Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2789 ggr
fanniiiiie
0

Flytta? Bostadskö..

Tjo!
Har värsta planerna på att flytta! Blev väldigt intresserad av Västerås. Någon här som bor där och har lust att berätta lite om stället? Glad

Sen hade jag behövt lite hjälp.. Om någon vet vars man ska ställa sig i bostadskö om man vill flytta dit? Jag har ingenaning, letar och letar…

(Visste inte vars jag skulle placera inlägget, i vilken kategori)

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

fanniiiiie
0

Verkligen ingen här som bor i Västerås? Förvånad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

Cazzos
0

Jag bor i Stockholm, och har verkligen ingen aning hur det går till att flytta och så.

Men du kanske kan kontakta kommunen du vill flytta till, de kanske kan svara på dina frågor. Glad

Mimmi
1

Bostad Västerås verkar vara det som gäller om du vill flytta dit. Lycka till! Glad

fanniiiiie
0

Ville egentligen till Stockholm, men den linjen jag går på praktiska fanns bara i Västerås (Om jag vill komma nära Stockholm).

Hur får jag tag i numret till kommunen då?.. Dehär är helt nytt för mig så vet verkligen ingenting haha Glad

fanniiiiie
0

#3 Tack! :) Ska genast kolla.

Mimmi
1

Mimer verkar också vara ett alternativ!

fanniiiiie
0

#6 Såg nu att jag suttit på båda dom där sidorna igår, och tyckte dom var väldigt konstiga :s Förstod typ ingenting, ändå satt jag i timmar haha.. 
På länk 1 kom jag bara till några lägenheter där man måste vara 70+ haha.. :D

fanniiiiie
0

Ja och hittade även studentbostäder.. Men då måste man väll bo med en massa andra? Och det vill jag inte! Vill ha egen lägenhet Glad

Mimmi
0

De två sidorna är de största som erbjuder hyreslägenheter i Västerås, det är inte så mycket konstigheter egentligen! På Västerås Bostad verkar det inte finnas någon kö, utan man registrerar sig och anmäler intresse på de bostäder man är intresserade av. Sedan är det upp till den som hyr ut att välja bland de intresseanmälningarna hen fått, och det går till på lite olika sätt. Oftast är det de som är bäst lämpade som väljs ut, alltså som har fast inkomst och sådant. Verkar fungera likadant på Mimer. Men som du redan upptäckt hade Västerås Bostad inte så många lägenheter just nu, utan främst 70+. Men håll ögonen öppna! 

Mimer hade lite fler: http://www.mimer.nu/HSS/Object/object_list.aspx?cmguid=4e6e781e-5257-403e-b09d-7efc8edb0ac8&objectgroup=1

Hur studentlägenheterna ser ut är lite olika. Vissa är ett rum i en korridor där du har en egen lägenhet men att du delar kök och ibland dusch och badrum med de andra som bor i samma "uppgång" eller korridor som du. Andra studentlägenheter är precis som vanliga lägenheter, men oftast lite mindre med t.ex. en kokvrå istället för ett ordentligt kök. Man bor alltså i princip alltid själv, om man inte själv väljer att dela på lägenheten eller rummet med någon annan.

fanniiiiie
0

Saken är den att jag ska troligtvis flytta med en kompis.. Och vi ska då bo tillsammans. Så en såpass liten lägenhet att det bara är kokvrå osv, är nog inget alternativ.. x) Men ska kika lite bättre på dom där sidorna!

Afturelding
0

Vi bor två personer i en studentlägenhet. 40 kvm med kokvrå. Inget problem alls. Kokvrå betyder egentligen bara att det inte finns några väggar som skiljer köket mot det andra rummet :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

fanniiiiie
0

#11 Jo jag vet, har haft det i min förra lägenhet :) Men gillade inte det alls. Kanske för att jag älskar att stå i köket och laga mat/baka osv.. 
Antar att du bor med din pojkvän? Eller? :) Vi vill ju som ha varsit rum, eller att ena har ett rum och andra sover i typ vardagsrummet och har det som rum..

Afturelding
0

#12 Jag tycker faktiskt att det är mer plats i en kokvrå om man tycker om att baka, jag kan ju använda hela vardagsrummet att ställa plåtar på ;) Jag står nästan alltid i köket jag också.

Tja, vet inte om pojkvän är en så passande titel när vi snart är gifta, haha. Men med partner, ja. Vår lägenhet är faktiskt en tvåa, så det finns studentlägenheter som är lite större också, inte bara ettor med kokvrå på 20 kmv.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
1

Jag är från Västerås! Skrattande Måste dock säga att jag alltid tyckte det var en skittråkig stad… men det är väl mest för jag inte är festtypen och det enda som fanns är typ nattklubbar… Flört Men nu har de förbättrat staden en hel del sen jag bodde där, så det är nog inte så dåligt längre, haha. Nåja, det är faktiiskt en trevlig stad, jättemysigt på sommaren! :)

Vad för slags boende vill du ha? Studentlägenhet eller vanlig lägenhet? Hyresrätt eller bostadsrätt?

fanniiiiie
0

#14 Ja jag är då party-människa, så då passar det nog perfekt haha! Skrattande

Vill ha vanlig lägenhet! Nu vet jag inte vad hyresrätt/bostadsrätt är haha.. Men inte köpa en lägenhet iaf, utan hyra Glad

[Tilde]
0

#15 Haha ja då är det väl passande ;) Det är allt ungdomarna i Västerås gör (generalisering).

Bostadsrätt är när du köper lägenheten och hyresrätt när du bara hyr den. Så då är det ju en sådan du ska ha. :) Spelar område någon roll? Vill du bo på ett finare område som är nära centrum, eller spelar det inte så stor roll om du hamnar i lite "ofinare" områden?

fanniiiiie
0

#16 Området spelar ingen större roll faktiskt, allt är nog bättre än vars jag bor nu Flört Men ska gå på praktiska skolan, så vore bra om det inte var alltför långt dit, eller åtminstone att man ska kunna ta sig dit på ett lätt sätt.. Har ingenaning om vars den ligger eller något däremot haha, men du kanske vet?.. Skrattande

[Tilde]
0

#17 Aldrig hört talas om, dessvärre xD Hmmm googlade och det verkar som det finns många olika byggnader/skolor beroende på vad man ska studera… :)

Nåväl, områden jag skulle hålla mig ifrån (alltså inte skaffa lägenhet på) är i alla fall Bäckby, Råby, Vallby, Skälby…. Ja, "-by"-områden… Tungan ute Även Pettersberg… Folk brukar säga att man ska hålla sig ifrån områderna längst till väst.

Områden som jag skulle kunna bo på är Blåsbo (bodde själv på Blåsbo-Aroslund, vilket är ett fint och lugnt område), Centrum/hamnen, Oxbacken och skulle väl överleva att bo på Gideonsberg, Skallberget eller Gryta. :)

fanniiiiie
0

#18 Tack så himla mycket för tipsen/råden! Glad Har ju själv aldrig ens varit där så, har mycket att lära mig! :d