Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2014 ggr
JustMySelf
0

(X) Gruppvåldtäkt

Fick nyss reda på att en 22-årig kvinna blivit utsatt för en gruppvåldtäkt inatt, inte särskilt långt från där jag bor. Utomhus och av inte mindre än 5(!) killar.

Egentligen är det ju inte större chans att jag blir våldtagen bara för att någon annan blivit det, men jag har blivit jätterädd… Jag är 18 år och tjej, bor i ett vanligt lägenhetsområde. Jag gick ensam hem exakt ett dygn tidigare, inte alls långt därifrån, det kunde lika gärna ha varit jag.

Jag kommer inte våga vara ute sent själv på bra länge, och det är så hemskt att det ska vara så. Jag har tur som bor med föräldrar som mer än gärna kommer och hämtar/möter mig när jag ska hem och det är lätt att säga att man ska undvika att gå ensam utomhus sent, men jag tänker på dem som inte har det. Som bor ensamma, kanske jobbar kväll/natt, dom måste ju också komma hem!

Jag vet inte riktigt varför jag skriver det här, kanske mest behövde skriva av mig. När jag var påväg hem i förrgår sa jag inte ens till mina föräldrar att jag var på väg hem (hade sagt att jag skulle sova hos pojkvännen men ångrade mig), och det känns så hemsk att veta att det lika gärna kunde ha varit jag som blev våldtagen. Ensam tjej, uppklädd, höga klackar, druckit lite vin, urladdad mobil, jag vill knappt tänka på vad som kunde ha hänt.

Tror det blir till att köpa någon form av försvarsspray och faktiskt låta mina föräldrar möta mig vid tunnelbanan om jag åker hem sent. Vad kan man mer göra, om man t ex. inte har möjlighet att få sällskap?

RobinEH
2

Börja med kampsport. Både roligt och nyttigt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Smullis
7

Usch av 5 killar!? Hemskt..

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Tilde]
0

Det borde finnas några slags kurser för självförsvar. Finns i USA vet jag (special för kvinnor t.om.), men vet inte om det finns i Sverige. Du kan ju alltid kolla upp! Jag vill gärna ta en sådan kurs själv.

Mimmi
3

I de flesta lite större städer finns det kurser i feministiskt självförsvar, vilket kan få en att känna sig lite tryggare när man är ute! Handlar inte bara om att fysiskt kunna försvara sig själv utan även att våga gå rak i ryggen och verka självsäker. Man får ju även träffa och prata med andra tjejer som kanske känner samma sak, en oro för att vara ensamma ute. En viktig sak att tänka på som kan göra att det hela känns lite bättre är att genom att faktiskt våga gå ut så bidrar man faktiskt till ett tryggare klimat. Desto fler folk som är ute på gatorna, desto mindre blir risken för olika sorters överfall.

Fridaaaa
0

#3 Det finns det i Sverige med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
1

MMA funkar ju alltid att börja i, något jag funderat länge på att göra men de har bara inte blivit av :p

[Tilde]
0

Jag ville börja i thaiboxning förut! Men det blev aldrig av…

Min sambo har lärt mig lite självförsvar då han vill att jag ska kunna spöa eventuella läskiga attackerare! Jag hade absolut gått en sådan där självförsvarskurs om det behövdes!

oh-la
5

jag har hållit på med kickboxning i många år. väldigt roligt, men det hade inte spelat någon roll om jag blir överfallen av 5 killar. kurser i självförsvar är nog bra för självförtroendet, men i en riktig överfallssituation är det näst intill omöjligt att samla sig såpass att man kan göra det som sägs.

min tränare i kickboxning var alltid otroligt tydlig med följande "du vet aldrig vad personerna som överfaller dig har i fickorna. blir du överfallen, ge dig inte in i en kamp oavsett hur duktig du är. finns möjlighet, kasta allt du har och spring! har personen som överfaller dig kniv kan det gå riktigt illa. kommer någon upp bakifrån, försök inte slåss, skrik och lev om, sparka, bit, gör vid du kan för att personerna som överfaller ska tycka att situationen blir för jobbig."

jag är duktig på min kampsport, men skulle jag bli överfallen kommer det inte att vara som på en tävling eller träning. jag komemr inte kunna spöa någon, och det är alla seriösa kampsportstränare noga med att påpeka. att "ta ut" någon som överfaller dig innebär i stort att du ska ha sinnesnärvaro nog (och bli överfallen på ett sådant sätt) att du kan peta ut ögonen på honom, slå av näsan på honom, ge ett spass hårt slag, eller spark i buken att personen blir oskadliggjord (eftersom buken är ett mjukt och känsligt parti) eller lyckas ge personen en ordentlig pungspark. personen ska vara övermannad i princip direkt. sparkar och slag mot huvudet på en stående person krävs mycket kraft för att lyckas med och gör personen som överfaller förbannad snarare en övermannad.

