Dålig andedräckt
Jag har sedan några år tillbaka undvikit att prata med människor, och när jag väl pratat med dom så har jag "hållt för" munnen eller riktat munnen bort från personen för att den ska slippa känna min hemska andedräckt..
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag borstar tänderna noga morgon och kväll, (slarvade dock väldigt mycket när jag var mindre) och använder ibland tungskrapa.
Det smakar illa i munnen hela tiden, och min bror + vänner har påpekat att det lutar illa.. det var då jag började tänka efter, och försöka att inte andas på folk när jag pratar osv.
Det här är verkligen ett handikapp för mig och vet inte vad jag ska göra :(
Vågar inte prata om det med en doktor/tandläkare då jag skämms över det. Och jag är 'bara' 16år.
Jag röker eller snusar ej.
Har ni några tips?
Gå och kolla upp det, kan va inflammerat någonstans i munnen :/ behöver ju absolut inte va så, men prova för att va på den säkra sidan? :) Lycka till!
Prata med en tandläkare. Dålig andedräkt beror på bakterier i munnen. Kanske skulle ett munskölj hjälpa till? :) Min faster sa förut till min syster att Sb12 är jättebra.
#1 & #2: Vågar som sagt inte.. skämms så mycket 
Sånna munskölj, som listerin, Sb12 osv tar ju bort de bra bakterierna också..
brukar dock använda listerin innan jag träffar min pojkvän, bara för att jag är så osäker..
För ungefär ett år sen opererade jag ut en tand. Då dom det in matrester i såret och snart började det ruttna… Det luktade och smakade skit i munnen! Jag hade bokstavligen en kompost i munnen! Jag gick då till tandläkaren som spolade rent, och efter det har jag aldrig haft problem. Jag tycker som de andra att du bör kolla upp det hos tandläkaren. Självklart kan det vara pinsamt, men om man tänker; vilket är värst? Att gå runt och skämmas med hela tiden och inte kunna vara avslappnad eller att skämmas för en person, som du kanske aldrig kommer träffa mer, och sedan bli av med problemet? Tänk att kunna slappna av och inte behöva tänka på din andedräkt. Vara dig själv helt enkelt. ;)
#3 Det är inget att skämmas för! Som om de aldrig har haft patienter med samma problem förut.
Det kan hjälpa dig, ta reda på vad det beroro på och berätta vad du kan använda för att motverka det. Man kan maila folktandvården om du inte vill ringa.
Jag vågar verkligen inte gå till tandläkarn 
Om du inte vågar gå till tandläkaren så finns det inte mycket att göra om du redan prövat allt annat. Fundera på vad du äter för något, kanske någon ändring i kosten kan förbättra andedräkten. Borsta tungan lika väl som du borstar tänderna. Morgon och kväll. Och pröva SP12 som är specifikt gjort för dålig andedräkt. Du kan ju även kolla på apoteket om det finns något annat där som är gjort för dålig andedräkt. Drick mycket vatten.
Men sen vill jag såklart också pusha dig att gå till tandläkare eller vanlig läkare för att kolla upp det om det är ett stort problem. Vad är det värsta som kan hända?
Tänk på att hur illa det än är så har tandläkarna garanterat varit med om värre. Det är väl ändå bättre att lösa problemet och att du tycker det är pinsamt för en person som du troligtvis aldrig träffar igen (och har det som yrke att pilla folk i munnen) än att lida av det. Det kommer inte bli bättre av att ignorera det och även om folk inte pratar öppet om det direkt till dig innebär det inte att dom inte känner det. Vill du få det fixat, gå till en tandläkare/tandhygienist. Om du inte gör det gör du ett aktivt val att fortsätta ha en dålig andedräkt.
Tack för era svar.
Får väll sammla mod till mig och ta tag i det här.. tycker att det är fruktansvärt 'jobbigt' (psykiskt) och verkligen inte kul 
Borsta tänderna noga, använd tungskrapa, skölj munnen med munskölj ifall du vill, sen är det ju bara att du tuggar tuggummi när du är bland folk.
Men blir det ett alltför stort problem, så uppsök läkare.
