Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 9319 ggr
ellf13
0

BMI 16

Anser ni att det är hälsosamt/ohälsosamt att ha BMI 16? Kan man leva ett normalt liv? Kan kroppen fungera normalt?
Diskutera gärna!

deleteduser
0

BMI funkar inte på mig, jag har (enligt tester) BMI 15.6 och jag lever ett "normalt" liv.

(Däremot tror jag att BMI-tester är anpassade för vuxna)

Fackla
1

Det finns IsoBMI som är för barn om man vill kolla.. Glad

[Tilde]
0

Jag har BMI på 17 tror jag, men jag är inte underviktig som så :) Har former och äter som jag ska. Det är dessutom väldigt svårt att mäta BMI då vissa är muskulösa men ändå kanske blir "överviktiga" enligt tabellen.

Frida B
0

Förlåt om jag är efter men vad är BMI? :o

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tilde]
0

#4 Body mass index :) Brukar användas för att avgöra om någon är över/underviktig.

deleteduser
0

#4 BMI= body mass index

Det används för att avgöra om en person är underviktig/normalviktig eller överviktigt.

Man mäter förhållandet mellan lngd och vikt.

Frida B
0

aha.. tack ;) men hur kan man räkna ut det då? :o

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

deleteduser
0
Frida B
0

okej ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tilde]
0

#8 Men usch, då har mitt BMI alltså legat nere på 16,5! Tur att jag har gått upp i vikt Glad Fast BMI är inget man ska stirra sig blind på, huvudsaken är ju att man äter och mår bra.

Thildalulu
0

Klart man kan om man är så naturligt.

Jag har tydligen bmi 15.2, jag tror inte man kan säga att jag lever normalt, men jag är så utan att ha gjort nåt i alla fall :p

Frida B
0

låg tydligen på 17.6, men mår bra som jag gör och trivs med mig själv :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mimmi
2

"Vanliga" BMI-tester är anpassade för vuxna. När man räknar ut BMI för unga använder man sig av en lite annlorunda metod där man även tar hänsyn till ålder och kön, och oftast ligger spannet för normalvikt mellan ungefär 15 och 24 (beror på åldern). Att ha ett BMI på 15-17 behöver alltså inte vara ohälsosamt eller ens undervikt när man är ung.

Frida B
0

#13 härligt att höra :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[DvärghamsternArvid]
0

Jag har BMI 16,4 vilket är underviktig. Jag lever väll normalt. Går inte upp i vikt fastän jag äter chips väldigt ofta Flört Dock äter jag inte frukost speciellt ofta Obestämd kan inte äta på morgonen…

Snövit112
0

Underviktigig .. inge nyhet .. BMI 15,4

[Tilde]
0

Som sagt ska folk under 20(?) mäta ett speciellt BMI och inte det vanliga! Ni har inte vuxit färdigt än, så bli inte rädda/oroliga om ni klassas som "underviktiga" på det vanliga "BMI-måttet" Glad

deleteduser
0

#17 Jag får exakt samma resultat på båda testen Obestämd

Thildalulu
0

Jag fick med samma, och isobmi sakisaken kunde man skriva in att man vägde 1kg och den tyckte fortfarande att man var normalviktig, den kollade inte om man var underviktig.

Snövit112
0

#17 Fick samma ändå , är inte orolig , vill vara så jätte smal som det bara går!

[Tilde]
0

#20 Varför skulle du vilja vara sjukligt smal? :S

Snövit112
0

#21 man kan aldrig vara för smal , och såklart så är jag inte så dum så jag svälter mig till döds ;)

[Tilde]
0

#22 Nej men för smal KAN man ju vara, så det är ohälsosamt och t.om. farligt. Så länge man är smal fast man äter bra så är det ingen fara dock :)

Fridaaaa
0

Man ska äta regelbundet, 3-5 nyttiga måltider/dag, med 3-4timmars mellanrum och röra på sig, t.ex promenader, gym, simma, cykla, ridning och massa annat som det finns att göra.
Då lever man sunt. Bara för att man är smal, är man inte sund.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Afturelding
6

Jag har legat runt 15 de senaste sju åren, och jag har alltid mått bra. BMI är lite som att mäta folks huvudstorlek för att få veta hur smarta de är tycker jag.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Frida B
0

#25 bra sagt

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#25 Dock är det bra riktlinjer :) Sedan beror det på om man är det naturligt eller om man har ätstörning/bantat för mycket :)

dramanda1
1

Jag har gått upp 16 kilo på 7till 8 månader detta året vägde bara 40 kilo och är 13 år och mitt BMI låg få på 13 till 14 typ men nu så ligger det på 21.44

Afturelding
0

#27 Man märker om man är under- eller överviktig ändå, skulle jag nog säga. Jag känner det som att BMI är något läkare och hälsofantaster använder för att skrämma sina patienter till förbättring. "Men OJ! Du har hela 31 i BMI! Då lider du av fettma!". Eller "Du har ett bmi på 15.3, du kommer dö av näringsbrist".

Man borde väll snarare lära människor att känna när man ligger i fel viktklass? BMI fungerar inte på folk med kraftig benstomme och mycket muskler, folk som är underviktiga av naturen eller hälsofantasterna själva. Vi behöver inte ha riktlinjer, är människor verkligen så stressade att de inte märker om de blir smala som förintelseoffer eller tjocka så att hjärtat inte orkar med?

Lite undervikt/övervikt är inget farligt så länge man mår bra. Jag tycker allt att BMI skapar fler problem än vad det löser.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Fridaaaa
0

#29 Dock är det fortfarande bra riktlinjer :)
Dock ser många som är underviktga (alltså inte jättesmala av naturen) det själva.
Det är fortfarande skillnad om man är det naturligt eller om man gör det med flit på kroppen :) Är du jättesmal, med lågt BMI och äter som du ska, då får ju kroppen i sig det den ska :)

Jag tycker riktlinjer är bra :) Sedan finns det ju undantag men riktlinjer är alltid bra att ha tycker jag.

Övervikt är inte bra om man äter fel kost, likaså undervikt :)
ÖVervikt kan ge många sjukdomar, precis som extrem undervikt.

[texel]
0

BMI 12,8.. DEn sa att jag skulle gå upp 14kg…. hehe :)