Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2594 ggr
[Tilde]
2012-12-11 14:39
0

(X) FML

Idag är allt bara så AARRRGHHHHHHHHHHHH!!!!

Jag är arbetslös och det är så extremt svårt att få jobb här. Det är svårt för danskar att få jobb och därmed är det extra svårt för mig som inte ens är dansk! Jag kan inte få ekonomiskt stöd från Sverige då jag är folkbokförd här och inte heller från Danmark eftersom jag inte är dansk medborgare och inte har haft jobb här… FML.

Jag vill gärna studera till att bli mäklare, men idioterna har ansökningssidan stängd och man skulle därför skicka in sin ansökan via posten, men det var ingen som berättade för mig förrän det var FÖR SENT! Nu kan jag alltså inte börja studera förrän i augusti i så fall!! FML.

Jag läste aldrig matematik C på gymnasiet då jag hellre ville fokusera på sånt jag tyckte om (mina mattelärare var helt värdelösa, så matte var typ det tråkigaste som fanns). För att studera fastighetsförvaltning i Sverige ska man ha läst matte C. För att studera en liknande utbildning i Danmark ska man ha läst matematik B. Jaha? Det är tydligen matte under två år på gymnasiet - och det har jag ju läst! Men hur vet jag om min matte b är "godkänd" som deras är?? Jag fick svaret att jag skulle skicka en ansökan i augusti så avgör de då. FML.

Ska jag läsa upp min matte kostar det pengar i Danmark!! Ska jag läsa det på Infokomp i Sverige ska jag vara folkbokförd i en svensk kommun… och högskoleutbildningen är ju stängd för anmälan. FML.

Sen klagar min sambo på mig att jag skulle kollt upp sånt… men hur fasen ska jag veta hur det danska jäkla skolsystemet fungerar??? och att deras ansökning online är stängd över vintern för man ska skicka in på posten??? Det trodde jag att han som är dansk skulle veta. x_x Och inte fasen är det mitt fel att ingen vill anställa mig </3

Tror jag går och gråter mig till ide nu.

[WickedAlly]
2012-12-13 16:53
0

Men många kurser och program, framförallt de på distans eller internet, går att söka till sent här i Sverige. Bör gå att söka om några veckor, vet att det går att läsa gymnasiekurser över internet och jag tror att de är studiemedelsberättigade :)

[NinaCrown]
2012-12-13 17:37
0

Om du skriver dig hos dina föräldrar tex i svergie, så kan du läsa på distans ifrån danmark. Det du får tänka på är bara att vissa distanskurser även har så att man måste delta i skolan ett visst antal ggr per läsår, så du inte tar någon av dem…

[WickedAlly]
2012-12-13 17:50
1

#2 Man måste inte vara skriven i Sverige för att läsa på distans, har kurskamrater i Malaysia, England och Kina just nu till exempel och de är alla skrivna där då de bor där permanent :)

[NinaCrown]
2012-12-13 18:48
0

#3 Ah, då vet jag :P Jag har bara hört hur det var för min moder när hon ville flytta till Italien men plugga distans i Sverige. Kanske handlade om CSN-bridaget då? Eller får man det som bosatt utomlands med?

[WickedAlly]
2012-12-13 19:14
0

#4 Kanske gäller olika skolor då :)
Vet inte hur det är med Csn om man är folkbokförd i ett annat land, är man inte det så får man ha csn. Men det bör inte vara så svårt att kolla upp :)

[Tilde]
2012-12-13 22:40
1

CSN får man bara om man är skriven i Sverige. Men jag ville läsa en kurs på distans på InfoKomp och då ska man tydligen vara folkbokförd i Sverige :/ Grejen är ju det att jag har gratis läkarvård och allt sånt här när jag är skriven i Danmark, så jag vill inte byta igen.

Har kollat alla distanskurser med matematik på studera.nu men det är för sent att söka in till alla Rynkar på näsan Ska försöka söka in till utbildningen nästa gång och hoppas på att min matte räcker, annars tar jag en mattekurs till hösten och börjar utbildningen nästa februari…. Det känns bara så jobbigt att behöva skjuta upp mitt liv så mycket! :(

[WickedAlly]
2012-12-13 22:50
0

Aha, vad tråkigt att det är så. Antar att de måste ha några regler dock.
Du kan inte skriva dig hos dina föräldrar under den korta tiden då som #2 föreslog?

Tråkigt att du kommer få vänta, hade samma problem då jag var antagen till en utbildning men missade att jag var tvungen att tacka ja till platsen både på antagning.se (vad det nu hette den gången) och sen även till skolan så jag förlorade platsen. Var väldigt mycket som hände privat med död och sjukhus i den vevan och det är verkligen inte lätt att ha koll på allting hela tiden. Fick söka om och börja året efter istället.

