Rymma hemifrån
Vad behöver man ta med sig när man ska rymma hemifrån? Hur överlever man utomhus en vinter?
Ska du rymma så dra till en kompis eller liknande, bo ute verkar extremt?
Det går inte att göra som barn, eftersom så fort man kommer till ett härbärge eller liknande så kommer soc kopplas in.
Att överleva utomhus är rätt svårt att göra, och ingenting jag skulle prova.
Men generella tipsen är väl varma kläder. Se till att hålla sig torr. Sådant.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Men jag ska ju rymma just för att jag vill bo/leva i naturen..
Jag ska inte till något härbärge.
Du kommer ju att bli anmäld som försvunnen och polisen dras in och letar efter dig. Onödig stress för dina föräldrar också… Vill du bo i naturen får du nog vänta tills du är myndig och då flytta ut :)
#3 Precis som #4 säger kommer folk anmäla dig försvunnen. Det brukar bli ett väldigt pådrag när det handlar om barn
Att leva i naturen är svårt att göra, och man måste ha många egenskaper för att klara av det. Och sedan får du ju inte jaga och sådant hur som helst i sverige, vilket kommer göra det ännu svårare. För te.x. på vintern finns det inte så mycket annat man kan leva på annat än djur i skogen.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#Sett Into the wild eller?
Jag tänker inte vänta. Jag har väntat tillräckligt länge.
Det finns väl växter som växer på vintern. Och det märks väl inte om man dödar en enda hare eller en ekorre.
Nej det har jag inte.
#7 I svensk natur finns det inte mycket, nej, men självklart finns det saker. Och det är knappast en hare eller ekorre du måste döda heller, det är rätt många.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verlevnadsteknik
Vatten kan vara ett problem, och du måste ha eld. Extremt viktigt, annars kommer det inte fungera alls.
-Stephen Hawking
Beroende på var i Sverige du bor så skulle du frysa ihjäl under vintern om du inte kan bygga ett bra läger. Dual survival (eller vad det heter) gjorde ett superbra isolerat tält som blev som en bastu nästan i ett avsnitt. Det borde du googla på. :P
Testa spring ut i skogen och se hur långt du kommer ;p
Det finns ju fisk också, man får väl fiska hur mycket man vill?
Vill inte ha något tält, tänk om man måste fly från platsen då kan man inte släpa med sig tältet.
#11 beror på var du fiskar. På vissa ställen kostar det :P Fly?
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Varför vill du rymma hem ifrån? Tänk hur mycket du kan förstöra för dig själv. Dina föräldrar skulle inte bli glada..
Om någon hittar en.
För att jag vill vara fri
Man är inte mer fri för att man rymmer.
Det gällar allemansrätten osv
Hur hade du tänkt döda hare eller liknande?
Få pengar osv ?
Nej du får vänta tills du är över 18 år och kan flytta hemifrån.
Det är inte bara att rymma, det är mycket som gäller och som man måste ordna, fixa och lagar att följa :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag säger som dom andra, vänta tills du är arton så kan du till och med bygga en stuga i skogen eller någonting. Bara onödigt att rymma nu, tänk hur ledsna alla i din omgivning kommer att bli, och du kommer med högsta sannolik knappt ens överleva p.g.a svält, nedkylning m.m.
Vad man behöver ha med sig är nog hela huset faktiskt, vilket inte är möjligt. Hur gammal är du?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Man ska inte rymma från sina problem. Frihet är en känsla som kommer inifrån, från själen. Mår du inte bra inombords spelar det ingen roll var någonstans du är.
#11 Nope, endast i mälaren är det fritt fiske, resten kräver fiskekort.
Du kommer inte överleva utan tält, så vida du inte bygger ett skydd. Men av dom två så är tältet det mest praktiska. Det är, seriöst nu, omöjligt att överleva utan skydd.
-Stephen Hawking
Vad är det som gör att du inte känner dig "fri"? Går det att lösa på ett annat sätt än att rymma? Finns det ingen klasskompis du kan slagga hos en vecka, om det är föräldrarna som är problemet?
