(X) Min pappa är en svikare
Jag mår väldigt dåligt över en sak. När min pappa skaffade en flickvän så slutade han att höra av sig och sket totalt i mig och mina systrar. De enda gångerna han hör av sig är när han är full. Han har dessutom börjat dricka jättemycket sedan han träffade sin flickvän, han dricker varje helg. Innan han träffade henne så hade vi jättebra kontakt, han var min förebild och då drack han aldrig. Jag har börjat skära mig pga detta och undrar vad det är jag gjort för fel, varför han svek mig. Jag skulle vilja skrika ut allt till honom om vad jag tycker och känner. Jag saknar min riktiga pappa som alltid skojade och faktiskt brydde sig om mig.
Vad ska jag göra för att få honom att förstå?
Berätta för honom.
Jag har gjort det. Han sa bara att jag snackar skit.
Hur lade du upp det då?
Jag frågade honom varför han aldrig hör av sig, då undrade han hur jag menade. Så då sa jag att sedan han träffade sin flickvän så har han slutat bry sig om mig.
Det finns inget du kan göra mer än att ta upp det igen och hoppas att han bättrar sig eller, hur hårt det än är, inse att han inte är en så stor del av ditt liv som du skulle önska. Men du borde dock lägga upp det snyggare än att berätta att han skiter i dig, för då går han troligen i försvarsställning. Fråga om ni ska hitta på någonting bara ni två.
Och berätta för honom att det inte är okej att han ringer dig full. Kan du inte prata med din mamma om det hela? Förövrigt måste du söka hjälp för ditt självskadebeteende, för det är inte bra alls. Prata med någon vuxen!
Jag har frågat flera gånger om vi ska gå på bio, åka och bada eller vad det nu är. Men han har alltid en bortförklaring till att han inte kan.
Förra månaden så var min syster här och hälsade på (hon bor i spanien) och då frågade hon pappa om han inte kunde komma och träffa henne innan hon åkte tillbaka. Men det kunde han inte för han skulle dricka. Jag fattar inte att det kan vara viktigare än att träffa sina egna barn!
Och nej, jag behöver inte söka hjälp. Det är inte särskilt allvarligt och jag gör det bara när jag är på dåligt humör.
Du mår väldigt dåligt, så jo, du behöver visst söka hjälp. Att du bara gör det när du är på dåligt humör är ingen ursäkt, hur ofta är du på dåligt humör? Att skära sig är ingen lösning - det kan jag skriva under på. Tvärtom, du förstör dig själv. Det är skrämmande att söka hjälp ibland, men i vissa fall måste det göras, speciellt när man skadar sig själv. Hur gammal är du?
Som sagt, kan du prata med din mamma om detta?
Din pappa har uppenbarligen visat tydligt att han inte prioriterar er. Jag förstår att det gör jätteont, jag har själv varit i den sitsen, men det finns ingenting du kan göra mer än att låta bli att klandra dig själv. Försök åtminstone! Det handlar inte om vad du gjort, eller hur du är som person, det handlar om honom. Han förstår inte vilket fantastiskt barn han väljer bort, för det är jag övertygad om att du är. Din pappa verkar ha fastnat i ett destruktivt förhållande där han dricker alldeles för mycket vilket naturligtvis inte är bra.
Behöver du prata ut om detta så får du jättegärna mejla mig.
Jag tänker inte söka hjälp. Mamma vill inte ha socialen efter sig och det tänker jag respektera. Jag skär mig bara 1-2 gånger i veckan. Jag är 12.
Mamma vet om det, och hon är jättearg på honom.
Han har själv sagt att han skäms över mig. Det var säkert därför som han gjorde såhär.
Din mamma borde inte neka dig hjälp bara för "hon inte vill ha socialen efter sig", ens barns hälsa borde gå före det. Har hon ingenting att dölja händer ingenting. Du borde börja hos BUP eller gå hos skolkuratorn och prata om det, dem har tystnadsplikt. Har aldrig hört om ett fall där de ringer socialen bara för att barnet skär sig, så det behöver du nog inte vara orolig över.
Det är inte ditt fel att din pappa åkte, och du behöver hjälp av någon vuxen att förstå det så du slipper må dåligt. Du är 12, du har hela livet framför dig!
La till ett X i rubriken.
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
#10 - Man brukar informera om varför man gör det, även om det är uppenbart för de som hänger mycket på forumet kan du ju inte förvänta dig att alla vet. Ett tips till, använd så man ser att det är en Medarbetare också, istället för bara sin signatur.
#11 Det finns en artikel som är "alltid synlig" om vad (X) innebär :) Men ja, Jesper, använd gärna "moderatorikon" 
Hoppas det löser sig, TS. Prata med honom och be dina systrar att vara med när ni pratar. Sätt ner ner och skäll inte ut honom, utan försök att få honom att förstå i en lugn och sansad ton.
#12 - Ja, det vet jag, men jag tycker fortfarande det ser trevligare ut med en kort förklaring som Medarbetare. ;)