de överfall soms ker kommer inte personen rakt framifrån. överfallet är ofta helt utan förvarning, så du har ingen chans att ge dig på personen. att lära ut lite självförsvar, visst, men händer det något har du inte en chans. kan du inte slå ut personen i princip omgående (och alla som hållit på med kampsport vet att det inte är så jäkla enkelt, ens under ordnade former där "attackeraren" står rat framför dig, på armlängs avstånd att slå ner någon). jag har tagit många slag mot huvudet och blivit knockad en, av en rundspark, rakt i huvudet. gör om den en mörk kväll med lite vin i kroppen och skor med klack :P

nej, försök inte skada personen som överfaller. gå inte själv, se till att någon alltid vet vart du är. går du själv, prata med någon i telefon i alla fall, och prata gärna högt! välj upplysta vägar, lita på magkänslan och försök att hålla dig såpass nykter att du har kvar lite vett :P tänk också på att överfallsvåldtäkter är extremt ovanliga! händer det, lev runt! i de fall där våldtäkten avbryts beror det på att det blir för svårt, eller att personen riskerar att bli påkommen eftersom offter lever runt så mycket, aldrig för att personen lyckas samla sina självförsvarskunskaper och nita våldsmannen :P

bor inte heller så långt ifrån där det hände, så jag förstår din oro TS.

Mimmi
0

#8 Jag är rätt säker på att det främsta syftet med feministiskt självförsvar är att man ska känna sig tryggare och mer självsäker. Bara genom att gå rak i ryggen och verka självsäker blir man plötsligt ett mindre "attraktivt" våldtäktsoffer. Så det handlar alltså mest om att man ska kunna känna sig trygg och säker, och inte alltid om att man faktiskt ska kunna övermanna någon om man blir överfallen. Dock så skadar det ju knappast att ha lite grunder i självförsvar, det kan faktiskt vara avgörande för om man lyckas fly eller inte i en del fall.

oh-la
2

#9, självklart kan man göra skillnad med självkänsla, även om jag tror att det till stor del handlar om ren otur. fel person på fel plats typ. många överfallsvåldtäkter sker på personer som känner sig helt trygga på sin plats. personerna som utför de här överfallen är sjuka och tänker inte rationellt. och visst kanske man kan få in ett slag, om man har tur, och personen som överfaller kommer rakt framifrån, men risken är att personen blir förbannad och slår tillbaks, och det innebär i många fall att man själv är satt ur spel och kan inte göra mer.

sedan ska tilläggas att man inte vet vilken typ av våldsman man träffas på. bland de typ 10% överfallsvåldtäkter som förekommer finns det lika många som våldtar på grund av kvinnoförakt och andra liknande sjuka tankar. alltså att en stark kvinna är så provocerande att våldtäktsmannen genom sitt överfall "tar ner henne".

tyvärr kommer få överfall rakt framifrån, utan bakifrån eller plötsligt från sidan, vilket är hopplösa utgångslägen för många typer av fysiskt försvar. kommer någon rakt bakifrån, håller om dig och försöker dra iväg dig, upp med benen och sparka i luften. det är svårt att dra iväg någon på det viset, och gör man det plötsligt kan man ha tur och bli tappad.

det jag har sett av självförsvar gör mig tyvärr inte så väldigt imponerad. att försvara sig utan att skada sig själv mer än förövaren, skaffa tillräckligt med erfarenhet för att kunna plocka upp kunskapen vid rätt tidpunkt och använda den kräver mer än en kurs. för tjejer, som saknar fysiska förutsättningar i många fall, krävs teknik. jag tror väldigt lite på fysiskt självförsvar. tror tyvärr att det lilla man lär ut lär komma tillbaks, och har förövaren kniv ligger man riktigt pyrt till. då är det viktigare att man skapar förutsättningar som gör en till ett mindre attraktivt offer, som sagt, inte gå själv, prata i telefon om man ändå måste gå själv, blir man lite för full, försök sova hos en kompis snarare än att gå själv. hålla sig till upplysta gator, och tycker du att någon följer efterdig, eller att någon beter sig suspekt, lita på det. var hellre lite för försiktig än övermodig. de flesta våldtäkter sker när offret är berusad och satt ur spel, extra noga att man är försiktig då.

det är tråkigt att man inte ska kunna gå ute själv hur man vill och som man vill. det gäller killar så väl som tjejer. man får helt enkelt se till att förutsättningarna är så dåliga som möjligt. men att förlita sig på självförsvar, nej, det skulle jag aldrig göra. och som sagt, då har jag hållit p åmed kampsport i många år.

Geru
1

Krav Magan är väl det mest effektiva sättet att lära sig försvara sig. Det är inte en scysst sport, om man säger så. Det går helt enkelt ut på att vinna, inte på att slåss, egentligen.