Om någon i familjen, eller miljön där du bor, stör dig, är elak mot dig eller att du helt enkelt inte trivs. Kan du inte prata med en annan vuxen om det? En lärare, kurator eller någon annan. Gillar du inte att prata kan du alltid skriva ner dina tankar i en dagbok eller ett vanligt block och gömma under sängen. För jag gissar på att en säng är myyyycket skönare än att ligga ute på en parkbänk i kylan?
Dessutom, om du rymmer hemifrån utan att dina föräldrar vet det, kommer de antagligen bli riktigt oroliga och ringa polisen som förr eller senare kommer sätta ut folk till att leta efter dig. Och de lär hitta dig en dag, om du inte lämnar landet förstås,(och antagligen även då) men då krävs det pass och framförallt pengar. Och vart ska du ha tag på det?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Vad ska man ha pengar till ute i skogen?
Då får de skylla sig själva om de blir ledsna.
Nej, känner inte någon av mina klasskompisar. Och ingen kommer hitta mig, jag ska byta utseende
#20 hur ska du byta utseende?
Färga håret, köpa nya kläder.
#20 Men kan du säga vad som är problemet med att bo hemma?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#20 Du kommer behöva köpa nya kläder, ny utrustning och liknande. Blir du sjuk kommer du behöva vård, eller hade du tänkt dig att dö där ute? Jag tror inte din kropp skulle må speciellt bra där ute. Människor har inte varit nomader på det viset på många tusentals år.
-Stephen Hawking
Nej, det kan jag inte.
Man kan göra kläder. Och det är väl inte så ofta man blir dödssjuk?
#25 Alltså förlåt mig, men tänk efter lite! hur ska du göra dina kläder? och bara att vara ute med massa kläder över vintern är farligt, så kallt det kan vli. Stanna hemma istället, eller försök lösa problemet hemma, jag vet att du själv ändå inte tänker rymma med tanke på allt.
#24 Jo, om du inte får värme, mat och vatten så dör du. Får du feber och blir sjuk ute i skogen finns också risk, eller om du bara får ett infekterat sår som du inte kan ta hand om.
Speciellt när du fortfarande är barn, då är du extra känslig.
Du får tro vad du vill.
Enligt mig låter det som en väldigt dålig idé att bara dra ut och bosätta sig i skogen, dessutom utan någon utrustning, även om dom har jättevarma kläder så kommer du frysa, ramlar du i vattnet och inte har några extrakläder så kan du få lunginflamation. Och om du skulle göra kläder, vad skulle du göra dom av? Och hur hade du tänkt att du skulle kunna jaga? Djuren är ju väldigt skygga så du skulle nog inte ens kunna komma nära nog även om du hade ett redskap. Dessutom så hittar nog polisen dig även om du byter utséende, för de kan ju använda spårhundar.
PJUM
#25 Uh. Av skinn, möjligtvis. Om du i så fall använder senor som "tråd".
Du kommer garanterat bli sjuk ofta om du är ute i naturen på det viset, eftersom det är extremt krävande för kroppen. Du kommer säkerligen få problem med mat och sådant med, och mer än en gång äta något som gör dig sjuk.
Lunginflammation är en dödlig sjukdom, te.x.
-Stephen Hawking
#20 Mat såklart? Du överlever inte enbart på naturen,
Du har verkligen inte tänkt igenom allt detta. Mycket du säger är så himla ologiskt.
Om du inte kan säga anledningen, så antar jag. Du skrev tidigare i tråden att det var för att du ville leva i naturen, och då antar jag att det är för den anledningen. Isf är det oerhört dumt och själviskt (ursäkta men blir väldigt frustrerad) att tänka att dom får skylla sig själva. Det är inte bara att gå ut och leva i naturen, det finns en anledning till att vi människor inte har päls men att tex vargar har det. Vad är det? Jo, vi är skapta för att leva i flock, "inomhus" i våra bon. Vi kan ta ett exempel på vad jag menar:
En hjord renar. Dom behöver varann för att överleva, tar hand om varandra m.m. Skulle en sticka skulle h*n förmodligen bli tagen av vargen, och resten av hjorden skulle bli så sorgsna i en tid att den skulle kolapsa helt. Så kommer det eventuellt bli för dina föräldrar..
