Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2074 ggr
[Tilde]
1

Cancerfri med LCHF!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill bara visa er denna video, om hur forskare i USA (äntligen) har kommit fram till att genom att äta LCHF, dvs. Low carbs high fat (så lite kolhydrater som möjligt och så mycket fett som möjligt) så dödar man cancerceller då dessa lever på glukos, vilket kolhydrater omvandlas till i kroppen! De har alltså testat på labbmöss genom att ge de cancersjuka mössen en kolhydratfri diet och det fungerade mycket bättre än kemoterapi

P.S. Att äta mycket fett betyder inte att dricka olja och smör, men det betyder att äta rent kött (ej korv och liknande med E-medel och skit), steka i smör och INTE margarin och att äta grönsaker, ägg, gräddsåser, osv. och hoppa över pasta, ris och potatis. 

Fridaaaa
6

Jag tror inte på det 
Speciellt när det bara är testat på stackars oskyldiga möss. Usch!

Nej jag tror inte att man blir cancerfri av det.
Cancer kan vem som helst få, vilket kost man än har.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
4

#1 Kollar du på videon så säger de att det har fungerat på människor, inklusive mannen de intervjuar 

Haha så envis du är! Cancer LEVER på glukos och glukos skapas av kolhydrater och socker. Sen kan man ju räkna ut resten själv :)

[Tilde]
0

Lägger till att det är såklart inte helt bulletproof, men det fungerar och tack vare detta kanske man kan komma på ett riktigt botemedel mot cancer. :)

[Tilde]
1

Ni kan vara hur trångsynta ni vill gott folk, men nu är det vetenskapligt bevisat. Otroligt logiskt också, ingen glukos = inget för cancern att leva av.

oh-la
3

nej, cancer lever inte på glykos, celler lever på glykos. glukos är en sockerart som våra celler använder vid cellandning. glukos är livsnödvändigt för att våra celler över huvud taget ska kunna fungera. hela tanken bakom LCHF är inte att ta bort glukos, för det går inte, det är som att ta bort ved i en brasa och tro att den ska brinna av sig själv. i kroppen är fett ett sätt att lagra energi. fettet omvandlas till energi i form av glukos. du kan inte ta bort glukos. hjärnan är exempelvis helt och hållet beroende av glukos för att kunna fungera.

cancer lever inte på glukos, celler lever på glukos. det är inte unikt för cancer. cancer är inget annat än celler som löper amok.

[Tilde]
2

#5 Jo, det gör det visst. Våra celler och vår hjärna både lever på och består av proteiner och fett. :) Fettet blir inte till glukos i kroppen, kolhydrater blir. Fett blir alltså inte till en dålig sockerart, då skulle ju alla dieter och livsstilar vara helt onödiga om allt blir till dåligt socker i kroppen. :P

Fridaaaa
3

#2 Tittar ej på det eftersom jag ej tror på det.
Jag tror inte de har forskat tillräckligt i det plus att jag tror inte på sån forskning då jag inte tror att sånt stämmer på alla människor.

Jag kommer aldrig äta LCHF, då skulle jag må skit och det tänker jag inte göra resten av mitt liv direkt, vet många som håller med mig ^^,
Men alla gör som dem vill såklart men jag tror ej på detta. Jag tror att cancer kan uppkomma ändå, att det är en slump helt enkelt om man får det eller inte.

Och jag är definitivt inte trångsynt! Bara för att jag inte tror på detta….

[Tilde]
6

#7 Spela roll, du kan ju ändå kolla på det och ge det en chans? Jag är ateist men har ändå läst om religioner och insett att det inte är för mig. Man kommer ju ingenstans om man stänger ute allt som är nytt liksom. :) 

Trångsynt är man om man är så fast vid sina idéer och värderingar att man inte välkomnar nya.

Fridaaaa
3

#8 Jag vet mycket väl vad det betyder och jag är inte trångsynt, sedan får du säga vad du vill. Jag kommer aldrig hålla på med LCHF oavsett eftersom min kropp mår dåligt av det.
Och bara för att man inte tror på vissa saker, är man inte trångsynt. Jag är öppen för nya idéer och värderingar, men jag vet jag vad jag tror på och inte tror på, det får man respektera. Man är inte trångsynt för det :)

oh-la
4

nej nej nej, kolhydrater är ett samlingsnamn på sockerarter, kostfiber och stärkelser där glukos ingår. cellandning fungerar enligt formeln C6H12O6 + 6O2 → 6H2O + 6CO2 + energi (ATP), i princip omvänd fotosyntes. kroppen är helt beroende av glukos, som inte på något vis är en dålig sockerart, det är sockerarten som gör att vi fungerar. fett är ett sätt för kroppen att lagra energi. fettet omvandlas i kroppen till glukos som vi sedan använder i ovan formel. anledningen till att det fungerar med dieter som LCHF är att det tar mer energi från kroppen att omvandla fett till glukos än att omvandla en annan sockerart till glukos. eftersom det krävs mer energi för att omvandla fett förbränner du lite extra i processen, men kroppen skulle inte fungera utan glukos.

