Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1307 ggr
Frida B
0

Behöver råd, någon?

Jag har en vän som skär sig, håller på att utveckla anorexia/bulemi m.m, alltså tror att hon är ful och tjock. Jag är med denna person nästan varje dag, och då blir man "påverkad". Jag kom på mig själv med att oroa mig för hur mycket jag väger, och att jag gått upp två kilo. Jag vet att jag är på gränsen till underviktig (väger 46-48), men började oroa mig ändå.. Har hänt några gånger nu, men har slagit bort tanken alla gånger, för jag vet att det är dumt att tänka så. Men vad ska jag ta mig till, vill inte tänka såhär! Hjälp!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tilde]
2

Sök hjälp! Prata med en förälder eller annan vuxen du litar på. Man ska inte behöva gå igenom sånt där ensam :/

madde-platy
0

har du försökt att prata med henne? berätta för henne att du är orolig för henne och du själv blir påverkad. prata med henne face to face och säg att hon inte e tjock. det spelar ingen roll vilken storlek man ha på kroppen. det är lika jobbigt att vara "för smal" som att vara "för tjock" att bli kallad spinkis, magra unge och blir tillsagd att äta mer. det e lika illa det som att bli kallad tjock. man måste lära sig att axepter den man är. ingen är perfekt, alla är speciella på sitt vil. få in det i hjärna på henne. det finns inte heller något som heter ful. den som är perfekt för en person kanske inte alls är det för en annan. din kompis är precis lika fin som vilken annan människa som hällst. alla är olika och det måste man leva med. det är inte bara utsidan som räknas, har man ett gott hjärta och ett bra självförtroende så blir utsidan också vacker. du ska inte bli påverkad av henne det är du inte värd. du måste helt enkelt få henne att inse att hon är vacker som hon är. hon blir inte vackrare av att skära sig. det finns inget ord som heter FUL. sorry om jag skrev så mkt men hoppas att det hjälpte lite iaf :) lycka till med detta nu och hoppas att det ordnar sig. gör även som ovanstående kommentar. du sak inte behöva gå igenom detta ensam. lycka till nu!!!

Frida B
0

#1 funderar på att gå till typ kuratorn eller ngn för att bara prata ut.. behöver det.. men vet inte om jag kan lita på någon jag inte känner, har verkligen svårt för det :/

#2 oj, har tappat räkningen på hur många gånger jag sagt hur bra hon är, att hon absolut inte är ful, att det är insidan som räknas, att det bara blir värre m.m, men det hjälper inte..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Afturelding
0

#3 Kuratorer är utbildade, har tystnadsplikt och dömmer ingen.

De är där för att de ska bli litade på. Dessutom tycker jag att man kan prata mer om jobbiga saker eftersom att man inte har någon annan relation. Man riskerar inte att såra personen man pratar med :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se