Och du skulle inte överleva 20 minusgrader i kall snö alldeles ensam, bland rovdjur m.m, inget att äta på flera dagar, inget att dricka, du kan inte röra dig så snabbt som ett vilt djur kan, och du har inte ngt bra luktsinne så du hittar med största sannolikhet inget vatten, ich man kan leva utan vattten i högst en vecka, men oftast dör man före det. så jag råder dig att stanna hemma faktiskt
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#31 Tycker nog inte det h*n säger är ologiskt, möjligen lite blåögt.
Och visst kan man överleva på bara naturen, det är bara svårt att göra.
Hur som helst:
Du kommer behöva verktyg för att göra sådant ändå. Det är otroligt svårt att leva helt ensam i naturen, och människor lever inte så av en anledning. För att inte tala om att det finns en stor chans att bli mer eller mindre galen av ensamhet.
-Stephen Hawking
Nehe, inte? Förr kunde man minsann inte gå till affären och köpa mat, då var man tvungen att göra sin mat själv -.-
Varför måste man alltid tänka på andra? Varför kan man inte göra som man själv vill? Det fanns inga hus från början, det var människor som gjorde dem. Varför skapades människor om vi inte skulle överleva i naturen?
Jag ska ta med mig min hund så jag kommer inte vara ensam alls.
Förr i tiden så levde människorna iallafalli grupp och det var därför dom kunde klara sig.
PJUM
#34 Det var väääldigt längesen det inte fanns mat att köpa:p
Tycker inte riktigt att man ska tänka så mycket på andra, men sverige är inte ett land som riktigt att gjort att leva nomad liv in. Ursprungligen så hör människor till varmare delar av världen, av rent logiska anledningar.
Kommer vara svårt att hålla dig och en hund vid liv där ute.
-Stephen Hawking
#34 Förr ja, då var man uppväxt med det, och hade lärt sig från start.
Plus att dem levde sällan själva, utan i byar osv. Man kan inte jämföra nu med då.
Jaha, vad hade du tänkt ge din hund för mat? Plus med vaccinationer, om den blir sjuk osv?
#34 för att vi är människor och beroende av varandra, det är det som gör oss till flockdjur. Exakt, vi byggde dom för att kunna överleva, vi skapades med ett högt utvecklat interläkt (hur det nu stavades) just för att kunna bygga bon. Det är inte bara vi, utan alla djur bygger hem, även dom med päls fryser ibland till döds. Tänk då du som inte har päls
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Varför fortsätter ni ställa frågor när ni inte svarat på den frågan som jag ställde? (Vad behöver man ha med sig?)
#39 njae, rent teknisk så började vi bosätta oss för vi är lata:p enklare att odla mat än att jaga den, right? Människor är i grund och botten nomader, alltså kringresande djur.
-Stephen Hawking
#41 Många som stannar på samma ställe för att dem trivs inte för att dem är lata, plus att dem har jobb, då kan man inte flytta heller hur som helst.
#42 Samma sak som att trivas :) Du hade inte trivits om du hade svalt eller så. Jobb fanns inte på den tiden.
Vi pratar långt innan det ens blev riktiga samhällen, inte nutid.
-Stephen Hawking
#41 jo men jag menar här uppe i norr, där det är kallt :)
#40 för vi vill inte att du ger dig iväg på någonting där du med högsta sannolikhet inte klarar dig
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#44 Mjo, så det är här. Vi kom ju inte hit upp förens vi kunde odla så vi överlevde vintern och kunde bygga hus och så.
Annars håller jag med dig om att jag inte vill att TS ska göra detta, för det med allra största sannolikhet kommer sluta illa…
-Stephen Hawking
#45 precis det jag menar, vi kom upp hit när vi redan kunde bygga hus, för utan hus hade vi inte klarat oss
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Varför bryr ni er om någon som ni inte känner?
