Måste skriva av mig
Jag känner bara att jag måste skriva av mig lite. Tar gärna emot lite råd om hur jag kan göra för att må bättre. Förvänta er inget annat än ett långt och osammanhängande inlägg. Just nu känner jag mig stressad och har ångest. Det beror nog på flera olika saker, men den största är nog djuren faktiskt. Jag har fyra långhåriga krabater som plötsligt har fått jättejobbig päls. Jag skulle behöva borsta varenda en minst tre gånger i veckan för att det inte ska bildas tovor. Nu är det tyvärr så att jag har mycket prov mm så jag hinner inte det. De har aldrig haft så jobbig päls innan, det har alltid räckt att borsta dem 1/vecka, även under fällning. En anledning till att pälsarna blivit så jobbiga kan vara att de har mjällkvalster. Det har jag dock behandlat nu, så det kanske blir bättre. Men det var rätt jobbigt att behandla, att skura allt de kommit i kontakt med tog mycket tid. Det kan nog vara en anledning till att jag är så sliten också. Iallafall, ang pälsarna, så hinner jag inte med. Det tar 2 timmar att borsta igenom en av dem. Så 8 h för alla. Och då menar jag alltså när jag inte hunnit borsta dem på en vecka. Flera gånger har jag faktiskt lyckats fixa detta, och borstat dem noga flera dagar i veckan så att det inte tar så lång tid för alla. Men så fort jag måste göra något annat nån dag så tovar det ihop sig igen och jag måste köra 8timmarspasset. Detta är såklart väldigt stressande för mig när jag har prov och andra saker, och såklart vill jag göra något med mina kompisar ibland. Men det känner jag inte att jag hinner. Just nu är de toviga igen, och jag har matförgiftning. Orkar därför inte precis borsta alla fyra. När jag väl blir frisk har jag massor att ta igen på annat håll. Det är för mycket för mig att sköta alla fyra, men eftersom att jag inte är säker på att de är fria från mjällkvalster kan jag inte låna ut dem eller liknande. Det enda jag kan göra är alltså att bita ihop och ta mig igenom det. Men jag orkar verkligen inte. Och jag mår så himla dåligt av att se dem toviga. Sedan har hunden (pudel) inte blivit trimmad på jättelänge och han börjar få så lång päls att det kommer in i ögonen ibland, samt tovor. Det är jag som måste ta hand om trimningen, och det tar fem timmar. Sedan har jag som sagt massa prov, och jag går långa dagar i skolan. Någon gång vill jag också kunna slappna av och hänga med kompisar. Men allting får inte plats. Om jag nu skulle lyckas sköta borstningen hinner jag ändå inte med att umgås med djuren, och det är ju inge kul för mig eller dom. Jag kommer verkligen inte på något som gör att jag kan förbättra det hela. Som sagt kan jag inte låna ut något av djuren då de har mjällkvalster. Och jag orkar inte med det. Nu har jag skolkat två hela dagar och en lektion från skolan. Dock har jag ljugit ihop nån historia så att jag inte blir anmäld för skolk, är för rädd om mina betyg för att bli det.
Glömde förresten skriva: håller på och bygger ett hus till djuren. Det tar mycket tid från helgerna också. Men när det väl blir klart (vilket kanske dröjer ändå till februari) kan jag sätta på värme där inne, och då kan jag klippa ner dem vilket innebär: ingen mer pälsvård!
Vad är det för djur du har med sådan päls?
Jag hade satt ut på foder eller haft någon som kunde hjälpa dig. För djurens skull
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har också massa djur som ska skötas, och att det är ett stressmoment kan jag hålla med om. Själv har jag 9 kaniner, och 3 katter. Katterna är familjens ansvar, men kaninerna är mina. Det är extra jobbigt nu på vintern också, när vattnet fryser. Tar ju hundra år att bara byta vatten, ush
#2 Som sagt kan jag inte lämna ut dem på foder då de ev har mjällkvalster. Skulle annars göra det för deras bästa OCH för mitt eget bästa. Jag mår ju grymt dåligt också av att de inte får sin päls skött ordentligt, det stressar mig hela tiden. Och jag vet ingen som skulle kunna hjälpa mig. Man behöver lära sog tekniken lite, så vem som helst kan inte komma och borsta. Min familj skulle inte hjälpa mig.
