Vaknar under natten?
Hej!
Jag är 15 snart 16 år gammal och har aldrig haft det här problemet förut, då jag börjar bli väldigt trött och fattar inte vad som händer så kanske ni kan hjälpa mig.
Det har pågått i ca. 2-3 veckor nu, jag går och lägger mig som vanligt runt 22:30 - 23:00 och stiger upp runt 7:15 när alarmet går. MEN mitt problem är under denna sömn tid så vaknar jag, det är alltid en gång mitt under natten eller väldigt tidigt på morgonen.
Trodde först det var runt c. 3-4 på morgonen då det är så mörkt ute nu under vintern men en kväll vaknade jag, var otroligt pigg så jag tänkte att det var dags för skolan och att jag bara hade missat alarmet men att det var de som hade väckt mig. Jag steg upp och av någon anledning gick direkt fram till mobilen där jag såg att klockan var 00:53.
Jag tror det brukar vara runt 00 - 01 tiden vanligast men som t.ex. idag vaknade jag upp runt 06 någonstans av ingen anledning alls och kunde inte somna om, vilket jag brukar kunna göra om jag vaknar runt 00-01 tiden.
De 3 första gångerna vaknade jag utav att jag behövde gå på toa, sen fjärde gången vaknade jag bara och somnade om, 5 gången var det toa igen men det var sista gången. Alla gånger efter det har jag bara vaknat av ingen anledning alls och somnat om.
Mitt problem: Lägger mig runt samma tid varje kväll, vaknar oftast runt 00-01 tiden, somnar om, vaknar 7:15
I början var det okej jag brydde mig inte om det så mycket men nu efter några veckor börjar jag bli ganska trött.
är de inte spökernas tid vid 12? och är de inte om man vaknar kring 3-4 som någon kommer och hälsar på en från andra sidan? iaf vad jag fick höra när jag vaknade några veckor vid dom tiderna :p
Jag brukar gå och lägga mig vid 1 tiden som senast 4 på helger och lov, på lov och helger vaknar jag alltid kring 7 på morgonen helt utan anledning, sjukt jobbigt och de har pågått sen början av sommarn, på skolveckor kan jag sova hur länge som helst så jag har faktiskt ingen aning, testa lägg dig senare och se ifall du inte vaknar , eller gör du mycket under dagarna? tänkte ifall du mest sitter inne så kanske du har mycket energi kvar och därför du vaknar :P
Jag tränar väldigt mycket ungefär varannan dag annars brukar jag koncentrera mig på skolan men jag är väldigt aktiv och vaknar även när jag tränar
Är det något speciellt som händer i ditt liv just nu? Hjärnan brukar arbeta så mycket när man har mycket att tänka på eller bearbeta.
Det finns någon slags örtmedicin man kan ta för att sova bättre, minns inte vad det heter dock xD Men kanske får du kontakta läkare om det påverkar dig fysiskt att inte få så mycket sömn. Annars går det nog över efter ett tag tror jag. :)
Inte vad jag vet, Jag är sällan stressad utan tar livet som det kommer typ, visst finns det lite och göra i skolan och hålla reda på men jag gör det jag hinner och försöker så gott som möjligt. Så vitt jag vet så finns det inget som borde störa min sömn.
Vet tyvärr inte heller vad den heter :/ Har funderat på läkare men jag tror inte min mamma tar mig så seriöst, utan tänker mer att det går över. Jag börjar bara bli väldigt trött för jag får aldrig sova ut :(
#4 Sömn är det viktigaste för en människa (ja förutom vätska och näring, men ungefär på samma plan)! Får du inte sova ut kan det leda till följdsjukdomar, huvudvärk, extrem trötthet, tappar korttidsminnen, dålig inlärningsförmåga, humörsvängningar, osv. Får man ingen sömn alls så kan man dö, hjärnan blir utbränd. Så sömn är väsentligt!
#5 O.o jo tyvärr, jag kanske ska prata med min mamma om det llite seriösare trots allt men det brukar leda till ''oroa dig inte de går över, du stressar bara upp dig och förstorar allt''
#6 Menade inte att skrämma dig eller nått, men att inte få nog med sömn ÄR seriöst och bör tas på allvar, även om det inte får så stora efterföljder. :/ Hoppas det löser sig!