Men förresten, kolla om matte finns som sommarkurs för då kan du ju börja utbildningen redan till hösten :)
Eller sök i Danmark om du inte behöver matte C där, men då är det ju en förutsättning att man kan danskan tillräckligt, vilket du kanske gör dock :)

[Tilde]
2012-12-13 22:54
0

#7 Nej alldeles för jobbigt! Till exempel så ska jag ha bott i Danmark i över två år för att få ta del av vissa privilegier som de har… och jag har nästa augusti bott här i två år, men det nollas ju om jag skriver mig i Sverige igen. :/ Så jag vill helst stå kvar här… Väntar då hellre med att studera än att behöva börja om med allt här i Danmark.

Usch vad tråkigt Rynkar på näsan

Jag kollade på studera.nu och det finns inga sommarkurser i matematik (som jag vill/behöver ta i alla fall), tyvärr! :/ Jag antar att jag får fortsätta med mitt jobbsökande och hoppas på att jag kan få något innan skolan börjar.

[WickedAlly]
2012-12-13 22:57
0

#8 Det förstår jag verkligen, då är det ju dumt att göra det.

Tråkigt, men hur är det nu igen? Finns alla kurser med där eller är folkhögskolor och de som enbart erbjuder gymnasiekurser med där också?

[Tilde]
2012-12-13 23:02
0

#9 Alla högskolor/universitet finns med på studera.nu och de kurser/utbildningar dessa erbjuder. Men sen finns ju vuxenskolor så som InfoKomp, fast man skulle ju tydligen vara folkskriven i Sverige för att kunna ta del av dessa. Dåligt tycker jag, när jag ändå är svensk medborgare. Rynkar på näsan Liksom varför kan jag studera på högskola men inte på InfoKomp? Jätteskumt..

[WickedAlly]
2012-12-13 23:13
0

#10 Okej. Vad dåligt :/

Bra fråga, har du pratat med någon syo om det? De kanske har någon lösning som inte nämns på internet :)

[Tilde]
2012-12-13 23:19
0

#11 Jag mailade Västerås kommun (mailade först InfoKomp och frågade om jag kunde studera där, men de sa att jag skulle kontakta kommunen jag kommer ifrån), men de var totalt lost! Svarade knappt på min fråga utan började prata om hur jag skulle göra för att folkbokföra mig i Västerås… what? Passade inte alls ihop med vad jag hade skrivit och frågat!

Får nog försöka få tag i någon annan… Obestämd

[WickedAlly]
2012-12-13 23:31
0

#12 Sånt är så frustrerande!

Kolla upp vilka skolor som har flest internetbaserade kurser, Umeå uni. där jag läser och Göteborgs uni. till exempel. Syokonsulenterna där bör vara mer kunniga på området om de ofta svarar på frågor om sånt.

Fast jag vet inte om Umu och Gbgs uni. har mattekurser dock :)
Karlstads uni. bör ha, där har jag läst ekonomi och läste ibland med några som gick något matteprogram.

[Tilde]
2012-12-13 23:34
1

#13 Ska nog göra så, kolla upp lite och fråga :) Tack för tipset!

[WickedAlly]
2012-12-13 23:35
0

#14 Så lite så, hoppas att det löser sig :)

oh-la
2012-12-14 09:31
1

när jag läste upp fysik B kunde jag, om jag ville, få läsa upp kursen hemma, utan att skriva in mig på en kurs, och sedan bara anmäla mig för slutprovet på komvux. komvux hade nämligen inga lörare i fysik i min kommun, så detv ar mitt alternativ. man fick iofs verkligen lägga manken till och plugga, och hitta forum och liknande på nätet med folk som kunde förklara, men det gick. det var ett par år sedan, och i sverige, men kolla med din danska "kommun, eller hur det nu funkar, om man kan göra en liknande deal. då kanske du bara behöver betala för slutprovet.

har ni några teminaler runtomkring? godsteminaler behöver ofta mycket folk på timmar som kan hoppa in och lossa. DHL, Schenker, UPS, DSV och liknande brukar ofta söka efter folk som kan hoppa in. inte så glammigt, men det är jobb.

[Tilde]
2012-12-14 09:38
0

#16 Tyvärr kostar det pengar i veckan eller månaden för att studera korta kurser här… Antingen några hundralappar i veckan eller några tuselappar i månaden - och det har jag verkligen inte råd med :/ Därför tänkte jag vända mig till Sverige då man studerar gratis där, men då kom dessa problem upp..

Jag har inte sett någon jobbannons från dem, men kan ju alltid söka jobb där ändå.. Det svåra är ju bara att jag inte har körkort av något slag.. Tungan ute