däremot, inflikar min sambo som är sjuksyrra precis studerat det här med cellandning (läser till läkare), finns det ett litet samband, men din slutsats Tirin, är helt felaktig. glukos är våra cellers bränsle.

oh-la
1

här kommer livsmedelsverkets skrivelse om glukos

http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/kolhydrater/

citat därifrån "Hjärnan kan bara använda glukos som bränsle och behöver ungefär 100 gram glukos om dagen."

Thildalulu
1

Jag tror inte på det Oavsett om det skulle funka eller inte så är LCHF inte så bra att äta under längre tid av vad jag har hört, även om fettet omvandlas till glukos så behöver man kolhydrater också.

[Tilde]
1

#9 Jag har inte sagt att du måste tro på det, men du kunde i alla fall ge videon en chans. Men men… :)

#10 Fast tänker man på hur länge människan har funnits och på hur otroligt kort tid vi faktiskt har ätit kolhydrater så betyder ju det att vi faktiskt inte behöver dem. Meeen jag vet att det finns en liten mängd kolhydrater i grönsaker och liknande, vilket därför betyder att, att äta pasta, ris och potatis är helt onödigt. :)

Hmm.. Fast jag har hört annat från läkare.

Fridaaaa
0

#13 Jag ska ju ändå inte äta LCHF, så behöver ge det en "chans", eftersom jag ändå inte tror på det :)

Och sedan är det som #12 säger, LCHF är itne bra för kroppen resten av livet.

[Tilde]
2

#14 Du kunde fortfarande kolla på videon så du förstår vad forskarna har kommit fram till. Då spelar det ingen roll vad du "tror" när det är bevisat i deras labb. :) Du behöver inte hålla med dem, men du kan inte förneka det helt.

Hur är det inte bra? Finns inga bevis på att det inte är bra? Jag vet folk som har ätit LCHF i flera år (10+ år) och de mår bättre än någonsin! Ta en titt in på Kolhydrater iFokus vettja! 

oh-la
4

well, glukos (druvsocker i folkmun) finns naturligt i alla växter vi äter, och det har människan ätit i alla tider. jag skulle gärna ha numret till den läkare som säger att vi klarar oss utan glukos. det är ungefär lika dumt som att växter klarar sig utan vatten. googla glukos, jag lovar att du inte finner ens en LCHF-sida som säger att vi klarar oss utan det.

ett överskott är inte bra, men kroppen omvandlar även fett till glukos för att fungera.

människan har ätit kolhydrater alltid, och då främst glukos, som växterna producerar i fotosyntesen.

[WickedAlly]
3

#14 Det finns så vitt jag vet inte studier på det sista du skrev än, så man kan varken säga bu eller bä. Har du några länkar så är jag intresserad av att läsa :)

Fridaaaa
0

#15 Finns mycket forskade osv har kommit fram till, som sedan inte stämmer, det är bland annat en av anledningarna till det att jag inte tror  på det.

Ja finns många läkare som har kommit fram till att det inte är bra bland annat. minns inte var det var, men ökade risken för vissa sjukdomar bland annat.

Har varit in där någon gång men inte mer igen. Inget för mig. Kommer aldrig testa LCHF igen, min kropp mådde skit av det plus att jag tänker inte riskera min hälsa :)

Finns många som mår bra som äter t.ex potatis, pasta, ris mm också, precis som dem du vet som mår bra av LCHF :)

[Tilde]
1

#16 Hmm då heter väl det onda sockret något annat då. Poängen var att kolhydrater och socker är dåligt för människan att äta. Och ja, man får ju i sig tillräckligt med kolhydrater från de grönsaker man äter, så man behöver inte andra kolhydrater (potatis, pasta, ris, bröd, osv.). :) 

Ursäkta min röriga text, med kolhydrater menar jag pasta, ris och liknande och alltså inte den lilla mängd som finns i grönsaker och liknande. >< Socker får vi också nog av från frukt och annat (därför frukt inte är lika nyttigt som grönsaker), men alla vet ju redan att godis inte är nyttigt. 

