Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2890 ggr
Cazzos
2013-01-02 10:11
0

Blev förföljd..

Långt inlägg

Igår var jag hemma hos en kompis och på vägen hem så fick jag byta pendeltåg i Älvjö. Klockan var typ 21.30 och det var lagom mycket folk där.
Jag behövde byta perrong så jag fick gå upp där spärrarna var och sen ner till den andra perrongen, och jag ville inte sitta där uppe trots att det var 10 min kvar tills tåget skulle komma för att ett tag förut så var det en kille som satte sig bredvid mig och började fråga vad jag heter, hur gammal jag är, var jag bor och var jag ska blablabla. Jag ville inte att det skulle hända igen.

Så jag kände mig säkrare om jag satte mig nere på perrongen istället.
Men när jag gick förbi bänkarna där uppe så var det en kille som reste sig upp och log mot mig. Jag blev lite rädd men fortsatte att gå och tänkte inte mycket mer på det.

Väl på perrongen så sitter jag ensam och lyssnar på musik i lugn och ro i ca 5 minuter, och då kommer den här killen som log mot mig, sätter sig bredvid mig, och frågar hur han skulle få upp blixten på sin systemkamera. Jag sa att jag inte visste någonting om systemkameror, han tittade på mig som ett frågetecken men fattade nog vad jag menade, och jag HOPPADES att han antingen skulle flytta på sig (han satt ganska nära mig) eller gå därifrån.

Jag har sagt mitt liksom, vad mer behöver du hjälp med?

Men ja, sen försöker han hålla en konversation med mig, vilket jag inte gillade men på sätt och vis fick stå ut med.

Han: Vad heter du?
Jag: Varför undrar du?
Han: Ja men vad heter du?
Jag: VARFÖR UNDRAR DU? (höjde rösten)
Han: Jag vet inte (tror jag att han sa)
-- Tystnad, jag tittar bort och försöker ignorera honom --
Jag: Hur gammal är du? (ville få en uppfattning om vad han hade för avsikter utifrån ålder och beteende)
Han: 24 (han såg mycket äldre ut), hur gammal är du?
Jag: (ljög) Jag är 15 (är 16 egentligen)
Han: Nä, du ljuger! Det kan du inte va
Jag: Jo, det är jag? (jag vet väl fan min egen ålder bättre än dig)
Han: Nää… Du är ju så.. Stor (vad fan han menade med det där vet jag inte men det var idiotiskt sagt)
Jag: Alla är olika (dryg röst)
Han: Ja…. Men jag är 20!

Där fattade jag vad han försökte göra.
Han försökte få det att verka okej att jag pratade med honom, typ som att "han är 20, jag är 15, det är nog ingen fara, SÅ gammal är han inte".
Det är ju mindre åldersskillnad om han är 20 istället för 24, ja BRA TÄNKT DÄR. Not!!! Jag är INTE DUM.

Han satt obehagligt nära och hade vänt sig mot mig, och jag ignorerade honom efter att han sa det där men då försökte han igen, precis innan tåget kom.

Han: Ska du gå på det här tåget?
Jag: Ja.
Han: Var ska du?
Jag: Slutstation (sa inte slutstation men det är slutstation på det tåget och vill inte skriva det här)
Han: Jag med! Ska vi åka tillsammans? (han följde efter mig till slutet av tåget)
Jag: Men jag ska gå längre fram..
Han: Jag med! (stalkar mig och sätter sig bredvid mig på tåget)

Jag ringde min kompis så fort jag satte mig ner och verkade upptagen och ignorerade honom och som tur var så störde han inte mig, men det var 2 killar framför mig och jag mår så dåligt av att veta att de inte anade någonting..

På den stationen som jag egentligen skulle gå av på så reste sig de andra 2 killarna sig upp och skulle gå av, och då var den här förföljaren riktigt snabb med att sätta sig framför mig, men då gick jag upp och ställde mig vid dörrarna (tåget hade inte stannat än) och HOPPADES på att han INTE skulle ställa sig bakom mig.

Samtidigt som jag pratade med min kompis så skrev jag på kik att en kille förföljer mig, mer kunde jag inte skriva för att jag hade panik och han satt bredvid och sneglade på min mobil när jag skrev.

När jag kom ut ur tåget så pratade jag med henne om det och hur allting gick till och jag visste inte var han var efter att jag hade gått av tåget. Jag gick bara raka vägen till busshållplatsen, jag var så rädd.

Hon stöttade mig hela vägen hem. Jag struntade i att ta bussen för att när jag kom till busshållplatsen så grät jag hur mycket som helst och hamnade i totalt chock/paniktillstånd och visste inte vad jag skulle göra…

När jag kom hem så berättade jag för min mamma och hon brydde sig knappt, vilket inte var så glädjande efter att det här hände mig så jag började gråta igen och satte mig inne på badrumsgolvet och ringde min syster.
Hon gav mig tips på vad jag skulle göra nästa gång om det händer och INTE bara gå iväg. Att jag måste berätta för någon, spärrvakten etc.

Nu blev det här väldigt långt men jag kände att jag behövde skriva av mig.

RatLady
2013-01-02 10:25
3

men fy vad otäckt!! Aldrig kul med sånt oavsett ålder man är!!

Dåligt av din mamma att inte bry sej mer utan bara nonchalera.

Ja, vad gör man åt såna som är påträngande? Det var bra det du gjorde att ignorera så mycket som möjligt plus ringa kompis. Skulle kunna råda dej att ha pepparsprej med dej. fast då finns det väl risk att du åker dit om du skadar…..

Eller annars nästa gång om nån blir för påträngande så skrik åt människan! larma på så att folk omkring reagerar och som din syster sa berätta för någon, be om hjälp av någon. Var rädd om dej!

Afturelding
2013-01-02 10:33
0

Sådantdär är så fruktansvärt obehagligt. Jag har själv varit med om sådana saker (och faktiskt på stationen i Älvsjö). Folk som helt på måfå ber om ens telefonnummer och sen vägrar ge sig när de får ett nej.

Eller varför inte en 50-årig hemlös man som efter de vanliga frågorna om namn och ålder säger att han känner en kille på en modellagentur, om vi bara kunde ta en fika…

Tyvär är det sådant som händer speciellt unga kvinnor, men det är ingen ursäkt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Cazzos
2013-01-02 11:53
3

#1 När jag hade berättat för henne så hade hon ingen respons på det, då sa jag "Varför bryr du dig inte?", hon sa bara "Vad ska jag säga?".

Min syster sa samma sak till mig men tog hänsyn till att jag hade panik och var vettskrämd.. Men jag ska försöka tänka på det om det händer en gång till! Glad

#2 Älvsjö är farligt!!! När jag åker till Älvsjö och ska vänta på något tåg med en kompis så händer det ingenting, men det verkar som att så fort jag är ensam så kommer de som myggor.
Det är fler fullisar på T-Centralen men ändå har ingenting hänt mig där. Det är så idiotiskt!!

Det var 2 säkerhetsvakter uppe vid spärrarna, jag önskar att de var på perrongen också…

Afturelding
2013-01-02 15:33
0

De borde faktiskt ha fler vakter, speciellt på eftermiddagarna. Jag pendlade Södertälje-Skogås två år för skolan, och det hände saker var och varannan vecka.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Revolt
2013-01-02 16:42
0

Usch vad otäckt :(

Förr när jag satt på tåget så kom det en kille som var typ 25 år och full, och frågade var jag bodde, hur gammal jag var osv.

