Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2558 ggr
CupcakeGod
0

JÄVLA F**T SKOLA!!!

Roliga lärare man har. Idag var jag en halvtimme sen. När jag kom in i klassrummet så förklarade jag för läraren att bussen har gått sönder, så jag fick ta tåget istället. Nu kommer min mamma in i mitt rum och frågar varför jag var borta från skolan… Jag fick en hel dags frånvaro för att jag var en kvart sen. Och det är alltid så här, varje gång jag är sen. Det är inte ens lönt att jag går dit längre.

En annan sak. Jag kommer inte åt mitt Fronter konto (Fronter är en hemsida där man lämnar uppgifter för er som inte vet). Datortanten skulle reparera det för ungefär tre månader sen. Det fungerar fortfarande inte trots att jag tjatar på henne hela tiden. Så jag måste skicka in alla texter och uppsatser via e-post.

En sak till. Lärarna är så oerhört oorganiserade. Vår klass fick reda på att vi ska gå på en naturbruks-mässa om några dagar. Gissa när vi fick informationen? I måndags.

Ska nog prata med rektorn (som är i skolan varannan dag?). Han får nog ta hand om det för att en sån fattig skola vill absulut inte förlura några elever.

Och jag trodde att REAL - Gymnasiet skulle vara något bra…

kelfwing
0

Skolan/läraren får inte ge dig en heldags frånvaro om du bara vara frånvarande i en kvart.

Angående att lärarna meddelade er så sent kan bero på att lärarna själva fick informationen samma dag som ni fick.  Har hänt mig (som är lärare) på både  på kommunala och privata skolor.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

CupcakeGod
0

#1 Ja, det är jo saken. Antingen hatar de mig eller så måste något vara jäkligt fel. Sen så borde de jo inte dela ut informationen så sent, vad gör de som gåt till BUP eller liknande?

kelfwing
0

Angående frånvaron, klaga hos rektorn. De får inte ge dig frånvaro en hel dag för en kvart (enligt de lagar, regler, föreskrifter osv som de ska följa, kommer just nu inte om det är en lag, föreskrift eller regel ) men de får inte göra så.

Nej, det borde de inte. Men vad ska lärarna göra OM de fick informationen lika sent. På vissa skolor verkar informationen till lärare och personal skötas av ett icke- läskunning dagisbarn med organiseringsproblem.

drika
0

vilken stad?

Hälsningar

Fredrika

[Tilde]
0

De ger frånvaro i 10 min, tror jag. Hade en lärare som satte 10 min försenad om man var en minut försenad, för han sa att man inte kunde sätta bara 1 min frånvaro i systemet. Att ge en halvdag får man dock inte göra! Då hade jag känt som du, att man lika gärna kan skippa halva skoldagen.

Mimmi
0

Prata med rektorn! På min gymnasieskola var det mycket gnäll från elever utan att någon faktiskt tog tag i det och tog upp det med mentor eller rektor. När jag sedan gick till rektorn och tog upp en del saker blev det genast förändring! Rektorn hade ingen aning om att det var som det var, och uppskattade verkligen att elever kom och pratade med henne.

Fridaaaa
0

Att ge en hel dags frånvaro får dem inte göra. En lärare till mig gav mig & en till en hel lektions frånvaro för att vi var borta runt 20 min från den, med tillstånd från en annan lärare pga att ena katten skulle ha sin medicin och den läraren var sjuk som gav oss tillstånd att gå och göra det. Men vi pratade med den som har hand om frånvaro osv och hon ändrade det, så gör det!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smullis
0

Usch dålig stil av dem :c Säger som dom andra: Prata med rektorn!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Clariiz
0

Kan tyvärr meddela att dessa problem finns på realgymnasiumen över hela Sverige. Att det är rörigt alltså.. 
På min skola har vi dock som tur är bra lärare, de flesta iaf. Men hela systemet är rörigt och konstigt. Att man får info i sista minuten osv är tyvärr bara att lära sig, det är något som sker hela tiden.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

drika
0

På min gamla var det jättebra så håller inte  med.

Hälsningar

Fredrika

Fridaaaa
0

#9 Dock har de inte rätt att göra så, att sätta frånvaro för hela dagen.
Och det är ingen "ursäkt" med sådan beteeende bara för att det är realgymnasium :/

Clariiz
0

#11; Nej absolut inte! På min skola har de heller aldrig gjort så, dock är de väldigt hårda med närvaron. Men de sätter ju inte mer än den tid som man var borta. 
Detta är ju jätte viktigt att de sköter d man nu får varning till CSN efter 1 dags frånvaro.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#12 Jasså, har dem ändrat det nu, detta året eller? för vet en som varit borta med olovlig frånvaro flera gånger, förra året och fick inte varning från CSN förrän ett visst antal gånger.

Mimmi
0

#13 Det ändrades förra året. Gick fortfarande i skolan då, så vi fick en ganska ordentlig genomgång av det hela. Det är upp till skolan när de ska anmäla till CSN. Tidigare hade de ju en specifik procentgräns, nu står det enbart "upprepat antal gånger" eller något sådant luddigt - vilket skolorna får tolka som de vill. Ofta innebär det att man får en CSN-varning efter att ha skolkat 3-4 gånger, men det varierar från skola till skola.

Fridaaaa
0

#14 Ok konstigt, för hon fick inga varningar förra året, mer än efter viss procent frånvaro, ogiltig alltså.

[Tilde]
0

#14 När jag gick på gymnasiet skulle man ha 10% frånvaro för att CSN och studiebidraget skulle bli inblandat, tror jag.

Mimmi
0

#16 De har tagit bort den gränsen nu, eftersom man tyckte att det sände signalen att det var okej att skolka så länge man höll sig under 10%. Nu ska skolorna anmäla till CSN när det är upprepade gånger, vilket de får tolka lite hur de vill.

Clariiz
0

Är vi borta en hel dag så får vi varning..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

nottheonly
2

När jag gick på gymnasiet (och så är det även nu på folkhögskolan) så är det 20 % frånvaro som gäller här för att CSN ska bli inblandade..

BettaSplendens
0

Gud vad störigt :( Jag fick frånvara från en lektion för att jag inte var superfokuserad.. Men är man där ska man väl andå inte få frånvara?

Cazzos
0

På mitt gymnasium jag går på nu (sen hösten -12) så har våra lärare sagt att CSN blir inblandade om man varit borta 20%.

TS: Prata med din rektor.

Det här med att skicka uppgifter via mail är inte så jobbigt som du beskriver det. Om du har problem med dina inloggningsuppgifter så ska du prata med din mentor/expeditionen på din skola. Du får tjata tills nån fixar det åt dig. Jag har också Fronter, det har aldrig krånglat för mig men det krånglar väldigt mycket för vissa i min klass.

kelfwing
0

#15. Det är inte alltid skolorna följer CSN:s regler. För då riskerar de att eleven slutar att gå  i skolan, vilket minskar skolans inkomst, då de får betalt för varje elev.

Fridaaaa
0

#22 Vet att det är så på fler skolor än den :)
Så då är det många skolor som inte följer det i så fall ;)
Ja det vet jag att dem får :)

Geru
0

Vid 20% så blir CSN förbannad för det inte räknas som att du gör heltidsstudier längre då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking