skjuta upp mens?
Måste man ha p-piller för att skjuta upp sin mens eller finns det andra sätt? Nåt man kan göra själv liksom? har beräknat att jag kommer få mensen i nästa vecka, runt den 13 men den fåååår inte komma då!
Du kan bara göra det med hormoner - P-piller alltså :)
Kan man gå till ungdomsmottagningen och få pillren samma dag som man går dit?
#2 Ja du går till UM och barnmorskan skriver ett recept till dig, så går du bara till apoteket efteråt med ditt ID-kort och säger vad du ska hämta. :)
Tror man kan få dem på vårdcentralen också om du bokar tid, men ja det är bara p-piller och liknande som man kan styra det med. Dock tror jag du är lite sent ute, om jag minns rätt ska man börja ta dem 2 veckor innan beräknad mens.
Man ringer um, ej vårdcentralen, för att boka tid. Finns bara p-piller om man ska skjuta upp mensen, men de flesta rekommenderar att inte göra det första 2-3 månaderna, så kroppen och du själv kommit ib i det osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Jag fick på vårdcentralen för några år sedan, jag skulle bara ha dom tillfälligt för att skjuta upp mens. Men det kan ju ha ändrats nu 
#5 Alla UM har olika åldersgräns och är man över den så får man ta sig till vårdcentralen och prata med en barnmorska(?) där istället. :) Tror inte det spelar så stor roll egentligen vart man går, men UM är nog lite "tryggare" när man är ung :)
Du kan få dom samma dag ja men man ska börja ta första pillret den första beräknade mensdagen och då kanske du har lite mens ändå första/andra dagen. När jag sköt upp mensen fick jag super ont nästanhång jag skulle få mens. Aldrig haft så ont! Brukar aldrig ha mensvärk men den gången var hemsk ochbjag gör aldrig om det.
#7 Dock gäller ju detta tonåring, och dem har upp till 23-25 års ålder på UM :)
#6 Beror nog på vilken kommun man bor i då, eller landsting.
För här hänvisar dem till UM om man är under 25 år :)
När vi skulle på semester så fick vi alltid några tabletter utskrivna som skulle skjuta upp mensen, det var inte vanliga p-piller som typ cerazette utan det var något annat.. Bara ringde till min husläkare så skrev han ut dom på recept åt en, supersmidigt! :)
#10 Cerazette är mini-piller :)
#9 I Västerås är det upp tills man fyller 20 för tjejer och 25 för killar (så orättvist). Så det varierar ju. :/
#10 Cerazette är dock inte vanliga p-piller, det är östrogenfria p-piller, tidigare kallat minipiller. :) Man tar pillerna varje dag och har inga sockerpiller eller liknande.
#12 Okej konstigt att det är så stor skillnad. Illa :/
Men tror inte det är så vanligt med 20 årsgräns, eller?
Cerazette skrev jag mer för det var dom enda "p-piller" jag kom ihåg namnet på.
#13 Ja jag tycker det är jättedåligt! Speciellt orättvist att killar skulle få gå dit flera år längre än tjejer.
#14 Hehe okej. :) Tycker bara det var viktigt att folk inte tror att de är "vanliga" p-piller.
#15 Ja tycker jag med, men tjejer blir ju kallade vid 23-25 års ålder på sådan koll med livmodern, med provtagning eller vad det var, jag kommer bli kallad detta året :)
Måste man boka tid när man ska dit eller kan man bara komma?
Måste man ha förälders tillstånd?
#17 På UM och även barnsmorskan måste man boka tid.
Nej måste man ej ha vad jag vet, jag har inte behövt det, började gå dit vid 16 års ålder :)
Lånar tråden med samma ämne: kan man skjuta upp mensen när man äter cerazette? Typ med såna uppskjutningstabletter man kan köpa på Apoteket? Man kan ju inte skjuta upp med de p-pillerna direkt :/
#19 Vet inte hur det är med "uppsjutningstabletter", aldrig hört talas om? :P De nämnde inget på UM om det i alla fall när jag fick mina för 2 veckor sedan :)
#20 när du fick dina vad? Svärmor hade inskaffat sånna som skjuter upp :)
#21 Cerazetten såklart :) Eftersom det var det som det bland annat handlade om ;)
Okej, men är itne det receptbelagt då? :)
Jaha :) Tror faktiskt inte det!
Cerazette har en bieffekt som gör att man kan "bli av med" mensen. Det sker inte för alla, men det är en relativt vanlig bieffekt. :) Jag blev av med min mens efter en månads ätande och har inte fått tillbaka den på två år nu. 
#24 när jag åt dom hade inte jag heller mens men så fort jag missa en dag och tog se på morgonen dagen efter fick jag mens! Det är jobbigt att man inte ens kan missa och ta dom 12 timmar för sent (är inte så för alla) så jag slutade med dom och har istället regelbunden mens. Känns säkrast också så man vet om man skulle vara gravid vid utebliven mens
#24 ho jag vet, min mamma har också de och hennes försvann efter första pillret! Min mens kan vara borta typ de 3 sommarmånaderna faktiskt :) lite skönt!!
#2 tänk på att du tar första pillret första dagen på din mens :)
#25 Så är det inte för mig! Jag har missat nääästan 48 timmar men fick ändå inte mens. Man ska kunna ta dem upp till 48 timmar sent utan att skyddet ska försvinna helt. Du kanske bara inte fick ett så tjockt "skyddssekret"? :)
#25 Så är det på Yaz och neovletta 28 med, 12 timmars spann om man missar en tablett på den tiden man brukar :)
#29 jag har neovletta och visst man ska inte missa och gå över 12 timmar för det gör skyddet osäkert men jag kan ändå missa utan att få mens direkt som fick av cerazette :P (men höll jag tidens fick jag aldrig mens, nu har jag regelbunden)
#30 Ja man kan ju missa utan att få mensen direkt, men som du sa, blir det ju mindre skydd :)