Dock tycker jag det är värre när någon bara följer efter en utan att prata med en, utan bara följer efter en hela tiden!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

[MiniPim]
2013-01-02 17:26
0

Fy vad hemskt! :/ Jag tycker att du ska säga till någon vuxen med barn typ, en mamma med ett barn! Dom brukar vara kloka och fatta.. Typ Jag går alltid till skolan med 2 vänner, fast en dag va båda sjuka och jag fick gå ensam (till bussen då).. Och jag såg att det stog två män och rökte vid vägen, och det åkte en bil bakom mig med massa som typ tittade på mig. Jag tog en annan väg där bilar inte kan köra, fast sen nästa dag så fattade jag att det va några på fest hos dom som bor längst vid vägen.. lol

[Hamster 4 ever]
2013-01-02 18:42
2

du sa att du var på tåg/perrng. där är det mycket flk, va? du kan höja rösten så att många hör och säga till honom: sluta förfölja mig!!!

då blir flera involterade och han slutar nog

Cazzos
2013-01-02 18:50
0

#7 Det var inte många som var där ute på perrongen men de var inomhus precis vid dörrarna och trappan där man går ut.
Det var ganska många som stod på perrongen precis när tåget kom, och jag är besviken på mig själv att jag inte tog tag i någon och sa att den där killen förföljde mig, och att jag behövde hjälp..

Jag var så rädd.. Vågade inte göra någonting..

Revolt
2013-01-02 20:27
0

#8 förstår att du var rädd, såna där människor är väldigt obehagliga! :(

Cazzos
2013-01-02 20:40
0

#9 Ja, och det är inte första gången det händer mig Obestämd

Revolt
2013-01-02 20:45
0

usch samma här :/ det brukar finnas gott om peddos vid större ställen (stockholm bla.) men mindre stationer. dock håller dom sig undan om man är i sällskap med någon..

Det brukar alltid funka att höja rösten och säga typ "Låt mig vara!" så någon annan hör, då slinker dom undan fort.. :)

Cazzos
2013-01-02 20:58
1

#11 Jag måste försöka lägga undan panikkänslorna nästa gång om det händer och hitta första bästa person som kan hjälpa mig.. Obestämd

Revolt
2013-01-02 21:21
0

Ja, försök!

Även om det är svårt, för man blir verkligen rädd! :)

Smullis
2013-01-02 21:49
0

Usch ja den känslan alltså! Tur att det inte hände något mer iallafall!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Cazzos
2013-01-02 22:31
0

#14 Håller med! Tyst

[Zlarviig]
2013-01-02 23:13
0

Usch.. Sånt har hänt mig också, flera gånger. Det är så otroligt obehagligt och läskigt och man vet knappt vad man ska göra.

Man tänker att om jag säger att jag är yngre än vad jag är så kommer de tro att jag är svag och försvarslös och om jag säger att jag är äldre än vad jag är så tror de att det är okej att de pratar med mig.

Om man inte svarar när de pratar med en så tycker de att man är otrevlig och om man svarar så tror de att man är intresserad osv…

Jag är sån som inte vågar säga emot också. Flera gånger har det varit folk som har satt sig otäckt nära och/eller rört mig men jag vågar inte göra någonting. Jag blir som paralyserad och bara sitter där och tänker att de märker säkert inte att deras hand nuddar mig m.m

Tråkigt att din mamma inte brydde sig… Hon förstår kanske inte hur det egentligen är? De flesta tänker ju bara att inget hände ju så det är inget farligt…

Cazzos
2013-01-02 23:26
0

#16 Det enda hon sa var vad jag borde gjort med en negativ ton och på sätt och vis, inte ordagrant, kallade mig feg. Vilket inte tröstar direkt Obestämd

Imasy
2013-01-03 11:14
0

Förstår att du tycker det var en obehaglig upplevelse.

Om något liknande skulle hända igen, berätta för någon annan människa på perrongen/tåget, säg att X förföljer dig och fråga om ni kan ta sällskap av så du slipper vara ensam. Finns det ingen vakt, polis etc i närheten så haffa en vanlig resenär.

Tyvärr så är det ju så att ju fler folk som befinner sig på en plats, desto färre är det som hjälper till. Alla tänker typ att "ja men det är så många här så det finns säkert någon annan som vågar".

På denna sida: http://www.bodyguard.nu/ kan man köpa både överfallslarm och försvarsspray billigt, som ska vara lagligt och licensfritt.

Imasy
2013-01-03 11:18
0

Här kan man läsa om självförsvar också, vilket jag tycker kan vara viktigt att veta: http://www.bodyguard.nu/text/sjalvforsvar