Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 2362 ggr
Hamsterlycka
0

Flytta utomlands

Hej alla!

Det är så att ända sen jag var liten (8-9år) så har jag velat flytta till USA, närmare bestämt LA eller New York. Jag har varit i USA en gång när jag var mindre (Danville), men minns inte så mycket av den resan vilket är otroligt synd. Iallafall, jag är just nu 15 år och har så otroligt många frågetecken i huvudet kring att flytta utomlands. Är det väldigt dyrt? Är det svårt att få ett jobb när man är "utlänning"? Hur länge tar det för att bli amerikans medborgare? Vad krävs för att man ska överhuvudtaget få flytta utomlands? Det ända jag vet är att man måste ha ett prickfritt register (alltså man ska inte ha blivit dömd för något tror jag…?) 

Skulle vara till enormt stor hjälp ifall någon kunde berätta så mycket de vet om att flytta utomlands och vad som krävs!

Har vänner i USA som jag kände när jag gick i lågstadiet (då de bodde i Sverige).

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

jeessiikaa
0

Om du vill bo i LA eller New York så måste du förbereda dig på att hus/lägenhet kan bli riktigt dyrt. Andra saker, såsom kläder, mat osv. är riktigt billiga om man jämför med priserna i Sverige. Det gäller att du samlar ihop väldigt mycket pengar innan du ens planerar på att flytta dit då själva resan samt möbler och annan inredning också kan bli väldigt dyrt.

Det är enklare att få jobb i USA om du kan bra engelska och om du har utbildat dig till något, t.ex. studerat på universitetet, innan du flyttar dit.

Kolla på amerikanska ambassadens hemsida så hittar du nog mer information om medborgarskap och sånt.

Tänk på att flytta utomlands (att flytta inom landet också) är en stor grej och du är ju bara 15 år så du har lång tid att tänka över det. :)

[Tilde]
0

Man måste ha green card för att få bo i USA mer än 3 månader. Antingen ska man ha jobb eller så ska man studera för att få det.

Hamsterlycka
0

#1 Tack så mycket för ditt svar! Jo, tänkte att det kunde bli väldigt dyrt med lägenhet om man vill bo där. Men det är ju bra att kläder osv är billigare. :) Jag kan bra engelska, min mamma bodde i England i 3 år, och hon har övat med mig sen jag var liten. :) Vi har även vissa dagar då vi bara pratar engelska med varann ;) Precis, och har ju inte tänkt att direkt jag fyller 18 så sticker jag till USA. Det går ju inte på långa vägar, haha. Men gärna såfort jag gått klart universitetet. #2 Har hört talas om det! De är väl också väldigt noga med att det ska vara ett prickfritt polisregister? Menar du att studera i Sverige eller USA?

nottheonly
0

Du kanske ska prova på att vara au pair eller liknande innan du bestämmer dig för att flytta helt? Då får du ju prova på att bo där ett tag iallafall Glad

[Tilde]
0

#3 Jo precis, du ska inte ha något kriminellt förflutet alls. Jag menade i USA. Alltså ska du få jobb inom 3 månader och fixa visum när du är där, eller så ska du ha jobb/vara antagen på en skola innan du åker dit. :)

#4 Bra idé! Au pair skulle ju funka! Fast de flesta ska ha körkort i USA, men man kan ju alltid testa att söka :)

nottheonly
0

#5 Ja det kanske man måste.. men om man har åldern inne och rätt försäkringar så tycker jag att man borde kunna få ta körtkort där också. Fast jag vet inte Tungan ute

Hamsterlycka
0

#5 Jaha, då fattar jag! :) Har funderat på au pair, det vore ganska kul! Så man måste ha körkort i USA för att få vara det?

[Tilde]
0

#7 Det beror nog lite på var i USA du vill söka, men i storstäder ska du ha körkort, det brukar vara standard. Jag har själv kollat efter au pair-platser dr. Tungan ute

Mimmi
0

Ska du flytta till LA eller NY kan det vara väldigt svårt att få boende. Att få jobb behöver inte vara jättesvårt, i alla fall de okvalicifierade jobben såsom restaurangbiträde och liknande. Du måste ju dock ha ett green card som tillåter att du ens får jobba i USA. Du får inte jobba om du är där på ett turistvisum.

Att bli permanent medborgare är väldigt svårt. Man måste ha haft ett green card, ett permanent uppehållstillstånd, ett visst antal år innan man får ansöka om medborgarskap. För att få stanna i USA mer än tre månader måste du ha ett green card, vilket du kan få genom jobb, genom att betala (väldigt mycket) eller genom ett lotteri.

Värt för dig att göra är att ta reda på mer om USA, och besöka landet fler gånger än bara en. USA är enormt. Jag vet ganska många som haft storslagna drömmar om att flytta till LA och liknande och sedan blivit ganska besvikna och ångrat sig när de besökt staden. USA är så olikt Sverige. Man behöver ordentligt med pengar för att klara sig bra - så att man har råd med sjukvårdsförsäkring, studieavgifter och liknande. Mycket som är gratis och en självklarhet i Sverige är inte det i USA. Deras politik är även otroligt annorlunda. Tänk dig att de inför valet diskuterade huruvida homosexuella skulle få gifta sig och om man ska få göra abort eller inte - sådant som de flesta ser som sjävklara rättigheter i Sverige. När jag var yngre såg jag USA mycket som ett fantastiskt land med tusen möjligheter, men efter att ha besökt landet några gånger, pratat med människor där, följt nyheter och politisk utveckling har jag ångrat mig väldigt mycket.

