Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3626 ggr
Anonymajag1
0

(X) Tampong..

Har lite problem just nu.. Fick min mens i somras och har användt binda sen dess men nu känns det lite ofräscht så testade tampong. Problemet är bara att mödomshinnan är ivägen när jag ska ta ut den, den vill typ inte töja sig så mycket, kommer det bli bättre och töja sig eller? :0

Finns det ngt sätt som gör att det går lättare att ta ut den? Ojuste, hur länge ska det vara mellan man byter?

Alibi
0

Hur ofta du bör byta din tampong är lita beroende på ditt flöde. man brukar säga att man inte ska låta tampongen vara inne mer än 8 timmar. Kanske behövs det tidigare som sagt om du har ett tungt flöde.

Det gör lite ont att ta ut sin tampong, slidan "drar ihop sig" när det inte finns något som töjer ut den eller vad man ska säga. Men det är inget farligt så du behöver inte vara orolig. Jag brukar försöka dra ut den lite snett eller vad man ska säga, dra snöret snett uppåt ifrån magen. Svårt att förklara men jag hoppas du förstår.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall. Lycka till! :)

I'm gonna let my little light shine

Fridaaaa
0

Mödomshinnan hindrar itne sånt, eller är ivägen.

Har du rätt storlek? Har för mig att det finns "normalstora" men även något mindre?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alibi
0

#2 Precis som du säger finns det olika storlekar, Small, medium och Large. :) (i alla fall vad jag vet)

Fridaaaa
0

#3 Ja jag hade för mig det, jag använder själv aldrig det, då jag tycker det är obekvämt och tycker det är fräschare med bindor, så har inte så stor koll ^^,

Anonymajag1
0

Jag använder den minsta storleken :P Jag kanske bara är lite ovan med det..? :)

Alibi
0

#5 Det kan vara så att det är så. Eller kanske du ska vinkla den annorlunda om du tycker att den skaver eller så då den är inne? Det är något man får öva sig på med att sätta den rätt och hur man ska göra för att man ska tycka det känns bra. Våra kroppar är inte identiska och ser lite annorlunda ut mellan individer. :)

[Tilde]
0

Tänk på att man ska byta tampong ofta då alla bakterier fastnar i den. Annars kan man få inflammation i underlivet eller andra obehagliga komplikationer :/

BeccaTilda
0

När jag började använda tampong så var jag kanske 12-13 och då vet jag att jag inte fick in den tillräckligt långt i början, och då kunde det göra lite ont nät man skulle dra ut den :) Sätter du in den rätt och ordentligt??

Anonymajag1
0

Jo jag tror det, tog så lång fingret räckte om man nu kan säga så utan att låta allmänt äcklig… 0.0

[Tuulikki]
2

#9 den ska inte kännas när den är inne, då sitter den oftast rätt :)

BeccaTilda
1

#9 då låter det som att den sitter rätt :) Men se till att slappna av när du dra ut den, stå gärna lite hjulbent och böj på benen :) Då ska det gå bättre :)

Annars kan du nog även ta glidmedel och lägga runt slidöppningen för att få tampongen att glida mer.

Wickis
1

Tack för alla tips! Det gick mycket bättre nu, faktiskt på första försöket hehe. Skrattande

Mimmi
0

Tänk på att låta tampongen fyllas. När den är torr är det svårare att ta ut den och då kan det kännas som att den fastnad i slidkransen som du beskriver. Läs på förpackningen hur länge den kan sitta i (brukar vara kring 6 timmar) och låt den vara i den tiden så att den blir ordentligt fylld (känner du att den håller på att glida ur eller om den börjar läcka innan det ska du såklart ta ut den då). När jag började men tampong gjorde jag ofta misstaget att jag försökte ta ut den för tidigt, vilket kunde göra riktigt ont.

Att slappna av, "krysta" ordentligt och använda glidmedel är också bra knep. Se även till att du använder en passande storlek!

Clariiz
2

Är du känslig kan det dessutom vara bra att varva lite med binda och tampong. Det måste jag göra, använder tampong för det mesta men någon gång under dagen/varannan dag måste jag ha binda en stund eftersom jag blir fruktansvärt torr och irriterad annars och då blir det ett helvete sen :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Cazzos
0

Vad menar du med att slidkransen ("mödomshinnan") är i vägen? Jag brukar varva med tampong och binda för att "lufta" emellanåt. Använder även bara tampong när jag känner att jag blöder mycket. Jag brukar ta bort tampongen efter 4-6 timmar. Som sagt beror det på hur mkt jag blöder just då. Efter det brukar jag ha binda resten av dagen.

[Loca Diaz]
0

Usch hatar att dra ut tamponger, ingen härlig känsla och särskilt inte när man inte blött så mkt, jag blöder väldigt lite så jag kan knappt använda tampong mer än första mensdagen. Kanske det är en vana bara? Jag kunde inte använda någon tampong alls innan jag förlora oskulden, inte ens mini.

Clariiz
0

#16; Samma här! Jag kunde inte ha det alls, förrän jag hade vart sexuellt aktiv ett tag och kan fortfarande bara ha den minsta storleken.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Gabriella01]
0

Hur gammal är du?

[Taxie]
0

Jag började använda tampong efter jag hade haft sex.. vet dock inte om det gör det mer lättare. Men jag hade inget problem med att föra in den och ut den. Använder Ob pro comfort Normal och Super vid mens Glad

Fridaaaa
0

#19 Det har ingen betydelse :)

Clariiz
0

#20; Vad har ingen betydelse?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#21 Om man har haft sex eller inte, när man ska ha tampong, det gör ingen skillnad :)

Clariiz
0

#22; Fast det är jag levande bevis på att det visst är skillnad. När jag var oskuld kunde jag inte ha tampong. Det gjorde otroligt ont och kunde omöjligt få in den.
Nu har jag känslig men har inga problem att få in den. Så jo det är visst skillnad.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#23 Jag har inte märkt skillnad :) 
Det blir inte "större" där nere efter att man har haft sex :) Så någon större skillnad där nere blir det inte.
För dig kanske det blev så, men det brukar inte vara skillnad, just för att man inte blir "större" eller så där nere efter att man förlorat oskulden :)

[Loca Diaz]
0

#24 Det blir man visst, inte alla men vissa. Jag tyckte det gjorde ont första gångerna man blev pullad (ursäkta) TROTS att man var avslappnad, våt osv, inte längre. Det var super trångt försa gången och han fick ett sår p.g.a. det.. det är inte samma nu. Man blir ju inte slapp, det drar ju ihop sig men inte alls till exakt samma som en oskuld (för vissa men inte alla isf)

Fridaaaa
0

#25 För de allra flesta ändrar sig det ingenting där nere efter man blivit av med oskulden, det är en av anledningarna till att man inte kan avgöra om någon är oskuld eller inte, genom att kolla där nere :)

[Loca Diaz]
0

#26 Det klart att man inte kan seGlad Men jag känner iaf. skillnad från DÅ till nu Obestämd (positivt alltså haha)

Fridaaaa
0

#27 För mig har det aldrig varit skillnad, inte märkbar ^^, det brukar sällan bli det just med tampongar osv :)

Clariiz
1

#24; Nej större blir det inte och rent teoretiskt ska det inte vara någon skillnad egentligen. Men som vi alla vet fungerar inte kroppen alltid som den "borde" :P
Min egen teori är att jag kan ha det nu eftersom slidan är van att bli "uttöjd", precis på samma sätt som det gjorde ont i början när jag hade sex, men nästan aldrig nu.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com