Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1484 ggr
[MikeW]
0

Gymnasieval x(

Herregud vad jobbigt nu med gymnasie val. Jag har ingen aning om vad jag ska välja! Har kollat runt på http://www.gymnasium.se/ och helt ärligt det finns inget som intreserar mig.

Allt det där som man kan välja är antingen för tråkigt, jobbigt eller rent ut sakt skit.

Alla lärare på skolan säger "välj något som låter kul!" Men asså inget låter kul alls =/ Jag har inga intressen (gillar spela data fast vill verkligen inte jobba med det) och vet verkligen inte vad jag ska jobba med.

Kanske något med människor, där jag kan få prata med människor eller vara social. Jag vill ha det roligt där jag jobbar och få en bra lön.

Och så måste ju skolan pressa en så jävla mycket också! Jag stressar tillräckligt mycket som det är, dom behöver inte komma och säga "snart måste du välja!" det fattar vell jag med eller, men asså allt som man kan välja suger ju! x(

Fan jobbigt det ska vara!

Jag vill verkligen hjälpa människor i livet. (asså typ barn som behöver det, barn i afrika osv. inte sjukhus t.ex.) Fast jag vill även få bra lön vilket jag troligen inte får där.

Vad tusan ska jag göra?! :(

Geru
0

Om du inte vet vad du vill göra kan du antingen ta en teknisk inrikting som ger ett jobb direkt efter gymnasiumet, eller så tar man Natur, för att sedan kunna plugga vidare:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
0

Eller ja, glömde säga sam, om du vill läsa sånt på högskola med sen.

Annars så är det ju bara det som finns. Högskoleförberedande utbildningar och yrkesutbildningar:p

Ena är oftast studier efteråt man vill ha, andra är ju då beroende på vilket yrke som man kan tänka sig jobba inom.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

lydds
1

Sam-beteende kanske är något för dig?

[WickedAlly]
0

Du kanske bör kolla upp vad det finns för möjligheter att läsa en yrkesutbildning samtidigt som du får högskolebehörighet, jag ångrar att jag inte läste något som ger jobb istället för det är nog ganska skönt att ha något direkt om man inte har lust att plugga vidare med en gång :) (Jag gick media, otroligt onödigt då jag halvvägs in upptäckte att jag inte fann det speciellt intressant)
Plugga vidare kan man ju göra senare om man är skoltrött och det finns ju inget som hindrar en från att ha flera utbildningar.

Min bästa vän gick omvårdnad och är således undersköterska, nu är väl det mer eller mindre ett utdöende yrke men hon får jobb i alla fall, och till sommaren är hon även utbildad rättsvetare. Och under sin utbildning har hon kunnat jobba som undersköterska :)

drika
0

Jag pluggade naturvetenskap, då har man säkert högskolebehörighet sedan och kan läsa vidare till riktigt bra yrken. Rekommenderar det.

Hälsningar

Fredrika