det brydde de sig verkligen inte om. Det var ändå inte bara en tandläkare som betedde sig så, och jag skulle inte rekommendera dessa för någon. Nej, Usch, ALDRIG för Sollentunas Folktandvård!
Efter misslyckandet där bytte jag till Eastmaninstitutet i Karlberg. Där är de professionella och vet vad de gör. De är ALLTID trevliga, snälla, omtänksamma och är väldigt psykologiska i tänket.
Jag är inte rädd för tandläkare längre och jag ska försöka ta bedövningssprutan när de ska sätta in min tandprotes nästa år. Jag vill övervinna min sprutfobi och det har de hjälpt mig med, medan de andra tandläkarna omedvetet gjorde det mycket värre än vad det var innan. Min syster, som också ska få räls, har också valt Eastman. Hon har varit där 2 gånger och hon är redan väldigt nöjd och ser skillnaden mellan dem och de i Märsta.
Jag tycker att det är kul att gå till tandläkaren numera.

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

Marizia
2012-11-13 19:59
0

Efter att man har varit och mätit och tagit en massa bilder på tänderna är det så efter man sätter in tandställningen?

Eller måste man göra fler saker innan man får tandställningen?

Hur lång tid fick ni vänta för att få tandställningen? tar det långt tid för dom att beställa och kommma?

Millahh
2012-11-13 20:45
0

#31 Du får prova ut med vax också innan, så att de kan göra en "mall" av dina tänder och se hur tanställningen ska sitta osv. Sedan får du den ganska snabbt skulle jag tro, beroende på när de har tider osv. :) Det tog nog 5-6 veckor innan jag fick den efter att jag hade provat ut :)

Marizia
2012-11-13 21:54
1

Tack för svaret Millahh! :D

[HamsterPamster]
2012-12-01 12:08
0

har nu påbörjat min tandställnings process och dragit ut en tand :) Bedövningen gjorde mindre ont än vad jag trodde men det blev ändå lite tårar i ögnonen när hon höll på att spruta in bedövningen.

Ska dra ut två till tänder på onsdag, wööp wööp. Så kommer få gå lite tandlös fram till den 14 december.

Känns redan nu som folk ser min glugg när jag snackar undra hur det blir med 3 tänder borta :S

[HamsterPamster]
2012-12-01 12:10
0

Kan ju också tilllägga att jag skrämde upp mig själv ganska mycket innan jag skulle dra tanden så satt och skakade av rädsla i väntrummet :/ Men det var verkligen inte så farligt som jag hade förväntat mig :)