#4 Jag frågade vad det var för djur :)
Man måste tänka på djurets bästa. Den som har dem på foder kan ju fortsätta behandla, om dem inte är färdigbehandlade till dess, för det är ju ingen lång behandling.
#5 Missade visst det. Det är kaniner. Självklart måste man tänka på djurens bästa. Det är inte precis för mitt eget bästa som jag har dem hos mig just nu. Jag vet inte om det krävs en till behandling ännu, kommer märka det i veckan. Men jag tror knappast att jag får dem utlånade om det behövs. Du kanske vet att man måste skura och sedan spruta med virkon på allt de har kommit i kontakt med, och sedan givetvis behandla med stronghold. Tror inte det blir så lätt att låna ut dem om jag kräver det.
Nu är jag så helt okunnig på kaniner, men jag smiter in med en dum fråga ändå ^_^ Det går inte alls att klippa ner dem lite? Så att pälsen inte tovar sig lika snabbt…?
Och ja, det är helt okej att dumförklara mig haha :3
#7 haha, man kan ju inte veta allt, och man lär sig av att fråga. ;) Men jo, det kan man ju göra, men inte nu på vintern. :/
#6 Trodde du hade börjat behandla eftersom du visste att det var mjällkvalster:)
2timmar för en gång?! Är det en teddy eller något du har då?:P
För jag har 1 lejonkorsning som är välpälsad och tovar sig lätt men tar högst 30 min att borta igenom helt.
#9 Har behandlat 2 gånger, men återbehandling behövs kanske. Och ja det är teddy. Har aldrig varit med om att de krävt så mycket pälsvård tidigare.
Min kanin hade kvalster i somras, behövde bara ge henne spruta i mun ca 3 gånger eller om de var fyra med nån veckas mellanrum och de försvann direkt och de enda jag skurade igenom var hennes bur när jag rensade den även fast hon är frigående dock bor hon ju ute.
inte orkat läsa allt för noga men bor dina kaniner inne eller ute? om dom bor inne kan ju klippa pälsen litegranna som nämnts tidigare sen tror jag de går att hitta nån som orkar ta sig den tiden att ha mjällkvalsterkaniner
förlåt att jag lägger mig i lite..
Kan du inte borsta lite snabbare? det tar ca 30 minuter att borsta igenom "en hel teddykanin".
tråkigt att du inte hinner!, har samma problem.. nu de senaste veckorna har jag haft mellan 6-15 inlämning, prov o sånt, + 14 kaniner. så jag känner verkligen igen mig.. För mig var det bara att utnyttja varje sekund. lägger mig sent, och vaknar tidigt. inte en ledig paus, men det är nått man får ta, om man har djur. tyvärr..
Kram, hoppas det blir bättre ändå!
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#11 Hmm, min vet (fågelkliniken) sa att jag behövde skura med virkon och allt alla gånger jag behandlade. Om jag behöver återbehandla får jag väl ringa igen och höra. Men mina kaniner bor ute. #12 Normalt sätt tar det ca 20 min/kanin men nu är deras pälsar helt konstiga. Är nog en ihopslagning av mjällkvalsterna, vädret och lite slumpen. Men tack! Just nu är jag dock sjuk i matförgiftning så det gör väl att allt känns lite värre. :/
#13 Fågelkliniken är bra just på bland annat kaniner.
Skadar inte att skura allting med virkon S vid rengöring :)
#13 Det räcker att du skurar genom buren varje gång du rensar den om dom bor ute, kan tänka mig att de är jobbigt att skura allting varje dag om du nu gör de men de gjorde inte jag och hon blev fri från kvalstret :)
#13 åh, vad jobbigt :(
åh, det kan inte vara härligt.. Krya!
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#14 Jo, jag vet, är glad att ha dem som veterinär. #15 Jag skurar endast buren när jag behandlar med stronghold, vilket är varannan vecka. Men det tog hela helgen för mig, i denna kylan också. :/ #16 Tack!