Tycker inte att du ska dra med dig hunden i detta :/
#47 Det spelar ingen roll om man inte känner en människa eller inte, man kan finnas till hands och hjälpa till ändå :)
Men säger som #48, dra inte med hunden i det.
#47 Jag gör det inte riktigt, du bad om råd och därför får du dom råd jag har att ge. Jag känner inte dig, och därmed så kommer jag inte heller veta vad som går förlorat om det är så att du göra detta och inte klarar dig.
Jag vet att det finns hjälp att få om man mår dåligt. Men om du ska göra det här prova att göra det på sommaren först, och se hur svårt det är redan då.
-Stephen Hawking
Om man är ute på dagarna, och är inne på natten, någonstans då klarar man sig?
#51 Blir ju mycket lättare då eftersom kroppen får vila mycket mer. Som sagt, vill du leva ute i naturen får du lära dig hur man gör det först:p
-Stephen Hawking
Du får gärna rymma om du vill, det finns ingen på iFokus som kommer kunna stoppa dig om det verkligen är vad du vill. Men du kommer inte att komma långt, det kan jag garantera dig. Om du inte har en aning om hur man lever utomhus en vinter, så lär det bli ännu svårare. Det är tillräckligt svårt för en professionell att överleva ute i kylan.
Och jag bryr mig mer om hunden än om dig, för det är inte hundens val att bli fast ute i skogen utan garanti för ordentlig mat, värme och skydd för sjukdomar. Dessutom lär du få rymma lååångt om du inte vill riskera att polisen hittar dig med hundar, helikopter (värmekameror) etc.
Skärp till dig nu.
Edit: Ser nu i efterhand att du även skrivit att du vill ha frihet, men jag kan garantera dig att frihet är det sista du kommer få när du sen blir hittad.
Ursäkta, men jag tycker det är vääääldigt elakt att släpa med en stackars hund bara för du har tonårsuppror. Hunden kommer inte klara av kylan eller att inte få mat/vatten. Den blir dessutom ett bytesdjur eller hot för exempelvis varg (om det finns där du bor).
Tänker du jaga så kan du tokglömma att fånga något. Vilda djur är som sagt väldigt snabba och känner till området mycket bättre än du. Jag tror heller inte att du är stark nog att döda ett djur med bara ett slag/vad du nu använder dig av. Kan du verkligen se ett djur lida och plågas till döds? Kan du slakta ett djur? Steka köttet för att bli av med bakterier och parasiter?
Nu när det är så kallt är det dessutom svårt att bygga ett bra läger. Har du inget sådant så fryser du garanterat ihjäl, eller dör av utmattning. Ska du bo inomhus någonstans under natten kommer ju folket där att undra vem du är eller polisanmäla.
Jag tycker fortfarande att om du ärligt talat vill bo i naturen, så ska du vänta tills du faktiskt får flytta hemifrån. Då har du tid att förbereda dig, skaffa allt du behöver och ingen behöver bli orolig för dig.
var kommer hunden in i det hela? :o hittar inte det…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
I #35 :)
#54 Hundar är inga bytesdjur :) Vargar ger sig inte på hundar om inte dem gör något med vargen ;) Precis som för oss människor. Så varger ger sig inte på oprovocerat :)
#55 i #35 :)
Oj, vågar inte gå ut i skogen när det blir mörk! Har blivit attackerat av ett stort vildsvin med kultingar, det finns skogs rävar som är större än schäfrar och självklart blev jag attackerad av det också!!!! Har även varit nära att ramla ner för ett Berg som var väldigt högt, och allt det här har hänt hemma i våran skog så nu vågar man ju inte röra djurens kungarike ;)
#57 Om en flock vargar skulle komma så blir hunden ett byte, jo. De kanske inte äter hunden, men dödar den gör de garanterat. Det finns folk som har varit ute i skogen på promenad med sin hund som sedan har blivit anfallen av en varg! ;o
#58 Tvekar starkt på att en räv anfallit dig:p
Vildsvin gör det om dom känner att du hotar dom.
