Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1899 ggr
NinjaMajsi
0

Tjäna pengar ?

Hej, jag försöker tjäna ihop lite pengar för att kuna köpa en ny dator, och undrar om ni har några tips?

Är 98;a så fyller 15 i höst. Har redan tänkt sommarjobba i sommar, men hjälper inte i nuläget eftersom jag behöver datorn innan sommaren.

Konfimation går jag på, hoppas att tjäna några tusen på att göra det, pantar flaskor och liknande. Har ingen direkt månadspeng, får pengar lite då och då (får dock kort om pengar då de mesta går till mina syskon, jag och mina föräldrar har väl inte den bästa relationen…)

Men undrar om någon har något tips? Funderat på det här med reklam, men verkar aldrig vara ledigt, några andra tips ? :)

linda88
2

När jag var 15 satt jag mycket barnvakt. Satte upp en annons på den lokala konsumbutiken o efter ca 1 vecka ringde en familj med två barn på 4 och 7 år som jag passade ganska ofta pga av att föräldrarna hade krävande jobb. Började med 100 kr h som sedan höjdes till 150 kr h. Sov jag över i deras gästrum dvs passade barnen över natt fick jag 600 kr extra.

Vet att de är väldigt ovanligt att få så mycket men barnen tyckte verkligen om mig och ville inte ha någon annan barnvakt dessutom såg jag till att städa upp efter dom och lagade ofta mat så jag gjorde ju rätt mycket.

Så mitt tips sätt ut annonser om att du erbjuder barnpassning, städhjälp, djurpassning mm.

Du kan även gå runt i grannskapet o fråga om det finns något intresse av att köpa nybakat frukostbröd. Då kan du gå upp tidigt på morgonen o baka bröd o sedan leverera till dom. Det betalar folk bra för och ingridienserna är billiga.

[MiniPim]
1

Fast får inte ni datorer i skolan? ;o

Duvethon
0

Jag är 14 och har jobbat på Svensk direktreklam. Inget jag gör om, dåligt betalt och ganska krävande. Har även jobbat på en pizzeria, det var riktigt kul och bättre betalt. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Pelzi
0

Det är nog ganska svårt att få sommarjobb om man är 14 (om man inte har tur) då gymnasie eleverna står  i första hand  sedan nian och sedan åttan i sista hand men sök i tid jag sökte i tid i nian men alla platser var upptagna av gymnasie eleverna. men testa :P

Passa djur eller något liknande funkar nog bättre skulle jag tro :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Mimmi
0

Barnpassning, hund- och kattvakt, snöskottning, sälja bröd och städhjälp är några saker du kan göra i kvarteret, genom dina föräldrars kompisar och så. Sätt upp lappar i ditt kvarter!

Reklamutdeling är ju också ett alternativ. Dock är det inte särskilt bra betalt, som jag förstått det.

Du har inte något intresse du kan utveckla så att du kan tjäna pengar på det? T.ex. sy och sälja mobilväskor, göra hemsidor/bloggdesigner mot betalning, göra fotouppdrag mot betalning, göra teckningar på beställning och så vidare.

NinjaMajsi
0

#1 Låter ganska bra, men med tanke på att jag bor i ett sådant "svenne område" vågar nog folk inte låta sin barn bli passad utav främmande tonåringar haha, de folk mina föräldrar och jag känner har äldre barn, typ i min ålder… Ett tag gjorde jag försök att passa hundar, men de jag hade kontakt med flyttade eller sålde sina hundar, och samma sak där, känner inga med hund, och de som bor inärheten skulle aldrig våga lämna iväg sin hund till någon främling

#2 skoldator? är du helt seriös? Klart vi får skoldatorer men de e ju skitlaptops. satsar på att köpa en dator för runt 15 k… Jag vill ha riktiga grejer, ett fett grafikkort till exempel… Snackar inte om nått skit att sitta på facebook med ;)

#4 praoade på en bilverkstad i höstas, ska kanske dit nu i vår igen, de pratade om att jag eventuellt kunde få sommarjobba där nu till sommaren, men ja, behöver pengar innan sommaren :)

#5 Står i kö till att sälja reklam, mycket jobb och dåligt betalt, vet. Men bättre än inget och sitter ändå bara hemma och lirar spel. Jag har kodat en del, men glömt allting om html och sådant, så skulle har nog inte nog med kunskaper för att kunna ta betalt för mitt arbete. Och fotografi, nä, alla har en egen kamera eller så går de hellre till en riktig studio… 7:

[MiniPim]
0

#6 ja okej o.O

Frosstis
0

MiniPim får ni datorer? Inte vi! Fast våran skola e ju skitfattig -.- seegt

[MiniPim]
0

#8 Inte datorer iår tyvärr, vi röstade fram iPads… Eller ja lärarna! -.-' 
Aw x(

Frosstis
0

#9 Vaaa, har ni fått iPads?!?!?!?!??!?!?! Omg! Skulle vi aaaaldrig få!

[MiniPim]
0

#10 Ja vi får nog dom denna veckan. :) men får ni varken datorer eller ipads? :o

Frosstis
0

#11 Åååh vad lyxigt :( Nej vi får ingenting, eller jo, *host* skrivböcker, pennor och sudd -.-

[MiniPim]
0

#12 Typ alla skolor jag vet här i närheten har ju fått något :O stackars er :(

Smullis
0

Vi får datorer, men vi får inte ta hem dom.. Då Kan jag ju känna lite, vad var det ens för mening då? :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Frosstis
0

#13… :( Jag går på Klarebergskolan i Kärra, hela kärra e typ fattigt haha!

#14 Hur håller dom koll ifall man tar hem dom..? xD

Smullis
0

#15 Vi har typ en hylla där alla datorer står under rasterna, nätterna och helgerna. Superenkelt att kolla om det fattas en dator, och vems det är då det står namnskyltar under.. Lärarna kollar typ alltid datorerna och är supernoga. Så lågt :P

[MiniPim]
0

#15 nä stackars eran skola :( våran skola får sjänka (eller hur det stavas) lite pengar till eran då ;) 

#14 haha nej vad onödigt xD

Smullis
0

#17 Ja verkligen!! XP

Frosstis
0

#16 Åhhhh vad segt xd

#17 Haha jag det kan ni allt göra! (skänka)

linda88
0

Låter som du redan nu bestämt dig för att de är omöjligt att få ett "extrajobb" då brukar de vara rätt kört. Tro på dig själv istället o våga försöka. Barnen jag passade bodde inte i samma område som jag men jag hade en väl fungerande cykel.

WilmaP
0

www.grannar.se Är en bra sida där man kan söka annonser runt om i det området man själv bor i och oftast finns det flera människor i området som söker hjälp. Det vanligaste brukar vara barnpassning, städning och hundpassning. Sen kan man även sätta ut annonser själv där man kan skriva vad man har att erbjuda osv.