Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2809 ggr
signin
1

Byta skola?

Hej, jag är en tjej på 13år. Går alltså i sjuan och har ju precis börjat högstadiet. Men jag hatar min klass, hatar skolan. Klassen är pratigast på skolan. Och nu ska de bygga om vilket jag tror kommer göra saker värre. Mår inte heller bra på min skola, visst, jag har ju mina kompisar men det är så mycket skitsnack hela tiden. Sticker man ut med något är alla på en och snackar skit. Jag är ganska duktig i skolan och försöker vara framåt och får skit för det, känns inte kul…

Skolan har även en av de sämsta utbildningen i kommunen, lärare röker med elever osv. Och musiken, som är mitt stora intresse och favoritämne, funkar aldrig på skolan.

Därför har jag funderat på att byta skola. Den jag vill byta till är en mindre friskola, med inriktning på drama, idrott, bild, musik, dans osv. Har pratat med en tjej som går där och det verkar helt otroligt!

Men detta innebär att jag bara kommer få träffa mina kompisar, min pappa och min kanin varannan helg (skolan ligger långt ifrån pappa, en annan stad ca 30 min bort, 15 min från mamma).

Så min fråga är: Har någon av er bytt skola bara sådär och lämnat allt? Är det värt uppoffringen? jag och min bästa vän är tajta och kommer säkert fortsätta vara vänner.

Mamma har sagt att jag kan få provgå en vecka därkanske

Jeuni
0

Jag flyttade till min pappa när jag skulle börja 7:an. Det gick bra och jag trivdes verkligen på min nya skola.

Jag tycker att du ska prova och gå där i en vecka och se om du trivs. Om du flyttar så kommer du ju ändå och kunna träffa din bästis under helgerna Glad Och det viktigaste är ju ändå att du trivs, och om att byta skola är nödvändigt för att du ska må bra så borde du iallafall prova.

Cazzos
2

Eftersom att din mamma bor 15 min från friskolan, kan du inte ha din kanin hos henne istället?

fanniiiiie
0

Jag bytte skola, och flyttade 7mil. Flyttade sommarlovet till 8an. Jag tyckte/tycker det var såååå värt det. Visst, nog kunde jag sakna gamla vännerna och det ibland, men dröjde inte länge så tänkte jag nästan aldrig ens på stället/folket där mer. Stället försvinner ju inte precis bara för att man flyttar och byter skola! :)

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

signin
0

#2. Det tror jag inte att jag kommer få då jag inte ens fick flytta över honom på nyårsafton för nåt år sen… :S Men jag kan ju fråga igen :)

Ska helt klart gå den veckan på prov om de tillåter.

Men till er som flyttat: Var det svårt att skaffa nya vänner? När det kommit nån ny till vår klass har den alltis fått alla, äkta och oäkta vänner över sig. Men hur var det liksom för er? Det är det som skrämmer mig mest, att skaffa nya vänner. För jag och mina vänner har alltid varit så solklart. Alltid varit vi liksom :S

fanniiiiie
0

#4 Det var inga problem alls! Ändå var jag ganska så blyg när jag flyttade. Inom 1 vecka var jag nog vän med alla tjejer i klassen Glad Dom var iofs lite smårädda för mig några av dom när jag kom in i klassen haha, det berättade dom efteråt. Dom tyckte jag såg så "farlig" ut och verkade farlig, haha! Antar att det var för att jag umgicks bara med såna som var mycket äldre i stan. Alltså folk som jag redan kände i stan jag flyttade till Glad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

[Tuulikki]
0

#4 För mig gick det snabbt att komma in i klassen :) Går en hotell&turism-linje så alla är ju väldigt framåt om man säger så xD

Mina närmsta kompisar i klassen klickade jag med direkt, har inte varit några problem alls :)