-Stephen Hawking
aha, såg inte det ;) stackars hund :( bli tvingad att leva ute i kylan.. hoppas verkligen inte du rymmer ut i skogen, men om du gör det ta för guds skull inte med hunden!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#59 Ja det blir ett byta men det är inget bytesdjur :)
Ja det finns det, men det är inte vargens fel, eller vargarna.
Handlar ju om hur hunden reagerar osv. Och det är större risk att ens hund blir påhoppad av en annan hund på stan eller på landet än att vargar angiper faktiskt :)
#58 Haha nej så stora rävar finns det inte xD
Ja viltsvin ska man aldrig gå nära eller skrika åt och speciellt inte när dem har kultingar, för då försvarar suggan dem :)
#62 Ja jag har ju inget emot vargar direkt, men de är ju rovdjur och rovdjur är farliga! :/ Så för en tonårsflicka (TS) att vara ensam i en stor skog med en hund är ingen bra idé.. Det är ju inte deras territorium.
#63 Hundar är med rovdjur ;) Katter är rovdjur ;)
Men förstår hur du menar.
men som jag sa, vargar ger sig inte på hur som helst.
Folk har helt fel bild av vargar, vilket är extremt tråkigt…
Nej det är en dum idé av andra själ att ha hunden med sig, extremt dumt och synd om hunden:(
#60 jag hade med mig en katt med mig in i skogen och då kom katten ifrån en buske och sprang förbi mig och ut från busken kom en så stor räv som hade fått skabb och var smal och var säkert hungrig och då ville den ju ha katten! ja, jag tittade in i en buske och då såg jag en kulting, då hörde jag ett grymtade bakom mig och sprang, den sprang efter mig väldigt länge!!
#65 En räv blir inte så stor :) Omöjlighet, då en schäfer väger oftast över 30 kg och en räv mellan 6-9kg, så tja :)
Såg nog bara så ut.
Ja rävar kan jaga katter, inte så ovanligt om det är brist på mat… Dock brukar en frisk katt komma undan :)
#65 Räven anföll alltså inte dig :)
-Stephen Hawking
#67 Extremt ovanligt :) Ytterst få i så fall :P
Förr bodde man ute för läänge sen. och man blev inte gammal heller. många dog plågsamt.
Du gör precis som du vill! Men detta är verkligen inte genom tänkt tror jag och väldigt onödigt.
om du skiter i om dina föräldrar blir ledsna kan du väl tänka på den kostnaden du hade kostad samhället för att alla ska leta efter dig.
Och en stackars hund med hur egoistisk är du?
Och en helt annan sak vargar anfaller visst hundar. finns till och med hundar som blivit tagna i sin egen trädgård.
sambons familjs hund blev tagen av en varg när dom var på skog promenad.
Vill du ha ett bra tips?:) Stanna hemma i din varma säng , Du ser väll fram emot jul oxå väll?
hur kan du ens tänka tanken att ta med hunden?!!
hm bara för att du vill rymma ska du väll inte behöva plåga stackars hunden? Människa TÄNK! Förstår inte hur man ens kan tänka något sådant hemskt, vem som helst fattar väll att djuret inte mår bra av att rövas bort ut i kylan utan ordentligt med mat och vatten.
Visst , utsätt dig själv för detta .. men inte stackars hundisen.
Trådskrivaren, skicka ett meddelande till mig. Jag känner exakt som du. Trodde aldrig någonsin det skulle finnas någon som jag där ute..
Alla här är så negativa. Nån har en egen känsla och så skriver jättemånga "men hur ska du klara dig" osv. Visst, lätt som en dans på rosor är det inte. Men alla behöver inte säga samma sak. Ge tips istället, som trådskrivaren söker istället. Tänker inte diskutera här, ville bara säga det, för jag ville bara säga det, för jag ville bara det
Lämna hunden hemma för guds skull.
#77 Vi är inte negativa, vi är ärliga, det är stor skillnad på det.
Nej negativa kanske var fel ord för er människor utanför en värld för annorlunda personer
#80 Ursäkta? Vi har försökt hjälpa TS och tänkt på hunden med.