Använd inte Listerine!! Det innehåller ett ämne som framkallar canser :/ Läkarna berättade det för mig när jag hade opererat munnen och inte kunde borsta tänderna. Då var jag tvungen att skölja med Flux, ABSOLUT INTE listerine berättade dem.
#11 Jaså? Jag använder Listerine, tycker flux är SKITÄCKLGT, spyr nästan varje gång, ingen i min familj klarar av att skölja munnen i det… :P
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Om det fanns konkret bevis på att det är cancerframkallande borde det inte få säljas? 
#13 Tobak säljs så det är inget argument ;)
#14 Men räknas itne munskölj som typ av läkemedel? xd det är ju inte tobak.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#15 Munskölj räknas inte som läkemedel vad jag vet. Däremot har tobak räknats som medicin en gång i tiden :P . Men nu gällde det om saker som är cancerframkallande säljs eller ej.
#14 Tobak är ju dock betyyyyyyydligt äldre än munskölj… Munskölj är ju ett nyare "påhitt". :P
Tandtråd kan göra en hel den ochså så du kommer åt emellan tänderna. :)
I'm gonna let my little light shine
#12 Se till att sluta med det, för er skull!!
#13 som sagt, tobak är också canserframkallande..
#19 Yes, men eftersom tobak har funnits sedan indianernas tid (eller tidigare?) så är det lite svårare att förbjuda på marknaden. Det är en miljardindustri idag så det skulle inte "fungera" om man bannade cigaretter och grejer.
Fast ska man se det på det sättet, så kan man ju inte äta/dricka/göra någonting utan att få cancer… Det är en sån hysteri om vad man ska och inte ska. Ena dagen bör man inte äta ägg, andra dagen är det det bästa som finns att äta!
Sen ska man inte bada i klorbassänger, men se där, veckan där på är var det helt ofarligt.
Salt bör man inte heller inta mer än nödvändigt, men nu är det helt plötsligt bra att inta lite extra.
Så tja… jag är inte övertygad om att det är cancerframkallande.
Jag vet också att tandläkare rekommenderar Flux för att det är deras egna märke, finns säkert dem som gör vad som helst för att sälja mer och därmed smutskastar andra märken. Min förra tandläkare jag var hos först sa också att jag skulle använda Flux och inte listerine, för "den var bäst och listerine funkar inte", men den jag går hos nu tycker att det är trams, hon säger att man kan välja vilken man bäst trivs med.
Jag vill ha en länk eller liknande där jag kan se att detta är medicinskt bevisat att Listerine innehåller något som är så pass cancerframkallande.
Förlåt för OT, men jag blir lite frustrerad. :)
// Anka
Det enda jag hör hört är att Listerin är så pass starkt att det tar bort alla BRA bakterier med, och det kan ju ej vara postivit. 
#22 Fast bakterier är bakterier. Är något bakteriedödande så dör både bra och dåliga såna.
Efter lite googlande så hittar jag inget som säger att det INTE är skadligt. Alla verkar eniga om det. Det som är cancerframkallande i det är alkoholen. Om man ska ha munskölj bör man välja en som inte innehåller alkohol.
En av sidorna som inte innehåller en massa irrelevant information:
#24 Tack för länken.
// Anka
skämms inte.. min ena lärare pratar ocj sjunger med dålig anderdräkt utan att skämmas ._. men gå till tandläkare tycker jag med :)
#26: klart man skämms om man VET att man har dålig andedräkt..
#27 ja men det är ju bättre att få hjälp än att gå runt och skämmas hela tiden. ^^
Är du torr i munnen? Torrhet kan bidra till dålig andedräkt men om du har normal salivproduktion så kanske sugtabletter/tuggummi kan hjälpa en liten stund. Gör inte samma misstag som mig dock och tugga tuggummi konstant, man blir bara stel i käkarna och munnen blir torr snabbare. Mitt enda tips till dig är att rådfråga en tandläkare. Om du inte vågar så får du leva med den skammen du känner, mer kan man inte göra. Tandläkare finns av en anledning och de kan hjälpa dig mer än vad vi kan..