Gör det ont?
Jag funderar på att byta preventivmedel till P-spiral (hormonspiral), men jag är så rädd att det ska göra ont när dom ska sätta i den?
Är det någon av er som använder spiral? Gjorde det ont?
Jag har inte det, men har hört att den gör ont och att den ger ärr.
Prova P-stav istället? HAr hört massa posetivt om den. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

jag har kopparspiral eftersom jag inte tål hormonerna i vanliga preventivmedel, och jag är sjukt nöjd. finns inget om att spiralen skulle ge ärr. däremot är det väl inte superskönt att sätta in den, skulle jag säga att det inte känns skulle jag ljuga. själva insättandet gjorde ganska onmt på mig, och ett par dagar efteråt hade jag typ mensvärkslikandne smärta. hade lite mer mensvärk när jag fick mens typ 2 månader efter insättandet också, men nu vare sig känner jag den eller har ont av den. tycker det är det bästa jag provat, men jag har som sagt å andra sidan enorma problem med hormoner.
det som är meckligt är väl att det inte är alla osm kan sätta in den innan de fått barn, men det kolla gynekologen upp genom att göra ett vaginalultra där de mäter livmodern. vid själva insättandet är det igentligen inte insättandet som gör ont, utan att de måste hålla livmodertappen fixerad med en liten tång. sedan är det inte så att det gör ont just i livmodern, tången klämmer nämligen åt nerver, så det blir lite som när du får en enkelstöt, det känns i hela kroppen. själv skulle jag ändå välja spiral framför t.ex. p-stav varje dag. att t aut p-staven var riktigt meckligt, och så har jag ett fult ärr på armen efter det. p-ring är nog ett bättre alternativ i så fall.
Men hur vet man om man är allergisk mot dom hormonerna då? Är det samma som det är i typ p-piller och sånt? För just nu äter jag ju Neovletta piller, och jag känner ju ingen sån allergisk reaktion på det och det borde man väl ändå märka isf?
Och att det gör ont när dom sätter in den, kan inte det också variera från person till person? Blir ju nästan lite nervös hihi, men jag är ändå så sugen på att testa!
För jag har väldiga problem med min mensvärk, och jag läste om att hormonspiralen skulle va väldigt underlättande för de som har kraftig mensvärk, eller om det var kopparspiralen?
Hur som helst, så borde ju det nästan isf vara ett bättre alternativ än att börja krabba med starka värktabletter från vårdcentralen osv.?

#3, allergisk är jag inte, men jag tål inte hormonerna. blir fruktansvärt deprimerad, självmordsbenägen eller tappar sexlusten totalt (vilket iofs gör att jag inte kan bli gravid, men det är ju hemskt tråkigt :P) kopparspiral kan öka mensvärken något, göra så att man blöder lite mer och kan ge mer flytningar. jag har inte märkt av något av detta, men jag har å andra sidan vare sig mensvärk eller någon större blödning. du ska nog snarare satsa på hormonspiral om du inte får några problem med hormoner. de flesta som har hormonspiral blir av med mensen helt. till på köpet är det lite bättre än att äta piller eftersom spiralen (liksom en p-ring) är lokalverkande. det är alltså en mindre mängd hormon som avges än i ett p-piller.
ont gör det nog oavsett :P det handlar nog bara om mer eller mindre ont. eftersom de klämmer åt runt en nerv när de sätter in den kommer det kännas. du får också vara beredd på att det blöder efteråt. sedan drar livmodern ihop sig under någon till ett par dagar efteråt eftersom det finns ett främmande föremål där inne som den vill stöta ut. inget av det är dock i mina ögon en smärta som man inte står ut med. det gick att härda igenom. jag har inte hört om någon som satt i en spiral och det inte gjort mer eller mindre ont, men jag tycker absolut att det är värt det! för mig är det helt perfekt, ett p-medel som verkar lokalt, jag slipper ju hormoner, som man inte kan glömma och som inte känns det minsta. det bästa jag testat, och jag har testat en hel del, bland annat ett gäng piller och p-stav (som jag tyckte var riktigt otrevlig att sätta in). men som sagt, man ska väl inte försöka släta över att det kan göra ont att sätta in den. men jag säger ändå att jag skulle göra det igen. jag kommer inte använda något annat än spiral i fortsättningen.
annars kanske p-ring kan vara något som sagt?
Först hade jag Cerazette i ett halvår.. är ett piller utan östrogen. Det var ett helvete, hade "mini-mens" hela tiden. Provade sen p-stav som har ungefär samma slags hormon. Hade ingen mens i 2 månader och sen bröt helvetet ut igen så fick ta ut den. Mina ärr syns på armen. Har p-pillret Yaz nu som innehåller båda hormonerna och funkar kanon! Får mensen när jag ska ha den och det pågår i 3-4 dagar. Alltså funkade inte kroppen med för lite hormoner på mig. Har använt mig av olika medel i 3 år, men har haft Yaz i 2 år. Men det är olika för alla, man får helt enkelt prova sig fram! 
Jag hade rekomenderat p-piller ;)
Alla jag känner som har använt spiral har blödit konstant under hela tiden de haft den inne…