Det handlar inte ett smack om att vara "annorlunda" för ingen människa på denna jord är "normal" :)
Hur arg du än är på dina föräldrar så är inte detta rätt mot varken dig eller dom. Inte ens mot hunden.
Du kan förstöra allt för dig själv, för all framtid om du sticker. Jag vet då jag har en i släkten som gjorde det, personen har idag stora problem med sig själv ingenstans att bo, inga pengar eller jobb. Den personen förstörde alla sina chanser med att lyckas i livet. Och det har gått ca 30 år.
Du är skyldig mot dig själv att inte rymma, du kommer att få dina föräldrar att må hur dåligt som helst. Jag vet då jag är förälder själv, jag skulle gå under om någon av mina barn skulle göra som du nu vill.
Är det en tonårsrevolt du har så försök att stå ut, då det går över. Har du riktigt allvarliga problem med dina föräldrar så kanske lösningen är att vända dig till BUP och be om hjälp. Sociala kanske borde träda in.
Men för guds skull rym inte. Vintern är på väg och hur ska du klara dig?
Är det dig vi snart ske få se att Missing People ska leta efter?
Är det bara tonsårsrevolt som är problemet så är du väldigt självisk mot dina föräldrar.
#77 Vi är realistiska och vill inte att TS ska dö ensam ute i naturen. Varför skulle man vara positiv till en farlig idé? Jag bryr mig om mina medmänniskor och försöker få TS att inse att det finns andra sätt än att rymma ifrån sina problem.
Men herregud du kan ju inte rymma hemifrån! även om du skulle rymma ut i skogen nu så skulle du säkert dö inom en vecka. Eftersom du vill rymma hemifrån så antar jag att du är ganska ung, vad vill du göra i ditt liv igentligen? bara vara i skogen resten av ditt liv och döda en massa djur, frysa, vara ensam, säkert bli sjuk eftersom du inte vet hur man lagar riktiga djur.
Och inte nog med det fast du kommer göra alla i din familj ledssna och oroliga. Och sen kommer polisen hitta dig och du kanske kommer bli inlåst så du inte försöker rymma om och om igen.
Du kan bli fri i denna världen med vettu, tro mig jag känner som dig jag vill också vara fri, fast det finns sätt att bli det.
Fast vad menar du ens med fri? vad vill du bli fri från? pengar? världen? vill du bara leva ditt liv i din värld?
#84 Nja, såå lätt är det inte att bli inlåst. Men jag skulle kunna tänka mig att socialen kopplas in om hon rymmer, och att de sen gör utredningar. Tycker de att hen är en fara för sig själv så kan de välja att sätta ett LVU på henne/honom. Men det krävs ganska mycket för att det ska ske.
Om du inte tänker på dig själv, tänk på din stackars oskyldiga hund
#85 om hon rymmer flera gånger så kommer dom nog det, kanske, är inte riktigt säker fast dom kommer göra något så hon inte kan rymma iaf :P
Du kan inte bara sätta dig vid en flod och förvänta dig att du ska överleva på fisk, då det inte är tillåtet att fiska var man vill, hur man vill.
Ska du överleva på insekter och bär, kanske lite svårt nu i vinter men isåfall får du leva på barr och grenar om det är något du finner smak för, och om ditt vatten tar slut så får du käka snö.
Huvudsaken är att du är varm och torr och har vätska. Sen hur länge du stannar ute och överlever beror på din kropp. Om den är stark nog att överleva hårda förhållanden t.ex.
Lämna hunden hemma för guds skull. Den är van att leva inomhus och behöver sin hundmat och vård om den blir sjuk.
Hälsningar
Fredrika
Tittar du något på survivorman? Det är en man som utsätter sig för olika hårda miljöer och överlever ensam under 1 vecka. Han filmar sig själv och dokumenterar hur han gör för att överleva i 7 dagar.
Ofta är det väldigt tufft för honom och svårt, och det är ändå bara 7 dagar han utsätter sig..
