Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 4100 ggr
Anonym
0

inget privatliv

hjälp mig….jag har inget privatliv längre…mina föräldrar vet allt…de går igenom min dator, läser min dator och massor av annat…orkar inte leva så här…vad ska jag göra? snälla hjälp….

Fridaybrew
3

Fram tills du är 18 är de ansvariga för dig. Prata med dom helt enkelt visa att du är redo för eget ansvar, har du misskött dig tidigare så kommer det bli svårt.

Troligen försöker de bara se till att du inte hamnar i trubbel. Tyvärr vet man inte alltid bäst när man är ung det är därför många hamnar riktigt snett ibland.

/Fridaybrew

Fridaaaa
7

Bara att sätta lösenord på inloggningen på datorn, något de aldrig kommer på :)

Föräldrar har itne rätt att snoka i sina barns datorer osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaybrew
6

Barn har ingen rätt till datorer så om de vill kan de helt sonika bara ta bort datorn om det är inlagt lösen som de vägrar tala om.

/Fridaybrew

Fridaaaa
2

#3 Vem talar du med?
Det beror ju på föräldrarna, men idag har ju var och varannat barn dator, speciellt tonåringar.
Sedan kan föräldrar spärra vilka sidor man får vara inne på och inte :) Det finns det möjligheten.

Anonym
0

#1  men jag har verkligen inget privatliv längre…..kan inte prata med de…är rädd….

#3 mm…..har redan gjort det…de kommer ändå på det :/

[muff]
0

ts: Hur gammal är du?

Anonym
0

#6 13….

……..att jag inte fattade att de läste min dagbok…borde ha låst in den (i ett av skolans skåp…där kan de verkligen inte hitta den….)mycket tidigare!!…kan fortfarande inte fatta att de har läst den…att jag var så korkad….

[MiniPim]
0

Mina föräldrar har blockat dom saker dom inte vill eller tycker det är olämplgt för mig att vara inne på. Man får acceptera det!

Lavèn
13

HADE DE LÄST DIN DAGBOK!?!

Jag kan föstå om föräldern går in på datorn och kollar men en bagbok är en sak inge får läsa!!!

Tycker du ska prata med dem

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[MikeW]
4

Dålig stil att läsa din dagbok! Den är helt och hållet privat! Dom borde skämmas! Så gör man bara inte!!!

Du borde verkligen snacka med dom, vad menar du med att du är rädd? det är inte som att dom kommer straffa dig för du vill ha ett privat liv.
Försök sätta upp lite regler med dom.

Anonym
0

#10 ska nog prata med de…

tack för hjälpen (känns mycket bättre nu när jag vet vad jag ska göra :) )…

PiganX
15

Föräldrar har absolut rätten att "snoka" i sina barns/ungdomars datorer, telefoner, dagböcker etc. Men sen är det ju en annan femma ifall det är schyst eller inte, jag tycker att det är rent utav respektlöst. När jag bodde hos min morsa gjorde hon så, hon frågade aldrig mig något hon ville veta utan snokade bara. Nu bor jag hos min farsa, och han vet varenda detalj om mig just av den enkla anledningen att han respekterar mitt privatliv och aldrig skulle få för sig att snoka. Därför känner jag att jag kan öppna mig och berätta saker för honom, eftersom han litar på mig. 

Tycker att du ska prata med dina föräldrar, för jag tycker att de beter sig respektlöst. Men samtidigt kan jag ju även förstå att de är oroliga och bara vill dig väl, men då tycker jag att de ska försöka prata med dig istället för att snoka.

Fridaaaa
0

#12 Man har rätt att ha ett privatliv så länge man inte håller på med olagligheter osv. man har visst rätt att ha en dagbok som ingen får kolla i. Dagbok = hemligt i regel

PiganX
8

#13 Juridiskt sett så bestämmer föräldrarna så länge man är under 18 år, och har då rätten att snoka. Men jag tycker absolut inte att det är rätt att göra så, om man inte har rejäla misstankar om att något dåligt är på g. Det finns alltså ingen lag som säger att föräldrar inte har rätt att snoka, om du förstår hur jag menar. 

Men man tycker ju att de flesta borde förstå att dagböcker etc är privata saker man inte frivilligt vill dela med sig av, och att det är respektlöst att läsa utan att fråga.

[Tilde]
2

Jag anser att det är fel, i alla situationer, att läsa någons dagbok såvida man inte misstänker något allvarligt (drogmissbruk, våldtäckt, eller annat brott).

Vad gäller snokande på datorn så tycker jag att barn under 15 år inte borde ha egen dator utan använda familjedatorn. Så ska jag göra med mina barn i alla fall, så har man bättre koll på vad de gör och hur länge de sitter vid datorn :) Jag skulle däremot inte snoka på deras laptops, utan istället ta ett prat med dem om internet och alla "faror" som finns där. Jag har privata saker på min dator och skulle verkligen inte vilja ha en förälder som kollade igenom allt. 

Det bästa är nog som de andra har sagt, att prata med föräldrarna. Fråga varför de snokar och varför de inte verkar lita på dig. Ni kan säkert lösa det :)

Fridaaaa
3

#14 Dåligt föräldrarskap enligt mig att läsa sina barns dagböcker :S Jag hade inte respekterat det, för då visar dem ingen respekt osv till sina barn, vilket dem ju ska lära sina barn att ha mot andra osv :S

PiganX
4

#16 Så om du t.ex har starka misstankar om att ditt barn missbrukar droger, har försökt prata med honom/henne och han/hon har bara blivit förbannad när du frågat, tycker du då fortfarande att det är dåligt föräldraskap att läsa i dagboken? Det tycker inte jag. 

Men, jag håller med dig om att föräldrarna lär ut helt fel om de går och snokar bara för att "hålla koll", för då lär ju barnen/barnet sig (omedvetet) att det är ok att göra så, trots att det är respektlöst.

Fridaaaa
3

#17 Då ska det vara extrema misstankar i såfall, inte bara "tro" eller liknande, utan man ska vara nästan säker i så fall, anser jag. Så nej då är det inget dåligt föräldrarskap. Men att läsa bara för att "man tror" eller är nyfiken = big nono :/

PiganX
3

#18 Det håller jag med om! :)

Mimmi
1

Har du pratat med dina föräldrar om hur du känner? Försök få dem att förstå det är precis lika jobbigt för dig att inte ha något privatliv som det skulle vara för dem. Man har rätt att få ha sina tankar och funderingar för sig själv.

Tycker du att det känns jobbigt att behöva ta det ansikte mot ansikte kan du ju faktiskt dra nytta av det faktum att de snokar - och skriva om hur du känner inför det hela i din dagbok!

Du kan ju också försöka dela med dig lite mer av saker som händer i ditt liv, så kanske de inte känner samma oro och behov av att snoka?

Thildalulu
1

Alla föräldrar vill väl sina barn väl på olika sätt, så om vissa inte låter sina barn ha så mycket privat får man väl bara acceptera, det är ju inte olagligt.. Men om du inte får ha nåt för dig själv och dom till och med läser din dagbok tycker jag inte att det är okej alls Sånt gör man inte, oavsett om det är ens barn eller inte. Bara om nåt allvarligt har hänt och det kan vara till hjälp.

Min mamma frågar vilka jag pratar med på skype och så ibland bara för att, men det är ju inget hon kräver att få veta. Min dator och mobil får hon hålla sig undan från, mahaha