Det i Göteborg
Hej, vet någon vad som hände egentligen här i göteborg? En tjej hade tydligen hängt ut en massa folk på instagram och blivit tagen av polisen för att folk inte skulle döda henne, men har 3 st tagit självmord för det?!
Vad hände egentligen? Någon som vet mer än jag..?
Aftonbladet rapporterar live. Och det är en presskonferens nu kl. 16:30.
Ingen har tagit självmord vad de sagt i alla fall. Utan det har hotats om det för att sidan skulle tas ner, och det gjorde den. Men det fortsätter på någon facebook grupp. Hon som startade gruppen är på förhör hos polisen.
Begått självmord*, man begår ett mord, inte tar ett mord. 
Men hur då hängt ut folk på instagram? Vad hade hon gjort egentligen?
#3 Ja men tror folk förstår vad som menas ;) Hon skapade en instagram grupp eller vad man säger där folk kunde tipsa om "slampor"/"horor" i göteborg. Folk blev förbannade och fick på något sätt reda på vem tjejen som startade det var. Så de bestämde sig för att idag kl. 11 samlas utanför gymnasiet för att få tag på henne och ja… vet inte vad ordet var som de använde men göra henne illa i alla fall.
En tjej startade en instagram-profil som hette gbgozzos (den är borttagen nu) där hon hängde ut 100 tals tjejer och kallade dom slampor och horor. Flera bekanta till mig (eller ja, tjejer som har gått på min skola) blev uthängda och hon skrev hemska saker om dom och hittade på rykten. Idag samlades 1000-tals människor vid plusgymnasiet för att slå ner tjejen som startad sidan. Hon kom aldrig dit men en "tipsare" (hon hade tipsat instagram-sidan om olika tjejer) var där. Hon blev jagad, nerslagen, sparkad och misshandlad. Jag skulle kunna skriva vad hon skrev om en bekant till mig men jag vet inte hur mycket jag bör censurera.
Men oj, vad hemskt :S Varför skulle man ens komma på att skapa ett sånt konto?? Hon lär ju få något slags straff i alla fall!
#5 Du kan ju skriva på ett ungefär vad de skrev, fast lämna ute (eller censurera lite) svordomar eller skällsord.
Jag har läst väldigt mycket på aftonbladet nu så vet lite! Min syster går ju på gymnasiet i stan så hon såg ju en del.. Såg också en video där dom går på en tjej och sparkar och slår henne :S
#5 Det blir väl ännu hemskare om man känner någon som blivit uthängd..
HEMSKA MÄNNISKA!
om hon hade hängt ut mig skulle hon fått spö, allvarligt!
-.-
Tycker inte lika synd om henne nu.. Har man gjort något sånt får man mer eller mindre skylla sig själv.. Om hon inte hade gjort något, helt fel, men något i den storleken, då får man ta smällen av det.
Som nu blev ganska så stor….
#9 Men det var väl inte hon som blev slagen/sparkad på? Min syster sa att hon hade blivit tagen av polisen så hon inte skulle bli dödad!
#10 Hon blev tagen av polisen för att bli förhörd. Men innan det hade de gömt henne i källaren för att hon inte skulle råka ut för någonting stod det på aftonbladets hemsida :) Hon som blev slagen och sparkad på sägs ha lagt ut bilder eller kommit med information till instagram gruppen/profilen.
#11 Jaha..
Det fanns en film som cirkulerade på fb tidigare idag där man ser när hon blir nerslagen och misshandlad. Hur är det på något sätt bättre att 300 pers går på en ung tjej om man jämför med vad hon gjorde? Dessutom är tjejen i fråga en bekants bekant. #6 det är det som är problemet, det är bara skällsord och svordomar. Och EXTREMT grovt språk.
Oj jaha, det var en tjej som kommenterat riktigt illa på en tjejs instagram som går i klassen under mig…
Där fick jag svar på det iaf. :/
Edit: Nope, det var någon annan som kommenterat hennes bild :P
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#13 Den finns på aftonbladet också..
En lite äldre kille jag pratar med visade vad hon hade skrivit om hans kompis! Det är ju jättetaskigt!
Helt galet mycket folk var det iallafall! Jag var påväg hem från skolan och skulle åka igenom det hela, men spårvagnarna fick ta en omväg. Massor med piketbussar, vanliga polisbilar och polisryttare, det var kort sagt poliser överallt och väldigt mycket folk, och då hade det ändå börjat lugna sig. 
Självklart är det korkat att hon hängde ut människor och hon borde ha räknat med att folk skulle bli väldigt provocerade, men att 300-500 stycken (hur många det nu var som var där, läser olika överallt) går på en tjej och börjar slå på henne osv tycker jag är fel. Sidan hade inte funnits utan alla hennes tipsare. Enligt vad jag har hört är det dessutom civila som blev misshandlade, trots att de inte hade något med det hela att göra, samt hörde jag att ett barn flög in i väggen men jag har inte hittat någon information om det förutom på facebook
#13 jag tycker man INTE ska hänga ut folk, SPECIELLT inte på internet eller vad nu det är! jag är 100% säker på att hon tjejen som har hängt ut flera tjejer inte vågar göra det i verkligheten. Jag blir allvarligt talat förbannad, och nej jag ska inte börja ''hata'' någon jag inte känner.
+ att ''spö'' inte är speciellt grovt språk eller så för mig, om ni tycker det så ta bort min kommentar. Jag menar inte att jag kommer slå ihjäl henne direkt.