Här överlever han i "Canadian arctic". Lite kallare än en normalsvensk vinter men ändå ett snölandskap:
http://www.youtube.com/watch?v=vqmQgF7g1CA
Finns också Bear Grylls som har ett program som heter Man vs Wild. Det är inte på riktigt utan han gestaltar att han överlever så att säga. Han har ett filmteam med sig och han snarare berättar hur man ska göra om man ska överleva, medan survivorman som jag skrev om först alltså överlever på riktigt själv.
Här är Bear i norge och överlever, det måste ju ändå ses som rätt likt sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=aIAla2Ajxco del 1
http://www.youtube.com/watch?v=Q_Tl2I-kP_w del 2
(hittade inte del 3).
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Skummat igenom tråden, så kanske skriver något som redan sagts.
Visst kan tanken av att bo ensam i skogen kännas som rena rama friheten. Men så mycket frihet blir det knappast, för det första så verkar inte du veta så värst mycket om överlevnad. Vilket helt klart är nr 1 att kunna.
Ska man få för sig att göra något sådan här, så ska man starta på sommaren. Har du aldrig gjort det innan och går ut och gör det på vintern, ja då önskar jag dig verkligen lycka till! Du lär ju dö, eller förfrysa kroppsdelar.
Du måste ha rediga kläder, en ordentlig kniv som du kan hanterna!, rediga skor, skydd av något slag, du måste ha kunskap om hur man dödar och flår ett djur på rätt sätt så det inte plågas på något sätt, samma med fisket, du måste även veta vilka regler som gäller, vilka djur man får jaga under perioder och liknande. Samt så är det inte okey att fiska på alla platser, även om man tror det. Kan bli höga böter ifall man blir tagen på tjuvfiske.
Detta är även bara en ytterst liten del av vad man måste kunna. Har du inte kunskapen och rätt redskap så går det inte.
Dessutom så håller jag med alla andra om att du borde ta tag i problemen. För du kommer ju inte bli fri förens du tagigt tag i det du vill bli fri ifrån.
Samt lämna hunden utanför.
http://isabellarun.weebly.com/
Tittade precis på survivorman och han har också överlevt i Norge! I 10 dagar, det värsta någonsin sa han. Då har han ändå överlevt en vecka i öknen bland lejon och tigrar, i de värsta snölandskapen och ute i djungeln. Han hittade lite nypon, that was it liksom. Han hade iof jättetur och hittade en hjort som några jägare dödat och lämnat kvar så han åt upp hjärtat och levern (köttet fanns inte kvar) men sånt kan du inte räkna med att hitta i skogen. Våra vilda djur är för snabba och skygga för att jaga utan gevär, kan du skjuta? En hare eller ekorre kan du fetglömma att hinna ikapp och döda.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#92 Ekorre får man ändå inte skjuta :) Och hare är det jakt på bara vissa tider om året :) Likaså rådjur.Bara viltsvin det är jakt på året om :)
Har inte läst tråden
Men hahaha, hur gammal är du? Har du läst varg bröder, eller hunger games kanske? Alltså när jag var liten ville jag också bo ute. I sverige är det för kallt för att bo ute.
#94 TS är 12 år. Vet vem TS är då hen i ett inlägg glömde göra sig anonym :P
#96 Vill personen vara anonym ska man inte försöka luska ut vilken det är, bara för att personen gjort en "tabbe" och råkat glömma att trycka "anonym" :)
#96 Det är ändrat, men tänker inte avslöja något då TS faktiskt vill vara anonym och det skulle vara taskigt att avslöja.
#98 Ja det är taskigt.
Men man kan hoppas att personen har ändrat sig och inte ställer till det för sig själv och sin familj.
Du måste ha gått en utbildn. eller fått jägarlicens för att få döda ett djur med gevär eller pistol.

#101 Om man rymmer ut i vildmarken, tror du att man följer lagar och regler då?
Att ens komma på tanken att prova på något sådant här är bara dumt, du kommer inte att klara dig många dagar.
