(X) har alltid flytiningar
ja det är så att jag alltid har flytningar! varför är det så?
har haft det sen jag var typ 6 år eller något…
(jag skriver från min kompis konto för jag själv kan inte skriva anonymt och jag tycker detta är rätt känsligt.)
och är de farligt?
Om du är orolig är det bästa att boka tid till Ungdomsmottagningen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 är inte orolig direkt, men undrar om det kan bero på något speciellt. 
#3 Svårt att säga. Vissa har mycket flytningar, andra inte :)
Men så länge det inte luktar eller kommer mycket, så behöver man nog inte oroa sig. Men kan ju vara idé att kolla upp ändå. UM är gratis med så :)
#4 OM det gör det, vad kan hända då? 
nej men det är inte speciellt mycket.
Flytningar är väl kroppens sätt att rengöra där nere?
#13 kan de va att jag måste duscha oftare?
#6 Det stämmer helt! :) Vaginan rengör sig själv eller vad man ska säga och smuts eller annat som inte hör hemma där åker ut genom flytningar. Alla kvinnor har olika mycket och det är inge konstigt alls att ha det ofta eller alltid.
#7 Nejdå och tvätta aldrig med tvål eller annat som rubbar ph-balansen. Så läng flytningarna inte har en konstig färg eller luktar väldigt starkt så är det inget att bry sig om :)
Det är helt normalt :)
Har du mycket flytningar kan de minska genom att du endast tvättar med vatten eller speciell intimtvål. Andra tvåler kan irritera. Lufta även så mycket som möjligt, sov utan trosor, undvik att ha tajta trosor.
Är det så mycket att du känner att det blir äckligt kan du ha ett litet trosskydd i som du bara byter för att det ska bli lite mer fräscht.
Men som ovan skrivit är det inget farligt så länge flytningarna inte har en konstig färg, lukt eller konsistens.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Det är helt normal, men om du känner dig orolig ändå kan du gå till t.ex skolsköterskan eller kanske UM och prata med dem.
Som #9 säger kan man använda trosskydd om man vill. Tvätta inte underlivet med vanlig tvål utan köp hellre en intimtvål på apoteket istället.
Det är bra att lufta på natten genom att sova i bomullstrosor eller helt utan. Även viktigt att inte använda allt för tighta trosor i tighta byxor på dagen, bomullstrosor är bra då oxå :)
Intimtvål är bra.
Har personligen det, och det hjälper. :)
Och som #10 säger, bra att sova utan plus inte gå med tajta kläder på sig på dagen, kan med vara orsak OM man gör det :P
Flytningar är slidans "smutsrester" eller vad man ska säga.
Till exempel om du moppar golvet och sätter moppen i en hink med rent vatten för att skölja av den så blir ju vattnet i hinken smutsigt till slut. Om man jämför - så är det smutsiga vattnet flytningarna.
Flytningar är oftast grumligt vita och om du märker att det ändrar färg eller lukt och vill undersöka det så kan du kontakta din närmaste ungdomsmottagning eller vårdcentral. Flytningar är ett bra sätt att se bakteriella förändringar i slidan.