Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2407 ggr
Lavèn
0

efter gymnasiet?

Vad har ni tänkte göra eller gör efter gymnasiet, ska ni plugga vidare, ta det lungt, slänga er in i arbets maknaden?

Jag är ganska skol trött (går bara i 8:an) men kommer nog gå naturvetenskap(plugglinje) och efter det vill jag lämna allt, sticka ut och jobba utomlands 1 år på en gård någonstans sen kanske plugga vidare!

Hur är det med er nu? :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Afturelding
1

Jag är redan så gammal att jag inmte går på gymnasiet ;) Inte för att jag någonsin tog studenten, men ändå.

Jag ska läsa en fristående kurs till nästa höst när jag är klar på folkhögskolan. Sen ska jag nog bli lågstadielärare tror jag :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

jeessiikaa
0

Jag går i nian nu, ska välja samhällsvetenskap på gymnasiet och sen vill jag plugga vidare på universitet. :)

Mimmi
0

Jag tog studenten i våras och har sedan dess jobbat som personlig assistent. Är inget jobb jag vill fortsätta med i framtiden, direkt. Det var skönt till en början att slippa skolan, men nu saknar jag tryggheten och rutinerna! Som det ser ut nu kommer jag att börja plugga igen till hösten, längtar! Glad

Iceland
0

Jag går ur gymnasiet nu till sommaren, så nu ska jag söka in till ölandsfolkhögskola, dokumentärfilms linjen och förhoppningsvis läsa där i ett år :)

http://isabellarun.weebly.com/

[RC1393]
0

Jag har tänkt att flytta 90mil till uppsala och gå veterinärutbildningen där om jag tar mig in på en gång (endast ca 10% av de sökande tar sig in årligen).

Tar jag mig inte in vid första söktillfället så försöker jag väl hitta ett jobb tills vidare, sedan söker jag igen. Kan hända söker jag till köpenhamn också, men jag går hellre i Sverige.

Kan ju hända att jag ändrar mig också, går ju bara nian än så länge så det kan ju hända mycket på de år jag har kvar innan detta är aktuellt :)

emmaap
0

Tar studenten till sommaren och tanken är att plugga vidare direkt. Vill till jönköpning där jag tänkte läsa till ortopedingenjör. Men just nu är väl chansen inte jätte stot att det kommer ske (är pga. pågående behandlign bunden till skåne), så får väl stanna hemma ett år till. Vad jag gör då vet jag inte, får antagligen försöka hitta något jobb eller något. :)

Hälsningar Emma! :)

Afturelding
0

#6 Hittar du inget jobb så kan du ju läsa en fristående kurs på högskola :) Har du riktig tur så finns det någon kurs som har med ditt framtida yrke att göra.

/Rebecca

emmaap
0

Jo jag vet, men är samtidigt ganska trött på skolan så blir det inget tar jag nog ett år ledigt och gör något annat. :)

Hälsningar Emma! :)

Afturelding
1

Absolut! Men det är ju rätt svårt att få jobb menar jag :) Är du lite skoltrött kanske du skulle prova att läsa något på folkhögskla? Det är inte alls samma krav och tempo som gymnasiet eller högskola. Kanske en distanskurs till och med? :)

/Rebecca

mikkan01
0

Kommer hoppa in i arbetslivet direkt…jobba något år eller så, sen vill jag se världen innan jag bosätter mig på landet =D

~mikkan

Letfors
0

Efter gymnaisget…. det är den stora frågan just nu. Jag tar studenten juni och den efter det är de oklart just nu. Börjar känna mig skoltrött just nu så ett år ledigt skulle inte sitta fel tro jag, För att sammla energi och orka plugga. Har väll tre alternavitv på min lisa just nu. De kommer utan någon årdingen då jag värkligen inte vet vad jag vill :s Jag ska läsa på högskolan, men jag måste bra vet vad föst

• Jobba, sen plugga
  • Plugga( om jag vet till vad)
  • Jobba utolands(kennel)sen plugga

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Clariiz
0

Har panik inför just detta.. Jag vill jobba, men finns knappt några jobb att få. Speciellt här där jag bor, och att få en lucka i mitt CV är det värsta jag kan tänka mig :/

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[DvärghamsternArvid]
0

Plugga vidare till förskollärare Glad

Smullis
0

Tänker plugga vidare till kryptozoolog :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Taxie]
0

Gå en Måleri-utbildning och går i 2an på gymnasiet. Efter mina år på gymnasiet så måste jag utbilda mig i ca 2 år till för att sedan ta ett gesällprov. Betygsätts i 1-5 Sedan är man färdigutbildad målare om man har fått ett bra resultat och kan få full lön på arbetet :) Blir 18 år i mars och ska försöka söka lägenhet med hjälp av soc.. är redan ett socbarn sedan 11 års ålder. Har haft alkoholmissbruk o.s.v i familjen och mycket mer saker än det. så det är ganska viktigt för mig då jag i stort sett bor gratis hos pojkvännens mamma då mina föräldrar vägrar att betala. Mår inge bra hemma och att jag känner mig som en snyltare :( Hade en utredning mellan maj-oktober om dethär och de enda som behövdes var att mina föräldrar godkände det, vilket dem inte gjorde så får vänta till jag är 18 år. Hade tänkt mig flytta från denna skithåla när gymnasietiden är slut eller när jag är färdigutbildad. Förhoppningsvis med pojkvännen då :)

JossiMelon
0

Gick ut gymnasiet i våras. Har jobbat lite och tagit det lugnt hitils. Ska söka utbildning till hösten. Har sökt till teaterhögskola men ska även söka till folkhögskolor landet runt. :)