Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1529 ggr
MrDumDum
0

Hur pratar man med någon?

Hej, asså jag är väldigt inåtvänd. Jag gillar att vara ensam och inte riktigt snacka med andra, fast har en kompis på skype och våra konversationer är otroligt tråkiga och korta.
Det ser ut som såhär:

*Kompis* Hej
*Jag* Hej.
*kompis* Vad gör du? :)
*jag* Inget spec, kollar på youtube, vad gör du?
*kompis* Samma :P
*Jag* Ok, hur mår du då?
*kompis* Bara bra, själv?
*jag* Bra.

så kan en koversation se ut med mig. Skit tråk. Och detta är typ varenda dag.
Asså jag SUGER på att hålla en konversation igång (min kompis också eftersom min kompis är även väldigt inåtvänd)

Asså vad ska man snacka om? Börjar bli lite trött på att jag inte vet hur man ska snacka med någon. Speciellt när man inte gör någonting utan bara sitter framför datorn, för man kan inte spela med varandra för min kompis har en skit dator osv.

I skolan är det ganska lätt fast då är man ju alltid igång och är i kafeterian och spelar pingis eller något, och man gör alltid något då.

Fast på skype när man inte kan göra något med varandra. Går inte så bra för mig.
Är även ganska tyst när jag inte är i skolan. Snackar alldrig vid matbordet eller när jag är ute med vänner. Blir bara pinstamt =S

[Tuulikki]
1

Att ställa frågor och följdfrågor funkar ju, då "måste" den andra personen svara ;) Och om det hänt något på dagen kan man ju prata om det? Eller om man såg nått kul på vägen hem :) Finns ju allt möjligt! Gemensamma intressen brukar funka :)

MrDumDum
0

vad kan man fråga för något då?

Arinya
0

Ta reda på ifall ni har nåt gemensamt, oftat är det roligast att prata om!

[Tuulikki]
0

Fråga vad som helst, vad man åt till kvällsmat, vad man gjort idag, om man sett nått kul på tv och så :)

Följdfrågor är med bra :)

- Har du sett nått bra på TV idag?
• Nej
- Nähe vad har du hittat på idag då?

Man behöver inte krångla till det! :)

[Tilde]
0

Frågor som man inte kan svara "ja" eller "nej" på är super, för då måste personen utveckla sitt svar och så påbörjas en konversation :)

Kommer du inte på några frågor kan du ju berätta om något kul/tråkigt/intressant som har hänt dig. Då blir ju din kompis tvungen att kommentera och så börjar en diskussion. Glad

Jag brukar bara säga vad jag tänker på, även om det är konstigt. T.ex. så var jag ute och gick på promenad med min kompis och hennes dåvarandra kärleksobjekt (de blev ett par senare och det höll i två år tror jag); "Där är ett träd"….. Jahapp, det var en konstig kommentar, men det lättar på stämningen. :P Bättre att säga random saker än att inte säga något alls!

Arinya
0

Jag var på 20 års fest i somras och kände bara 3 st där, den ena var ute och rökte, den andra va min dåvarande pojkvän och han som höll i festen gick på toa.

då blev de helt tyst för att ingen kände nån, då sa jag "Vilken awkward silence det blev när han gick" och alla började skratta och prata med varandra.

Så lätt va de :p

kanske va lite OT men ah.