Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1406 ggr
-marsvin
0

Betyg och allt sånt

Just nu går jag i 7:an och har fått mina första betyg. Men när det kommer till det här med betyg och sånt så vet jag inte alls mycket. Det är ju så att ju högre poäng man har desto större chans har man att komma in på det gymnasie och den linjen man föredrar, men man får ju både betyg på höstterminen och vårterminen i 9:an så vilken termin tas då de avgörande betygen från?

Och vad är då poängen med att ha betyg i 6-9:an om det ändå är 9:ans betyg som verkligen räknas?

Någon som skulle kunna förklara allt detta? :)

:holmgreen:
2

Du får dina höttermins betyg som du kommer söka in på. Då får du ett besked om du är preliminärt antagen eller inte. Det är för att de vill ha en hum om vilka betyg du har. Men när du sen fått dina vårtermins betyg så är det de som du kommer in på. Alltså om dina hösttermins betyg är tillräckligt bra för att komma in så blir du preliminärt antagen, men det betyder inte att du är antagen, utan det avgör ditt slutbetyg, det som du får på vårterminen.

Lavèn
0

Jag tror inte att betygen innan nian räknas, men om man har bra betyg i typ 7 som du går i så är det ju störst skans att du får bättre i nian!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[trabajo]
1

Anledningen till at man har betyg innan är för att du ska veta vad du är sämre i. Så att du ska lägga ner mer tid och arbete på det du har lägre betyg i så att du kan höja dig tills nästa termin.

Om vi säger att du har dåligt i matte, idrott och svenska i hösterminen i 7an. Då kanske du klarar att höja dig till C i svenska, D i matte och D i idrott. Sen fortsätter du i 8an att höja dig i Svenska så du har A-B där. Då kan du fokusera mer på dem andra berygen och så fortsätter du så där.

Hela grejen är alltså för att hjälpa dig så att du ska få högre betyg :)

Temalie
0

De räknar också med tidigare betyg för att veta hur man satsar i skolan.

Om man först har jättedåliga betyg och sen i nian går de upp i B och A så kan betygen sänkas efterasom att de då får svårt att bedömma varför det blev så stor skillnad.

Om man fått högre för att man fått hjälp med det man har haft svårt med så sänker de troligtvis inte betyget men om de faktiskt inte vet varför man blivit bättre kan de misstänka fusk eller dylikt eller bara att man inte bryr sig om skolan så länge man inte vet att det är väldigt viktigt och då kan de sänka betyget.

Att de sänker p.g.a. att man inte har satsat tidigare kan ju verka lite konstigt men de anser att det är viktigt att man satsar ungefär lika mycket hela tiden oavsett hur viktigt det är så att man inte koimmer ut på arbetsmarknaden och tänker "Nej, jag behöver inte göra det här idag för det är ju inte så viktigt just nu så jag kanske gör det senare när jag verkligen MÅSTE och går och fikar nu istället." eller något liknande.

-marsvin
0

Okej tack, då vet jag! :)

Mimmi
2

#4 Att de tar med tidigare kuser i bedömningen är nog inget de faktiskt ska eller ens får göra. I kursplanen och betygskriterierna står det ingenstans att prestationer i andra kurser ska tas i åtanke vid betygssättning. Har man presterat på en viss nivå under en kurs och t.ex. fått A på prov och inlämningar är det A man ska ha, annars har läraren mest troligen gjort fel. Jag har inte kursplaner och betygskriterier för högstadiekurser framför mig just nu, så kan inte lova att jag har rätt i detta - men är rätt säker på att det är så.

#0 Jag skulle råda dig till att inte pressa dig för hårt och bli skoltrött redan. Självklart bör du inte strunta i skolan, det är inte det jag menar. När jag ser tillbaka på högstadiet inser jag att jag hade alldeles för höga krav på mig själv. Våga ta ett steg tillbaka och känn dig nöjd med ett "mittemellanbetyg" ibland! Fokusera på att verkligen lära dig istället för att bara få bra betyg. Du har många år kvar i skolan, och det blir så otroligt jobbigt om man börjar känna sig stressad och skoltrött redan i högstadiet. Om du redan nu har ett hum om vad du vill läsa på gymnasiet, kolla hur intagningspoängen ser ut så att du får ett realistiskt mål. Jag satsade på högsta betyg i alla ämnen, kände mig väldigt stressad och less, men fick ändå riktigt bra slutbetyg - och valde sedan att gå samhällsvetenskapliga programmet som hade en otroligt låg intagningspoäng.

Temalie
0

#6 De betygskriterier som elever får är inte alls på samma nivå som den information som lärare får. Lärarna går på ett flertal möten om hur de ska sätta betygen, vad som räknas och vad som inte gör det. De betygskriterier som jag har fått säger bara: för E ska du kunna göra saker hyfsat bra och för A ska du göra allt jättebra och helt självständigt. Och lite om vad man ska kunna. Syv:en på min skola berättar alltid för oss nior om hur de kommer betygsätta och vad de sagt på alla möten och det hjälper så mycket mer än betygskriterierna som vi får. Jag påstår inte att jag vet allt om hur betygen sätts, jag säger bara hur våran syv har sagt att det ska göras.

[trabajo]
1

#7 Våran skola gör inte så, det är hela meningen med terminsbetyg? Att dem ska bedöma HELT efter vad man gjort DENNA terminen. Våra lärare säger att om man har A ena terminen kan det sänkas till E om man missar mycket och så. Dem får inte tänka på vad man gjort innan. Det är det som är hela poängen.