Hjälp :(
Jag har ett problem en av mina medryttar hästar ska säljas jag har ridigt henne i 3 år ridigt ut med henne själv också och vi passar i hop hon är verkligen snäll ett sto på 8 år perfekt ålder inte gammal eller på tok för ung, bockar aldrig eller skenar i väg när hon har över energi. hon är perfekt första häst, galoppen måste man bara lära om in då hon varit på tränings läger i 9 månader.
Och i går så red jag henne hon hade inte blivit riden på 9 månader och hon var som vanligt.
Hon har heller aldrig varit sjuk hon som äger hene vill också att jag köper henne vi får även ta henne på avbetalning och foder innan, bara 5 tusen kroner för henne det är ett riktit bra pris finare häst får man leta efter. jätte snäll att köra dessutom perfekt familje häst.
Vill så fruktansvärt gärna köpa henne obeskrivligt gärna men mamma säger kanske vi måste kolla om vi har råd. verka hovarna kan jag själv (dock ta hovslagaren då och då för att se att dom ser bra ut) och försäkring 1500 per år stallplats 1000kr månad.
Mamma vet att jag verkligen gillar den hästen men vi har kanske inte råd.
Vad hade ni gjort? behöver tips, vill obeskrivligt mycket inte förlora denna häst.
http://emmaskaninselar.blogg.se/

Har man inte råd får man acceptera det, det är stora kostnader med häst. Inte bara dem vardagliga sakerna som mat, box, strö m.m. utan om något händer! Då springer tusenlapparna fortare än Bolt kan jag lova… En bra försäkring är A och O, helst veterinärvård för 110 000 kr och ett konto till oförutsedda händelser på ca 20 000kr. Att hon aldrig varit sjuk innan betyder inte att hon aldrig kommer bli det, en sur hagkopmis som sparkar och griffelbent ryker kanske vilket det lätt gör är inte kul.
Det du bör fundera över är om du kan ge henne ett lika bra liv (eller bättre) än ifall hon säljs till någon annan. När det gäller djur och barn får man inte vara självisk. Men jag förstår hur gärna du vill ha hästen, har själv ridit större delen av mitt liv.
Se er omkring för billigare stallplats, finns ofta betydligt billigare ställen att ha hästar på. Oftast krävs det att man hjälper till mer i stallet själv men borde inte vara några problem.
Du kan också försöka skaffa jobb så du kan försöka betala mer själv. Annars är det tyvärr bara som #1 och #2 säger att hästar är väldigt dyra djur i drift. Försäkringar, alla tillbehör, ev. skador osv. Stort djur = dyra kostnader för det mesta och har man inte de pengarna så får man tyvärr bara acceptera det och hoppas på att man har råd senare i livet.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Man får acceptera läget. Att ha häst är dyrt, så vill inte ens föräldrar betala, så får man acceptera det tycker jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
både mamma och pappa vill ha häst och jag vet att det är dyrt och stort annsvar. stället jag tänkte ha henne isåfall på tyckte ägaren var ett riktigt bra ställe för henne med 2 shetlands ponnier och lugnt stall.

Vad ingår i det stallet? Grovfoder? Kraftfoder? Strö? Tjänster?
Jag kan skriva upp mina kostnader utslagna över hela året.
Stallplats: 1075 kr/månad
Strö: 256 kr/månad
Ensilage: beronde på bete mellan 124 kr på sommaren till minst 496 kr på vintern.
Kraftfoder: ca 100 k/månad
Tillskott: ca 600 kr/månad
Vaccinering och kolla tänderna: 2500 kr en gång per år, ca 210 kr/månad
Försäkring: 500 kr/månad
Halvskoning var 6:e vecka: 400 kr ca 265 kr/månad
Kostnad per månad: 3502 kr. Då har jag inte räknat in vad bensinen kostar till och från stallet. Och utgår från en helt skadefri häst. Att veterinären kommer ut och behandlar kolik kostar utan problem 4000 kr, buköppning ligger på runt en 65 000 kr utan komplikiationer, griffelbensbrott på ca 10 000 kr, den dyraste hältutredningen jag varit på kostade runt 8000 kr. Utrustning kostar också, köpte ny sadel för 11 000 kr innan, nya täcken för nästan 3000 kr i år.
Ansvaret är enormt! 365 dagar om året är det ansvar 24/7.
Ja strö och hö ingår och havre också försäkring tänkte jag iså fall ta livsförsäkring kostar 1500 per år hovslager kostar 300 (verka hovarna då) (det är billigare här uppe) vacinering kostar ungefär 300 kr även henes sadel och träns ingår. ridbane kort 250 månaden ungefär 1500 per måand skulle det bli för oss

#7 Vetrinärvård behöver du också! Vid liv får du bara ut om hästen blir så skadad så den knappt kan användas eller måste avlivas. Veterinärvård täcker hältor, operationer, sårskador, kolikanfall m.m. Sadlen kan behövas byta om sedan om hon musklar om sig, utprovning och sadel kostar en del. Hur mycket måste du göra i stallet med fodringar, in och utsläpp? Mineraler? Tål hästen havre? Kan den gå med shettisar?
#8 jo jag vet man kan ju spara undan varje månad pengar och jag vill bara ha livsförsäkring då själv risken är så hög på dom andra så det känns bara onödigt tycker jag :)
Tänker även ta hästen först på foder iså fall så se att allt funkar.

Har man inte råd med veterinärbårdsförsäkring då har man inte råd och kunskap med häst! Att ha vetförsäkring är billigt jämfört med vad en skada kostar.