Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2983 ggr
EvelinaS-L
0

Hjälp med SO

Är i behov av hjälp med en uppgift jag har i SO, som ska vara inlämnad på Fredag. Lämnar jag inte in den på Fredag och inte blir godkänd, så får jag F i SO, så är ganska stressad nu..

Det handlar om Första världskriget.

Det jag behöver mest hjälp med är att förklara 2 orsaker till att första världskriget startade. (Har skrivit ner 5 orsaker och sen skrivit lite kortfattat om de, och nu ska jag skriva lite mer ingåede, på 2 av de 5 orsakerna, det är det jag behöver hjälp med.)

Och sen ska jag skriva varför 1900-talet började så posetivt, och sen förklara va det var som hände, vilken/vilka processer som ledde fram till kriget.

Om det finns någon som kan hjälpa mig så får den gärna skicka ett PM.

Jätte tacksam för hjälp!

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

PM;a så beskriver jag lite mer vad jag behöver hjälp med. kanske var lite otydligt i texten..

_Kram Evelina
_

[cookies]
3

Tjena! Håller på med samma sak nu igen, fast denna gången i 1:an på gymnastiet.

Som en inledning till kriget, så var läget spänt i Europa. Man gick och väntade på att något skulle hända. Sedan så kom den Österike-Ungerska tronföljaren, Frans Ferdinand och hans hustru Sophie till Sarajevo på besök. De åkte i en öppen bil och vinkade till det samlade folket. Runt om i staden så hade Gavrilo Princip med några "vänner" ställt sig i position, för att skjuta ihjäl honom. Senare så passerade Frans Gavrilo som då skjöt ihjäl både Frans Ferdinand och hans hustru. Om jag inte minns fel så dog de innan ambulansen kom.

Gavrilo och hans "vänner" (som alla var medlemmar i Terror-organisationen "Svarta handen") blev i alla fall tillfångatagna. Eftersom man inte visste åldern på Gavrilo (eftersom det inte fanns något system liknande våra födelsenummer) så dömde man honom som minderårig, alltså inte till döden utan livstids (20 år) fängelse.

Efter detta så ställde Österrike-Ungern otroliga krav på Serbien, som Serbien inte helt ville följa. Det var otroliga krav, och det som allt föll på var att Serbien drömde om ett "storSerbien", vilket innebar att de inte ville lämna ifrån sig land till Österrike-Ungern, som de begärde.

Efter detta så förklarade Österrike-Ungern krig mot Serbien. Sedan var det alla pakterna, svarta veckan och hela köret.. Efter Österrike-Ungern hade förklarat krig mot Serbien mobiliserade Ryssland, och "hotade" med att gå med i kriget på Serbiens sida, Tyskland "hotade" med att också gå med i kriget (på Österrike-Ungerns sida då de hade en pakt). Ryssland gick med i kriget, då gjorde även Tyskland det. Sedan så kom Svarta veckan (eller om detta var med i svarta veckan). Svarta veckan är nog enklare att läsa om på wikipedia, biblioteket eller historia boken för att få en bra uppfattning.

Hoppas det hjälpte! Glad

EvelinaS-L
0

#1: Tack så jätte mycket!! :D

Håller precis på att skriver om händelsen i Sarajevo som 1 av de störsat orsakerna, eftersom att det var det "sista" lixom, inna kriget bröt ut.

Vilket kan man säga mer va  de största orsakerna till kriget? 
jag tänkte mig typ tyskands snabba moderinsering, eller nationalismen..

_Kram Evelina
_

Afturelding
0

Här hemma har är två historiefantaster, hör av dig om det är något specifikt du behöver hjälp med :)

Nationalism är alltid en orsak till krig mellan nationer. Annars skulle man ju inte slåss för sitt land :)

Jag skulle ha skrivit om de pakter som fanns och imperialismen. Hade inte de funnits så hade det inte blivit ett världskrig.

Tyskland står på Österike-ungerns sida, och går tyskland i krig så måste Storbrittanien också göra det. Och går Storbrittanien i krig så gör Australien, Kanada, USA och alla afrikanska områden som står under Storbrittaniens kontroll också det, osv.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Jesperlinden97
0

Inte mer första världskriget?! XD Hade prov på det igår, fick F OskyldigOmprov imorgon! Haha…

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[MikeW]
0

håller också på med denna upgiften :P fast jag vägrar att göra den, jag HATAR krig och vägrar att lära mig om det, jag bryr mig inte om jag får F i so. Sån är jag xP

Afturelding
5

Jag blir uppriktigt ledsen när jag hör att ungdomar inte vill lära sig historia. Det som skett förr har skapat det vi har nu. Och så blir jag ledsen för min sambons skull som måste ha helt ointresserade elever.

Äsch, alla är olika. Alla behöver inte tycka om historia. Jag minns väll bara när sambon berättade om den lärare han hade en klass med förra året som grät på lektionerna för att eleverna vägrade göra det dem skulle hela tiden.

Lärare läser minst 4 år på högsola för att de har en passion för att lära ut och jobba med ungdomar, drar på sig skulder på över 200.000 kronor, och så vägrar eleverna lära sig. Jag tror det är ganska viktigt att tala om för sina elever hur man faktiskt slitit för att få sitt jobb.

