Magsjuk - Vad äta?
Som rubriken lyder, vad är bra att äta när man är magsjuk? Vad ska man undvika? Går t.ex en enkel sallad bra?
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Svälj 8-10 vitpepparkorn! (Hela)
Ät vitt bröd, utan något på!
Drick vatten i SMÅ mängder, typ en matsked.
Avslagen coca sägs också vara bra :)
Detta gör susen!
Krya på dig! :)
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
Ät inte mjölkprodukter, det sa min läkare kunde fördröja sjukan. Undvik det även 1-2 veckor efter :) När jag är magsjuk brukar jag äta blåbär, vitt bröd och dricka avslagen Coco cola :)
Saltade chips är bra med, man blir av med så mycket salt!
Går det bra att göra en sallad med gurka, sallad, soltorkade tomater osv? :) Tack båda två! Om man inte får äta mjölkproducter förstår jag varför jag blev så ofattbart illamående av smootie… urk. Har druckit cocacola utan kolsyra och det gick bra. :) Tack för tipsen igen! :)))
Justin Bieber - 23/4 13 
Du kan också dricka ett glas vatten med lite salt i, vätskeersättning också! :)
- Darren Criss
Jag brukar inte göra nått speciellt när jag är magsjuk, jag äter det jag får i mig och spyr jag upp det så är det bara att vänta och försöka igen 
Eller en omelett med vatten istället för grädde? :)
Justin Bieber - 23/4 13 
Har inte spytt på snart ett dygn, men mår fortfarande illa. Vet inte om det är för att jag inte ätit nånting eller om det är magsjukan..
Justin Bieber - 23/4 13 
#8 Vitpepparkorn! :))
Det stöter bort illamåendet!
Var magsjuk för ca 1,5 vecka sedan, åt/drack allt det jag skrev och var bara hemma en dag från skolan :)
- Darren Criss
Ska man svälja dom hela? Vet inte om vi har några sånna korn men ska kolla! :)
Justin Bieber - 23/4 13 
#10 Japp, hela! :)
- Darren Criss
Hittade bara rödpepparkorn. :/
Justin Bieber - 23/4 13 
#12 Äsch då :/ Men ta vitt bröd och vatten med salt, så är du som en ny människa ikväll! :)
- Darren Criss
När jag fick matförgifning så levde jag nästan bara på cola :P Tvingade i mig en macka men det var allt jag kunde äta.
Mmmmm cola… <3
Jag brukar inte äta någonting typ när jag är magsjuk.. brukar dricka mycket vatten och avslagen coca-cola! iallafall första dagen, sen brukar jag kunna äta nått lätt, fast man är ju inte direkt sugen på att äta någonting
sen ska man alltid vara hemma 48 timmar efter sista symptom (kräkning eller diareé) för att man ska vara säker på att man inte smittas 
MINST 48 timmar efter!!!
det är därför bla magsjuka går för runt för att folk går till skola och jobb för snabbt efter!
tror inte soltorkade tomater är så bra för tom mage, det är starkt med tomater i sig och speciellt soltorkade som fta ligger i olja med kryddor och vitlök.
men bara sallad, vitt bröd, cola och vitpepparkorn som folk skriver.
jag har även hört att naturell fil är bra.
När jag var liten åt jag mycket yoghurt och glass när jag var magsjuk. Någon skrev ju att mjölkprodukter inte är bra, så det är lite konstigt då att jag levde på sånt. ^^
Så jag borde alltså inte gå till skolan imorgon om jag spydde förra natten?
Hade planerat att jag skulle det men vill ju inte riskera att smitta nån.. går sjukt mycket magsjuka på min skola just nu, i måndags var vi TOLV stycken i klassen, och i vanliga fall är vi 23!!
Justin Bieber - 23/4 13 
Koka vatten (ca en mugg - 2-3dl) och blanda i 1/4 tsk malen ingefära och drick. Sedan bör illamåendet gå över på en kvart. ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#18, Nej du smittar fortfarande, du ska vara hemma minst 2 dagar!
Sen är du immun i ca 2-3 veckor! :)
- Darren Criss
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=415090
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Magsjuka/
(från vårdguiden.se):
Du tillgodogör dig vätskan bäst genom att dricka i små portioner med täta mellanrum. När diarrén upphör kan du börja äta som vanligt igen, men fortsätt att dricka rikligt så länge avföringen är lös.
Du kan blanda vätskeersättning själv eller köpa färdig på apotek. Ge inte egenblandad vätskeersättning till barn under 12 år.
Till vuxna kan vätskeersättning blandas enligt nedanstående recept:
- 1 liter kokt och avsvalnat vatten
- 0,5 tesked salt
- 6 teskedar socker
Blanda 1 liter kokt och avsvalnat vatten med 6 teskedar strösocker och 0,5 tesked salt.
Om du tycker att vätskeersättningen smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller 2 teskedar koncentrerad apelsinjuice.
Vätskeersättningen dricks sval eller rumstempererad. Den kan förvaras högst ett dygn i kylskåp.
Det är bra att börja äta igen så snart det är möjligt. Var dock försiktig med mjölk, kaffe och grönsaker. Börja gärna med något som känns snällt mot magen, som exempelvis te och vitt bröd.
God handhygien är förstås viktigt för att du inte ska smitta andra i din omgivning.