Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1040 ggr
[Kalastussen]
0

Måste bara skriva av mig lite..

Man kan säga att allt började med att jag var på hälsovårdskontroll hos skolsyster. Jag mättes, vägdes osv. Hon frågade mig om jag visste vad BMI var. (det är ungefär vad man ska väga för sin längd) Hon sa att jag var ett halft kilo överviktig men det var absolut ingenting jag behövde oroa mig för.

Jag fick mig en liten tankeställare men jag brydde mig inte så mycket. Nu, ca 5 månader efter, är det helt annorlunda.

Om jag inte minns helt fel så började allt i slutet av oktober. Jag började se helt annorlunda på min kropp. Jag såg på mig själv som en fet gris typ. Jag tänkte typ att jag måste göra något åt det här. Jag började springa varje dag. Slutade äta osv.

Nu har det gått ca 3 månader. Jag har gått ner ca 8 kg. Jag äter fortfarande allderes för lite. Det är inte det att jag inte vill. Men jag kan inte. Jag äter antingen frukos eller lunch och sen äter jag en macka på kvällen. Man kan säga att det liksom tar stopp. Jag bli proppmätt efter bara ytterst lite mat.

Jag får nästan dagligen komentarerna 'varför äter du inget? men gud vad smal du blivit osv.

Och det konstiga är att det är nu jag mår som bäst! Jag trvis med min kropp. Jag mår bra och känner mig inte hungrig. Jag vet mycket väl att jag borde äta mer. Men varför?

Jag mår hur bra som helst och varför äta om jag inte är hungrig?

Mimmi
2

Magsäcken är väldigt elastisk och har helt enkelt krympt och vant sig vid en viss mängd mat, det är därför du känner att du inte orkar mer. Tyvärr finns det ingen magisk lösning för att bli hungrig när det är såhär. Öka din matmängd lite i taget tills du har kommit till den nivå där du äter normalt igen. Tyvärr kommer du att behöva äta även om du känner dig mätt. Ta det lite i taget så blir det inte lika jobbigt. Försök hitta saker som är energirika men som du tycker går bra att äta, då behöver du inte äta lika mycket. Avokado och nötter är bra exempel på sådant.

Varför ska du äta om du inte är hungrig? Jo, för att det inte är bra för kroppen att äta för lite! Mat är energi, och kroppen behöver energi för att fungera. Att äta för lite kan leda till en rad olika saker - trötthet, orkeslöshet, huvudvärk, hudproblem, sämre nagel- och hårhälsa, lågt blodtryck, sömnproblem, dålig koncentration, sämre minne, och så vidare, och så vidare. Äter du riktigt lite kan det leda till riktigt allvarliga problem då många organ kan ta skada av det.

Att du känner dig nöjd med din kropp nu är ett jättebra tecken på att du är på bättringsvägen. Försök att hitta stöd hos någon så att du kan fortsätta känna dig nöjd och må bra, även om du ökar mängden mat. Lycka till!