tandställning
Hej, nu är det så att jag har 1 månad på mig att bestämma ifall jag vill ha tandställning eller inte. Det är nog mest ett skönhetsingrepp om jag ska va ärlig och jag ska då ha den i 1,5-2år.
Det är så jobbigt att bestämma för jag vet inte om jag vill ha…
Jag måste va jättenoga och sånt. Jag hade velat veta hur det ser ut på mig, om jag trivs i det, om det ömmar mycket.
Sen att jag måste ha tråd bakom tänderna eller nattskena resten av livet lät inte så lockande..
men jag tycker mina tänder är sjukt fula i profil, mina undertänder går upp i gommen (vilket dom tydligen inte ska :p) och min framtänder hugger ner i underläppen.
i övrigt så tycker jag att mitt leende framifrån är ganska fint..
Du behöver inte ha tråd bakom och bettskena hela livet, bara några år! :)
Jag har ingen erfarenhet av tandställning, men jag sover med bettskena, och det är inget man tänker på :) Jag gnisslar tänder något så fruktansvärt, tandläkaren sa att jag var ett av de värsta fallen hon hade sett på någon i min ålder. Jag har det efter min mor som också sovit med bettskena i alla fall de senaste 20 åren. I början känns det lite konstigt och det kan spänna, men det går över efter någon dag. Nu kan jag inte sova utan den för att det känns konstigt.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jo jag måste för mina tänder sitter väldigt konstig i tandköttet eller hur man ska säga, och kommer att flytta sig direkt när de får chansen..
fick göra massa undersökningar osv osv bla bla bla, men har jag otur (vilket jag brukar) så kommer jag behöva de :<
Jag skulle verkligen rekommendera tandställning. Jag har krånglat fram och tillbaka med tandställning sedan jag gick i fyran. I nian fick jag räls då jag tyckte att det fick vara slut på krångel. Jag ångrar mig verkligen inte. Det känns inte ens som om jag hade den de där två åren. Och nu efteråt är jag skitnöjd. Jag vågar le med tänderna och får inte längre in hela tummen i överbettet, samt "biter" mig i underläppen.
Och det där med "jättenoga" är inte en så stor grej. Jag tyckte att jag misskötte min som sjutton, men tandläkarna tyckte att det såg jättebra ut. Och min tråd bakom tänderna märks inte alls. Nattskenan har jag ca en gång i veckan nu utan problem.
Fundera på det, det är nu som det är enkelt att fixa och du kommer inte ångra dig när du väl får resultatet!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tråden bakom är inget som man märker om man inte använder tandtråd.
Min sambo har tråd bakom tänderna i underkäken, men måste sova med skena på överkäken. Jag har också skena på mig när jag sover, då jag hade tandställning när jag var 16 år i 1,5 år eller liknande. Jag fick aldrig tänderna bredvid mina framtänder, så jag skulle trycka ihop alla tänder så det blev en mindre glugg.
Det var ju alltså 5 år sedan, om inte mer och jag måste fortfarande sova med skena. Hos tandläkaren sa de att jag skulle vänja mig av vid den när jag var 18 år eller nått, sova med den varannan dag och sedan mer sällan tills jag slutade använda den. BULLSHIT!
Sover jag inte med skenan en natt så får jag lite ont i käken då tänderna flyttar sig tillbaka. Har jag inte skena under två nätter kan jag känna sedan när jag tar på mig skenan att den "knappt" passar (den spänner åt hårt för att tänderna inte sitter där de satt när skenan gjordes).
Skena är dock inget som stör mig :)
Ta tandställning!!! det är såååå värt det 
Jag har tråd i överkäken bakom tänderna, men jag stör mig inte på den. Sen sover jag även med skena, och det kändes konstigt typ första natten men nu känns det konstigt om jag inte använder den istället ^^ så det är ingenting man bryr sig i..
Jag verkar vara den enda som haft tandställning och slipper skena? Har tråd i över- och underkäken.
#8 Man har ju antingen tråd eller skena :) Jag fick skena (fick inte ens välja), men skulle nog valt skenan ändå.
#9 Fast jag har både tråd och skena.. dock bara tråd i överkäken 
#10 Men har du då tråd i överkäken också? För min sambo har exempelvis tråd i underkäken och skena för överkäken. :) Tandläkarna sa till mig att antingen får jag tråd efteråt, eller nattskena… och så blev det skenan.
#11 Jag har tråd i överkäken men inte i underkäken. Och jag har skena både i överkäken och underkäken 
#12 Jaha, aldrig hört talas om någon som har både och.. :D Där ser man!