/Rebecca

[cookies]
0

#3 Det var mycket kapprustning, vilket ledde till spänt läge.. Stort i mina ögon i alla fall, tävla om kolonier, flotta, armeér osv ;)

Ztrawberries
0

Jag älskar historia! Skrev en uppsats till en film på franska om första världskriget, dock hittar jag inte dokumentet nu.. Kram Linda

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Jojaton
0

Historia är inte mitt favoritämne, älskar nutidshistoria men har otroligt svårt för att inse hur jag ska applicera saker som hände för 500-600 år sen på mitt liv idag. Jag vet att det har påverkat, men jag bryr mig inte nämnvärt. Nutidshistora, ungefär de senaste 100 år sen, men helst 2000talet är jätteintressant - mest just för att jag har varit med om det och verkligen kan relatera till det.

#6 Jag hatar också krig, tycker det är bland det vidrigaste som finns, men jag inser vikten av att lära sig om det. Men har du berättat för din lärare om varför du valt att inte göra uppgiften, eller bara skiter du i det?

Johanna - Instagram

[MikeW]
0

#10 Jag har berättat om det, asså det är bara denna upgiften jag inte vill lära mig om. Jag tycker att krig är ett sår som man väljer att lämna öppet, och jag tror personligen att om man inte hade lärt ungar om (t.ex.) nazister och sånt så skulle det inte finnas nazister i världen just nu.

Och jag ser ingen anledning av att lära sig om krig, jag behöver inte veta om varför en massa miljoner människor har dött.
Asså t.ex. min lärare gjorde ett "skämt" hon sa så här (typ):

Ryssarna hade så många män och det var så många som dog så dom hamnade ivägen för dom andra så dom kunde inte sjuta rästen av människorna. (nu blev det inte ord för ord fast hon sa något liknande)

Och det är ju SÅ roligt också, en massa människor dog, wow trevligt.
För jag kommer verkligen behöva veta om det i verkliga livet, helt allvarligt ingen kommer direkt komma fram till mig när jag blir stor och fråga "Så vad vet du om första världskriget?! Låt oss diskutera det!"

Det är onödigt att lära sig. Varför kan vi inte lära om oss bra händelser istället för sånna hemska händelser?

Afturelding
0

#11 Ärligt talat finns det inte så många bra händelser i historien ;)

Man läser om krig för att lära sig varför saker hände efter/under krigen i samhället. Under första världskriget revolutionerades kirurgin, kvinnor började jobba och fick efter kriget fler rättigheter i samhället, och främst rösträtt. Man utrustade ambulanser i städerna som sargades av bomber, och barn behövde inte arbeta i samma utsträckning eftersom att det nu fanns kvinnor som kunde göra arbetet.

Berättar man inte om nazister, eller rysslands kommunister för den delen, så kommer vi glömma bort historien. Koncentrationsläger och arbetsläger både under tysklands och rysslands befäl kommer glömmas bort, och speciellt nu när de överlevande barnen börjar bli gamla.

Det är viktigt att lära sig vad nazismen står för. Det finns, precis som du säger, fortfarande nazister och andra extrema högergrupper och med dagens informationssamhälle så är det rent ut sagt livsfarligt att inte lära sig vad de gjort i historien. Vad de stod för då, och vad de står för nu. Att lära våra ungdomar nu om deras dåd är vår skyldighet för alla som dog under deras regim och styre.

Det är inte krigen i sig som är viktiga, egentligen, det är hur de påverkat samhället. Vi lever i allra högsta grad i skuggan av hur båda världskrigen påverkat det samhälle vi hade.

/Rebecca

Jesperlinden97
0

Glöm inte att läsa på om skotten i Sarajevo! 
Är 90% säker på att ni kommer ha det på provet .___.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[Tilde]
0

Liiiite OT, men ämnet har tagits upp… :) Jag tyckte inte Historia var kul förrän jag kom upp i gymnasiet! Det var nog mest för min lärare då var så rolig och trevlig. Glad Vi fick också lära oss på roligare sätt. Exempelvis skulle vi skriva en uppsats om något som hade med historia att göra och jag valde att skriva om den sista samurajen, men gjorde det som en novell. Läraren älskade det och det gjorde jag också. Flört

Så det mesta har nog med lärarna att göra. Är de glada och engagerade blir eleverna oftast det också. ^^

[MikeW]
0

#12 men då kan man väll lära oss om hur det påverkade samhället eller så då. Min lärare snackar bara om vad som hände under tiden och så, och för att vara helt ärlig jag tycker att det borde vara upp till mig om jag vill lära mig om krig eller inte.

Jag vill inte lära mig om hur många människor som dog under krig, jag vill inte så på en film där en massa människor dör! Det är inte i mitt intresse och kommer alldrig lära mig det oavsätt vad.

Dom kan vell lära oss typ om saker som hände efter krigen då som förändrade världen istället för att visa oss krigen där människor dör.

Clariiz
0

#15; Tror dock att man bland annat man visar allt det hemska för att visa hur illa det faktiskt var. För att förebygga krig i verkligheten :)
Men också för att visa hur mycket lidande och död som krävdes för att världen skulle förändras.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Afturelding
1

#15 Berättar man bara vad som hände efteråt så blir det bara tomm kunskap utan något att knyta an till. Man måste veta vad som hände innan för att veta varför saker hände sen. Man måste förstå den kunskap man får för att kunna använda den.

Och som sagt, det är får skyldighet att berätta vad som hände, för annars kommer vi glömma bort saker som förintelsen, och då kan det ske igen. Så absolut, det är som #16 säger.

/Rebecca

[MikeW]
0

men jag vill inte lära mig och jag bryr mig inte alls om krig.
Och man har skrivit ner det ju, bara för att JAG inte vill lära mig om det så kommer det inte glömmas bort.