Anna
1

Du har fått bra tips redan.

Jag bodde i Los Angeles i 3 månader förra sommaren/hösten, och planerar att åka dit mer i framtiden då min pojkväns familj bor där. Stannar man i max 3 månader räcker det att vara godkänd för något som heter ESTA, det måste man ansöka om på internet i förväg (svara på frågor + betala en liten avgift), annars släpper de inte in dig i landet. När man kommer in i USA som icke-medborgare blir man förhörd i flera olika passkontroller och det är RIKTIGT skrämmande, de ställer massor av frågor om och om igen, man måste svara snabbt och det är väldigt stressigt. Man måste även ha en tillbakabiljett hem till Sverige för att bli insläppt. När jag flög dit fastnade jag i varenda säkerhetskontroll som finns, blev bortförd av säkerhetsvakter bakom skynken, ner till andra våningar och förhörd ytterligare (ensam, min pojkvän som är amerikansk medborgare fick inte följa med). Det var otroligt påfrestande, även om man tillslut givetvis blir genomsläppt sålänge man följer alla regler.

Jag har aldrig drömt om att bo i USA på samma sätt som du, så jag hade inte jättestora förväntingar innan jag åkte dit. Visst är det underbart i Kalifornien - vädret, trevliga människor, bra shopping och sådär, men staden Los Angeles är inte särskilt vacker i sig. Smutsigt, trångt och mängder med hemlösa är det jag upplevde när jag var i downtown LA, däremot är ju Hollywood lite bättre omhändertaget. Man ska nog inte åka dit med FÖR höga förväntningar, då raseras de nog lätt när man väl är där. Jag njöt mycket mer av de lite mindre städerna och platserna, naturen, stränderna och att bila runt och se så mycket som möjligt. Jag hade tre underbara månader där och jag är jätteglad att jag åkte (och längtar efter att få åka dit igen), men jag skulle aldrig vilja bo där. Det är en väldigt stor omställning. USA är väldigt annorlunda mot Sverige, på gott och ont, och mitt absolut bästa tips är att innan du bestämmer dig för att flytta dit - besök landet! Helst flera gånger. Att få permanent uppehållstillstånd är en väldigt lång och avancerad process, så jag tror det är viktigt att du varit där ett par gånger och vet vad du ger dig in på och om det är värt att kämpa för. Au pair är absolut ett bra alternativ!

Lycka till :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Tilde]
0

#10 Väldigt bra skrivet! :) Jag skulle heller inte vilja bo där. Man måste ju läsa på om allt som har med landet att göra och när det kommer till exempelvis sjukvård eller skola så är ju USA extremt dåligt när det är så sinnessjukt dyrt! Sen verkar det vara ett väldigt korrupt land politiskt… Men men, skulle gärna vilja åka dit som turist! :)

[Tilde]
1

TS, du får gärna skriva ett inlägg på Utvandrare iFokus. Där kanske det finns någon som bor/har bott i USA och vet lite mer. :) Det är ju en sida för folk som har utvandrat från Sverige, eller vill göra det.

http://utvandrare.ifokus.se/

[Taxie]
0

Min morfars bror bor i LA sedan 80-talet… Men iallfall så får du förbereda dig på att USAs samhälle ser inte likdant ut som i Sverige. I stort sett allt får man betala själv och nu menar jag t.e.x sjukhus osv. Försäkringar hit och dit… har man inte det inom vården ja då får man problem om man behöver hjälp på sjukhus om man inte kan betala. Lite luddigt skrivet, men det jag ville förmedla är att man får inte hjälp i samhället på samma sätt som i Sverige :P

Hamsterlycka
0

Tack så mycket för alla svaren!

Som jag har förstått det så kommer det bli svårt att få boende och komma in i landet, men jag ska kämpa, om jag forfarande vill detta om några år. Vilket jag hoppas!

Jag har två vänner som bor i USA som sagt, den ena i LA och den andra i Danville. De säger att de älskar att bo i USA, och hon som bor i LA tycker det är roligt att bo där. Samma sak med hon i Danville. 

Jag vet också (min pappa har förklarat ganska mycket) att allting kostar, såsom sjukvård osv, vilket såklart är ett litet minus. 

Vet inte varför, men i USA känns allting så mycket.. enklare. häftigare. Det är liksom där alla kändisar bor, där som allt finns. Jag vill så gärna fara dit igen, men vi är 8 stycken i min familj och båda mina föräldrar är skadade från en bilolycka. Jag har ju boende klart där redan eftersom jag skulle kunna bo hos någon av mina kompisar. Hur mycket kostar en resa dit? Det kan väl inte vara jättedyrt..? 

#12 Tack! Brukar mest vara inne här och på hamster.ifokus så är inte så himla påläst om alla iFokus, haha.. men ska absolut skriva ett inlägg där! Glad