Kompis som mår dåligt
Jag måste bara skriva av mig för en gångs skull eftersom jag nu börjar känna att detta är riktigt allvarligt och jag behöver göra någonting. Min kompis skär sig och är självmordsbenägen. Hon har också fått ett antal ångestattacker. Detta har pågått ett tag. Det finns ingen speciell anledning till det, men jag tror att hon är lite för ensam. Den enda riktiga kompisen hon har är mig, och hon är ofta ensam när hon inte är i skolan, eftersom jag tränar mycket. Hon berättar allt för mig. Hennes mamma vet om att hon skär sig, men det är bara jag som vet om hur extremt dåligt hon mår - vilket känns jobbigt att bära på ensam. Nu går hon till BUP, men känner inte att hon får någon hjälp där. Under den senaste tiden har det bara blivit värre. Hon har blivit väldigt tillbakadragen mot mig och det är svårt att få henne till att skratta eller le. Hon håller sig gärna för sig själv - även om jag vet att det inte är bra för henne. Jag vill få henne att må bra igen, mer än något annat, men jag har ingen aning om hur jag kan hjälpa henne. Någon som vet ? Om ni behöver veta något mer så bara fråga !!

Det är jättejobbigt att ha en vän som mår dåligt.
Men det jag känner är att man inte kan ta på sig allt ansvar för att någon annan ska må bra. Du ska självklart finnas där om din vän vill prata, men jag tror inte det är nyttigt att tycka synd om varken sig själv eller någon annan.
Var bara positiv och uppmuntrande. Hitta på roliga saker med din vän och var bara som vanligt. Tror det är bar om hon kommer ut och har kul och känner sig omtyckt.
Tack för svaret ! Jag känner bara att jag har mycket ansvar eftersom jag är den enda som vet om hur illa det är - att hon funderar på självmord och så. Och det har börjat bli svårt att få henne till att ha roligt, men jag ska verkligen fortsätta att försöka göra det så bra som möjligt! Jag lyssnar alltid om hon vill prata, men ställer inte så mycket frågor eftersom jag inte vill pressa henne.
#2 Jag tycker att du ska prata med någon annan om hur din kompis mår, t.ex. hennes mamma som ju redan vet en del. Det är ett sätt för dig att föra över det ansvar du känner på någon som faktiskt ska ta det ansvaret. Jag vet att det kanske kan kännas taskigt mot din kompis, men du får tänka på att det är något du gör för hennes eget bästa.
Det är inte din uppgift att se till att hon mår bra, och du ska inte behöva vara den enda som bär på hennes problem!