// Dodat :)
#102 Det måste du, tjuvjägare är så himla korkade och dumma. Bättre att följa lagar och regler, för djurens skull…
#102 Förmodligen inte men andra gör det. Ingen skog är obevakad.
Jag vill inte lägga mig i detta inlägget då jag tycker det är extremt löjligt och absurt att fråga på internet vad man ska ha med sig när man rymmer hemifrån?
Jag tror verkligen att du har sett på för mycket wildlife program elr något. Att rymma hemifrån gör man inte bara sådär. Och dessutom så förf** ta inte med dig någon hund ut i tomma intet..? Vad ska du och hunden äta? Och som du påstår att du ska äta harar och ekorrar, du kan inte göra små fällor av träbitar och sitta i vänta i 3 dygn på att något ska dyka upp och sedan grilla den levande över en eld som du får göra upp med stenar och trä? Det funkar helt enkelt inte så.. Du kommer att bli hittad, tänker du inte alls på dina föräldrar? Jag är själv tonåring men antingen jag eller någon jag känner bryr sig inte så lite om sina föräldrar att man bara DRAR? Och dina tomma svar om att vi inte skulle förstå, och att du vill avar fri. Varför frågar du då?
….
vissa pratar som om skogen vore något främmande. visst, det finns risk att man fryser ihjäl på vintern OM man inte har bra kläder. visst, det är inte alltid LÄTT, eller, det är aldrig lätt att bo ute. Men det är ju för att vi är så lata. ser skogen som något långt bort. DÄR KAN VI ALDRIG BO?! jo. ni kan väl säga vad ni tycker, men tycker ändå att man inte ska hålla på och bli otrevlig.
ja ja, undrar hur många som är emot mig nu då.. men se inte skogen som något farligt. vet man hur den funkar, är skogen ens vän och hjälper en att överleva. vet man inget, dödar den en.
#106 skogen är inte alls farlig, den är däremot mitt favoritställe :) väldigt fridfull, man kommer bort från alla problem, kam i lugn och ro tänka.. Om man vet hur man ska hantera det. Att bo i skogen i denna kylan (vinterkläder kommer aldrig hjälpa, i skogen går dom sönder efter tre dagar kan jag garantera) är ingenting att rekomendera. Dock är kylan det minsta problemet här. Det finns björnar, vargar, mårdar (dock ovanliga, men finns) och andra hungriga och svältande rovdjur. Djur såsom hare, fågel etc. kan lida av rabies eller andra smittsamma och dödligt plågsamma sjukdomar, du kanske inte hittar vatten (p.g.a det är fryst) på flera dagar, svårt att göra upp eld när allt som går att elda med är fruset och blött. Jag kan räkna upp så många exempel på varför skogen är ett av dom farligaste ställena att rymma ut i, så det är inte bara vi som är lata, vi är även smarta.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Även på den tiden när människan verkligen var ett med naturen häromkring så levde vi i grupper, gav man sig av på egen hand var det inte många dagar och enbart om man var på resa någonstans och inte kune undvika det. Helt enkelt för att det var jävligt riskfyllt att leva ensam i det här klimatet och den här naturen.
En tonåring utan några egentliga förkunskaper… nä.
#106 & #107 Skogen kan bli farlig, beroende på vad för slags djur som bor där. Inte kul att träffa på t.ex vildsvin eller björn i skogen, om de blir arga.
------------------------
Sedan kan man inte överleva på naturens tillgångar heller, inte själv. Och man får ju inte döda djur hur som helst eller året om heller för den delen, mer än vildsvin och det dödar man inte själv ;)
Plus att man inte får bo hur som helst i skog och mark heller, allemansrätten träder in, och även om det är privat skog.
Så det är nog mindre frihet i skogen faktiskt :P
#109 precis vad jag sa
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#110 Läste dina första meningar bara och där står det att skogen inte är farlig bland annat? :)
Jag kan starkt avråda från att bo utomhus under vintern. Har gjort lumpen så vet hur jävligt det är…
Som barn överlever man inte.
#111 fortsätter du att läsa står det "om man vet hur man ska hantera det"
_(f.d MelvinMimmiLufsen)