#16 Håller med dig! Ärligt talat hade jag hellre blivit uthängd av en random på instagram än misshandlad och sparkad av en mängd främlingar! Våld är helt klart fel! :(
Hemskt Hemskt Hemskt! Alltså mot dem som blivit "uthängda", Bara jag som tycker det är rätt åt tjejen som gjorde det? :/
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Men vadå? jag har hört det som att hon tjejen hänger ut folk och sedan slår dom och håller på?
men jag visste inte att HON har blivit det, det var inte meningen att vara sån.
Såklart jag skulle blivit ledsen om någon hängde ut mig men att bli misshandlad och sånt är väll 100 gånger värre ._. förlåt för jag missuppfattade det, men alla har sagt det så till mig.
#18 - Ja. Det sjukaste är att det var både folk som ville misshandla de uthängda tjejerna där, och folk som ville misshandla skaparen av sidan. Jag tycker det är fruktansvärt, vi löser ingenting genom våld. Bättre att polisen får ta hand om det här.
Några av tipsarnas identitet röjdes ju dock, trots att de blivit lovade anonymitet. Hon hade fått hundratals kommentarer om det, och det var därför även tipsarna gav sig på henne…
Sedan är det ju inte bara nu vad som kommer hända, hon kommer väl få sammhällstjänst osv osv, sedan kan man väl tro att det är över.
Men de andra följderna är ju att hon la ut vem det var som hade tipsat, och att få veta vem som hade tipsat om sig själv.. Ja vad gör man. Det kommer bli så mycket mer än att hon får ett straff!
#19 hon som har skapar sidan har inte blivit misshandlad, hon var inte ens där. Och även om hon hade varit där så tycker inte jag att det hade det inte varit "rätt åt henne". Ingen ska bli nerslagen och sparkad av en mängd människor när man ligger ner. Och nej, jag försvarar henne inte. Vad hon gjorde var fruktansvärt fel.
#23 Sa bara vad jag tyckte -_- !
#24 jag vet att jag lät lite vass, men det var absolut inget illa menat mot dig :)
#25 det känns som att du blir arg bara man skriver typ sin åsikt, om man tycker det är rätt mot henne typ
Självklart förtjänar ingen att bli påhoppad så. Hon förtjänar ett straff för det hon gjort men är rädd för att dessa personer som är efter henne inte kommer ge sig på ett tag. Så tror hon lärt sig en väldigt hård läxa för dethär.
Tjejen som blev påhoppad sägs vara en tipsare som tipsat till instagram-profilen. Det sägs också att de två var vänner men det är så mycket fram och tillbaks på aftonbladet så man vet ju inte riktigt hur det ligger till än.
#25 jag ber jättemycket om ursäkt om du känner så, det var inte alls meningen.
#28 men jag har missuppfattat det en del också, men..
Det är Göteborg vi pratar om, i princip alla ungdomar här gör allt för att skapa bråk osv.
Hela stan var ju avspärrad och det var poliser över allt, både i bilar,på hästar & i helikoptrar. Några vänner till mig åkte också dit och skulle kolla/vara med. Det var ju kaos och det var det ända som gick på nyheterna haha. Tycker man borde tänka lite längre än vad tjejen som hade "gbgsorroz" kontot, man måste väl någonstans inse vad det kommer bli för konsekvenser. Sen att över 600 pers åkte och slog ner hennes kompis eller vad det nu var är ju att spela över totalt, hade väl varit en sak om de som blivit uthängda ville åka dit & ta ett snack med henne men jag tror knappast att 600+ pers hade något samband med bilderna.. Men det är ju som sagt Göteborg, alla älskar bråk.
MVH Wilma
#30 Jag älskar inte bråk ♥♥♥ Nä men asså det är hemskt att detta hände så pass nära julen. Det kommer knappast bli en rolig jul för de utsatta, men inte minst för tjejen som skapade kontot och hennes kompis som blivit misshandlad och säkert fått skador för livet både psykiskt och fysiskt.
25# Okej, Lungt :) 30# Hästar finns inte, Det poliserna rider runt på är frukter ;)
#32 Sant ;)
MVH Wilma
Antar att alla som blev uthängda var tjejer, men varför var då 70% av folkmassan killar?
Jag hade blivit ledsen om någon hängt ut mig på det viset, men jag hade ALDRIG misshandlat någon för det (och jag hade heller inte skickat mina kusiner på henne eller något.) För något mindre pantade personer (ursäkta, men är det inte det man är om man ska ge sig på två små tjejer?) är det bästa och enda alternativet det verbala OAVSÄTT hur deras kränkningar var.
Och jag kommer inte ändra min åsikt om det 
#34 Det var killar också.. Jag trodde inte det heller först men min killkompis kompis hade blivit uthängd.
#32 Snälla, inget sådant i min tråd. Är så trött på att "hästar finns inte".
#32 Skojade ju bara!
#36 Ändå? Skriv inte mer om det nu och prata inte om det!
håller med #35, det där med hästar finns inte är sjukt uttjatat nu..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Enligt tidningarna var den anklagade tjejen oskyldig, hennes kompis lika så.
Idioter hela högen, som misshandlar… bara för att? Undrara vem det var som kom med alla tipsen, de är lika skyldiga!
jag hänger inte heller med riktigt, vart fick dem bilderna ifrån?
#40 - Folk tipsade och skickade in bilder på tjejerna.
okej. men dem måste få bilder någonstns ifrån spec nakenbilder
#42 - Men det är ju uppenbart. Finns det nakenbilder på tjejen så har tjejen skickat det till någon som har tipsat om det till instagram-sidan.
#42 det var inte nakenbilder :)
jag har läst det
#45 Fast det var inte det.
MVH Wilma
Det var nakenbilder på andra sånna sidor som andra personer hade startat i andra städer. Inte i Göteborgs.