Det är väldigt hemskt att man ska behöva gå ut ensam och inte kunna känna sig trygg.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[MiniPim]
0

Gå inte ensam på typ tomma ställen, ha alltid med dig någon vän och håll inte på med läskiga snubbar på nätet så är det nog ingen fara :)

Geru
0

Det bästa man kan göra om någon anfaller en är att typ använda sig av fula trick och dra fort som fan. Peta ut ögon, vad som helst som gör att du vinner tid.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[MiniPim]
0

#13 hahah peta ut ögon.. xD

Geru
0

#14 Det är aseffektivt:p Någon som inte ser något kan inte jaga efter, och kan inte heller ta fram andra vapen som kanske är gömda.

-Stephen Hawking

Smullis
0

#13 Haha med vad? Fingrarna? :P Ouch.. x)

[MiniPim]
0

#15 hahaha xD

om någon våldtar mig, eller ja kidnappar mig eller vad som helst så får den en pungspark!! sen så binder jag fast den och räcker ut tungan och går sen.. visst är jag duktig?

Smullis
0

#17 Bra där!! Exakt så xD

[MiniPim]
0

#18 det kallas för aynaAAAZZförsvar!! :D ska nog starta en klubb där man hyr in elaka snubbar för att ge dom stryk..xD

ni som tar detta fullt seriöst kan faktiskt strunta i det, jag ska sluta med OT nu men jag hade bara lust xD

Smullis
0

#19 Bästa bästa! xD

Geru
0

#16 Japp. Inte så mycket ouch, egentligen. Speciellt tjejer, ni har ju ffs naglar:p

-Stephen Hawking

[MiniPim]
0

#21 kan man blöda i ögat? o.o

Smullis
0

#21 Usch skulle inte klara det :S Kör på pungspark istället! Höhö :P

Fridaaaa
0

#22 Ja det kan man, finns blodkärl i ögat med :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Geru
0

#22 O ja. Men det är för det mesta paniken av att man inte kan se, och att det gör så ont som har effekt.

-Stephen Hawking

Smullis
0

Fast då kommer det väl inte direkt 'blod' eller? En i min klass rev upp ögat lite och blev helt blodröd där, men inget som rann :P

Geru
0

#26 Det kan rinna blod, beror på vad som skadas.

-Stephen Hawking

[MiniPim]
0

Ah okej tack båda för svar! ;) Mamma blev sparkad av ett föl i ögat så det rann blod.. O.o hon berätta det nu! Fy vad läskigt.. Men jaja back to topic

nudel44
0

Börja med Brasiliansk jiu-jitsu!! SKITBRA! Om någon anfaller kastar man först ner dem på backen, bryter en arm och sedan stryper man dem.. :D nämen allvarligt, en bra kampsport som verkligen gjort att jag vågar gå ensam på kvällarna :)

[Taxie]
0

Konstigt nog är jag inte så rädd för att gå ut på gatorna här själv även fast der hänt mord och sånt den senaste tiden. Allt sånt har oftast varit kretsar till familjerelationer eller vänner. Skulle det hända endå vet jag inte hur jag skulle reagera :o Vet en person som sköt sönder knäskålarna på en kille som våldtog hans dotter när hon var 13 år… är många år sen nu. Men det tycker jag var starkt gjort, vad gör man inte för sin dotter liksom även fast man får avtjäna straff. Han åker runt i rullstol nu och följer efter småtjejer i affärerna.. har sett honom och känns läskig men eftersom han inte har några ben kan han inte göra nåt direkt :P

Ratlings
0

Pepparspray skulle jag vilja ha, Arboga känns inte heller så tryggt med en massa överfall, våldtäcktsförsök och väpnat rån. Men det finns, på typ HM och liknande, små hårspraysflaskor. Dessa är jätte smidiga att ha i handväskan och lätta att spraya någon i ögonen med Flört

// Lise
When nothing goes right, go left!

Duvethon
0

#30 Fan vad sjukt! Usch, är han anmäld då? Alltså om jag blev förföljd av något psycho som sitter i rullstol och har våldtagit en 13åring skulle jag nog sagt till någon..:)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

leemland
1

Jag trillade in här precis och har inte läst alla kommentarer.! Men hoppas det går bra att jag skriver ändå, vet inte heller om någon nämnt de heller. Men såg att #31 ville ha pepparspray men tyvärr är ju det förbjudet i Sverige. MEN det finns en motsvarighet som man faktiskt kan köpa!

HÄR kan ni köpa de. De har även larm :P

Har själv en modell spary här hemma.

Ville bara tipsa er !

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Taxie]
0

#32 Det är runt 13-15 år sen de hände.. ja, det var anmält och han har avtjänat sitt straff.. har dock inte sett han på jättelänge nu :o

[bessiethebeast]
0

Jag har inte orkat läsa alla kommentarer men något som jag verkligen tycker borde finnas är lektioner i självförsvar i skolan. Antingen istället för idrott eller att man lägger till lektioner. Jag tycker det är väldigt viktigt att kunna och betydligt viktigare än att veta hur man slår iväg en vollyboll korrekt!