Hösten 2011 höll jag på och vakna varje natt mellan 3-4, men det gick över efter några månader. Var dock otroligt irriterande
Nu tar jag sömntabletter innan jag ska sova, kanske är något för dig ifall problemet inte släpper? Jag äter insomningstabletter, men det finns ju andra sorter också som ser till att du håller dig trött hela natten. Och det är inga farliga tabletter, utan bara medicin som hjälper hjärnan att göra dig trött eller nåt sånt. Minns inte exakt hur min psykolog förklarade det.
Men innan du prövar det, så kanske du ska röra på dig extra mycket innan sovdags?
Kan ju tillägga att mitt humör var hemskt när jag inte sov ordentligt.
#12: "spökernas tid" måste va något som föräldrar hittat på för att barnen ska sova innan 12 ;) Andrar finns hela tiden!
_Kram Evelina
_
Gör du dig av med nog fysisk energi? Annars har jag samma problem - därför brukar jag sova först efter tolv någon gång, om jag inte ska upp riktigt tidigt.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag har exakt samma problem! Senaste tiden har jag vaknat mitt i natten, ca 3:00 och lakanet känns korvigt, det är för varmt, för ljust, måste gå på toan osv..för mig tar det typ en halvtimme innan jag somnar…jag funderar på att gå till en läkare och få sömnmedicin eller något..jag har alltid haft lite problem med sömn, jag vaknar jämt typ MAX halv 9 av mig själv på helgerna även fast jag gått o lagt mig typ 1 på natten.. Så jag har samma problem:/
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Fick svaret av min mamma
Mamma: ''Det är vanligt, du är i tonåren det är hormonerna som sprutar''
Jag ''men jag börjar bli trött jag pallar inte mer''
Mamma ''Förbered dig på två år till''
Har också hört att det är vanligt i tonåren pga. hormoner, aja kanske ska se en vecka till eller något efter det har de ju gått en månad så…?
Om någon har tips eller känner igen sig får ni gärna skriva här
Jag gör också så! I början började det med att jag var tvungen att gå på toa och sedan kunde jag inte somna om. Men nu kanske vaknar jag och somnar om någon minut senare. :)
Min mamma säger att vid just den tidpunkten (det är ungefär samma tid varje gång) så sover jag ''minst'' djupt. Och sedan när jag sover djupt är jag svår att väcka. Alltså går sömnen i vågor och vid vissa tidpunkter har man lättare för att vakna. 
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
när jag är sjuk eller jättetrött bruskr det hända mig :/
Jag tror det kan vara somnrytmen.. alltså när man hamnar i djupsömn o.s.v. Testa att lägga dig en senare eller tidigare tid :)
Har också problem med min sömnrytm.. måste lägga mig sent för att gå upp kl 6 och känna mig utvilad p.g.a att annars vaknar jag mitt i djupsömnen och då är man som tröttast. Tänk att det är en kurva som går ned mot djupsömn sen går den tillbaka till "vilosömn" så håller det på så hela tiden när vi sover :)
Om man vaknar mellan 02-03 på natten bara helt plöstligt brukar det vara för att någon stirrar på en. Man känner ju ett viss obehag om någon står och glor på en och då får vaknar man för att man vill se vem som kollar på en. Samma sak som att man vänder sig om för att kolla vem som glor på en när man är vaken, creepy i know
#12 Kan mycket väl vara pga hormonerna, men det är ju synd om man inte ska få sova ordentligt på hur länge som helst bara för det.
Sömnen har inte blivit bättre, jag vet att jag fick sova ut en eller 2 dagar någon gång förra veckan men igår så gick jag och la mig 23:30 för att prova sova vid en senare tid än vanligt, men jag kunde inte sova min kropp var så otroligt pigg och hade energi, jag kände mig inte ett dugg trött, blev istället så att jag låg vaken till ungefär 00:30 vilket är den vanliga tiden jag brukar vakna på under natten, efter det somnade jag.
#19 Gå till läkaren?
#20 ögat har gått över dock har jag fortfarande ont i ögonen, min sovrytm har ändrats helt, jag vaknar inte längre under kvällarna utan somnar först runt 00:30 och vaknar väldigt tidigt
#21 Ja men det kan ju vara bra att gå till läkaren ändå! Och hade jag varit du hade jag försökt få sömnmedicin utskrivet, så att man slipper den enorma sömnbristen.
Att du vaknar mitt i natten så kan det vara 80% chans att någon har stått och stirrat på dig. Kan vara djur, människor eller jordbundna andar.
Bacon, svaret är bacon.
#23 - Källa?