P-piller
Jag vill skaffa p-piller och undrar hur jag gör för att få detta och om jag måste säga det till mina föräldrar?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Du går till en barnmorska och du måste inte berätta för dina föräldrar. =)
var finns barnmorskor då? :)
// Hanna
ungdomsmottagningen tycker jag är lättast att gå till tycker jag :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag gick till ungdomsmottagningen, det var 4 år sedan och jag behövde inte berätta för mina föräldrar trots att jag var under 15.
Spelar det någon roll vilken um jag går till? Måste det tex vara min komuns eller kan jag gå till vilken jag vill?
// Hanna
#5 Vilken du vill.
Men lättast är väl att ta där du bor eftersom man ska på återbesök efter 3 månader och sånt :P
ok tack för svaren :)
// Hanna
#7 Tänkte på återbesök, kontaktar dem en då? Fick recept idag på p-piller som jag hämtar inom 3 veckor då min mens kommer, men hon sa inget datum jag skulle återkomma?
nej man bokar själv en ny tid, eller så går du bara dit, beroende på om ni har drop in eller inte : )
Alltså, du ska äta pillrena i 3 månader innan du ska dit igen för att titta blodtryck och sånt!
ska man dit igen för att kolla blodtryck osv? Det sa inte min barnmorska nått om till mig…
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Inte? Det har jag och mina vänner fått göra, och även när vi bytt.. Fått gå tillbaka efter 3 månader och titta hur kroppen funkar med pillrena. :(
ok :/ ja det vore ju bra att kolla upp det, jag tror jag ska ringa ti ungdomsmottagningen och höra om det, det är ju trots allt ganska viktigt :P
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Ja det skulle ju vara en bra idé! fråga kan man ju alltid göra! :)
Jag ska snart på återbesök för att antagligen få nya och kolla blodtryck, så vad jag vet så ska man göra det. :)
Kan man använda p-piller för att skjuta upp mensen?

#16 Med vissa.
Ja om du nu ska ha P-piller så gå till en barnmorska på ungdomcentralen och nämn att dina föräldrar inte få veta något. Dom har sträng tystnadsplikt och om dom säger det så kan du anmäla dom…
Jag hade p-piller innan men glömde dom flera gånger. Lyckades otur nog bli gravid två gånger men gjorde abort på båda.
Jag blev så sur så jag skaffade p-stav ist.
Också något du gör på ung domsmottagningen hos en barnmorska.
med p-stav så har du INGEN mens under 3-5 år, ingen mensvärk och ditt humör blir på topp. visst, alla har sina dåliga dagar men du får svårare för att bli irriterad osv.
Jag tycker att du ska ta p-stav ist för p-piller. och dom kostar lika mycket
yngre än 18 år = 25kr
äldre än 18 år = 1025kr
Mer info eller ngt du undrar över? PMa mig
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
#18 Nja alla har inte humöret på topp. Vet dem som måtte skit med p-stav så det får man testa hur man reagerar :)
P-piller kostar olika beroende på vart man bor. Jag hade gratis tills jag fyllde 20 och sedan bytte jag sort, och den kostar 300kr/3 månader :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#19 Jga hade blödningar i 3-4 månader med p-stav så den åkte bort!
#20 Ja det var det jag meande, att alla fungerar det inte på :)
denna tråden är sen 2011 ;)
#22 Det är bra info till andra som undrar samma sak :)
Flera som har frågat om just detta :)
#23 sa bara så de flesta vet ^^
Jag har en fråga på denna punkt!
Jag fundera på att skaffa, inte som skydd utan att jag mår piss varje gång jag får mens, spyr och så.
Men kan någon ta fram det dåliga som kan hända?
Typ som om mensen kan bli typ nästan hela tiden ist?
eller hur man mår när man äter dem?
Asso vad som helst, skulle vara till så sjukt mycket hjälp :D
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
#25 Du får inte mer mens av p-piller.
Och med p-piller kan man skjuta upp mensen om man vill eller behöver.
Hur man mår är olika, beroende på sort och hur man själv reagerar på det. Jag mår likadant med p-piller som utan, förutom mer sötsug.
#26, tack :)
#25 Jag började äta Cerazette av samma anledning. I början fick jag mens mycket oftare och mer än vanligt, men efter någon månad upphörde den helt :) så nu slipper jag mens och mensvärk <3 hihi
#28 kollar upp det då :)
Jag hade otroligt exrem mensvärk innan jag började med p-piller, och även om jag fortfarande äter väldigt stark receptbelagd medicin mot det så är det inte i närheten av hur ont jag hade förut :)
Blör också mindre mängd och i färre dagar.
Jag äter Neovletta. Då äter du hormonpiller i 3 veckor sen hormonfira 1 vecka. Och så tuffar det på, dock är det väldigt lätt att hoppa över. T.ex. så skippar jag mens helt under sommaren, semestrar eller andra tillfällen jag inte vill ha som t.ex. nyår.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#30 Dem sockerpillrena är inte 100% hormonfria. Jag har själv ätit Neovletta innan jag bytte. :)
#31; Jo det är dom. Neovletta 28 har exakt samma piller som Neovletta 21. Bara att istället för att man slutar äta piller i 7 dagar, så har man sockerpillren (de vita) som hjälp att hålla "vanan" att ta varje dag.
Dock slänger jag bort mina vita piller då jag inte gillar att svälja tabletter/piller, så gör det itne i onödan :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#32 Ja det var just dem jag hade.
Det är sockerpiller men de är inte 100% hormonfria enligt UM :)
Ja de är för att ha vana så att man inte glömmer, men enligt UM var de inte 100% hormonfria men det var extremt lite i dem,det sa de till mig i alla fall :)
#33; Till mig har de sagt att de är hormonfria och det är också det som står i bipackssedeln, så det är endast sockerpiller och därmed inte nödvändiga att ta.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#34 Läste aldrig bipacksedeln, får bara alla biverkningar då känns det som haha :P
#35; Jo finns en risk ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com