Fridaaaa
0

#19 Gillar man ej grönsaker t.ex så blir det svårt ;)

[Tilde]
5

#20 Grönsaker som är så gott! Nåååågon grönsak borde man väl gilla? Det finns ju sååå många olika :) Tomat, gurka, paprika, spenat, stekt sparris, osv… mums ^^

Fridaaaa
0

#21 Jag gillar enbart gurka, inget annat ^^, Lovar, har testat massor men nepp går inte.
Åt något mamma gjorde igår, med lite purjolök i, det gick bra men det var för att den inte smakade :)

[WickedAlly]
6

#21 Min tanke också, finns väl ingen som ogillar precis alla grönsaker? Då handlar det nog snarare om ens inställning.

oh-la
1

ahhh… i see now. nu har jag kikat på länken. det handlar alltså inte om att du plockar bort sockerarter, utan allt onödigt socker. alltså ingenting som innehåller tillsatt socker (vilket vi får i oss alldeles för mycket av) korppens celler börjar då använda ketoner som bränsle i alla fall utom några, som hjärnan som fortfarande behöver ha glukos. eftersom cancerceller egentligen inte är något annat än vanliga celler som löper amok, och därför kräver galet med energi i förhållande till celler med vanlig celldelningstakt får dom för lite energi och dör. ingen i länken säger att glukos är farligt, utan kroppen behöver det, dock inte i överdrivna mängder som vi äter idag.

i övrigt är detta en studie, som till på köpet inte verkar vara sådär speciellt stor. den verkar inte vara publicerad så som en vetanskaplig studie ska vara, och den verkar vara svår att få tag på. alla kan göra studier, och att hänvisa till en studie som säger såhär, och till på köpet tolka resultatet lite som man vill… nja…

Fridaaaa
0

#23 För mig handlar det inte om inställning. Jag har försökt, flera gånger, har hemma till marsvinen,men går inte hur gärna jag än vill, smakar helt enkelt inte gott….

[Tilde]
2

#24 Höhö typiskt mig att överdriva lite :P Men tur att du förstod!

Grejen är ju den att allt för många är insnöade i hur "fett är farligt" och därför brukar inte "LCHF"-forskning publiceras som riktiga studier utan de göms undan. Är man duktig på att leta kan man dock hitta ett antal studier som visar just att kolhydrater är dåligt och fett är nyttigt. :)

#25 Har du testat att äta en sallad med dressing? T.ex. olivolja och balsamvinäger - supergott! Sen kan man ju ha i lite kyckling eller tonfisk till exempel, så smakar det mer än bara grönsaker.

Fridaaaa
0

#26 Balsamvinäger och olivolja är inte gott ;)
Men med salladsdressig har jag testat på lite sallad men salladsdressing är ju inte nyttigt, så gör ingen nytta. Och sallad innehåller inte direkt mycket vitaminer osv heller så :) Mest vatten :P
Då skulle jag behöva äta väldigt mycket kyckling för att bli mätt ;)

[Tilde]
2

#27 Med sallad menar jag ju en sallad gjort på exempelvis tomat, gurka, paprika och salladsblad, eller liknande. Inte endast sallad liksom :) Man kan göra egna dressingar som är nyttiga :) Jag älskar i alla fall grönsaker, haha xD

oh-la
1

#26, det finns också studier som visar att en fettrik kost klart ökar risken för hjärt/kärlsjukdomar. jag personligen lägger inga aspekter i vare sig det ena eller det andra. jag har inte mycket till övers för extremdieter. min filosofi är helt enkelt "lagom". här är det inte för stora portioner, bra balans mellan kött och grönt, hemmagjort från grunden och så lite halvfabrikat som möjligt.

vare sig fett eller kolhydrater är farligt. det är lite av sensationshysteri. vi behöver både och. att skriva att kolhydrater är farligt är bara humbug. kolhydrater är som sagt ett samlingsnamn för alla sockerarter,  kostfibrer och stärkelser. att säga att kolhydrater är farligt är ungefär som att säga att människor pratar italienska. raffinerat socker äter vi alldeles för mycket av, och därför blir det farligt. samma gäller med salt, och till och med fett.

människor som äter LCHF utesluter inte alla kolhydrater. det dom gör är att dom plockar bort alla onödiga kolhydrater. kroppen är ju dock så fiffig att den i princip kan omvandla allt till allt. behöver den glukos, ja, då tar den fett och omvandlar det till glukos. fett i sig är inte en användbar energikälla. se fett som kroppens batteri. det är ju inte batteriet som är energi, utan det som den innehåller. när kroppen behöver det tar den alltså fettoch gör om till glukos som cellerna kan använda som energi.

det finns absolut publicerade LCHF-studier, och ska jag vara ärlig skulle jag ta studier som inte publicerats med en nypa salt. man väljer inte bort studier utifrån innehåll, utan beroende på om resultatet kan vara trovärdigt baserat exempelvis på hur studien utförts. kritiskt tänkande är din bästa vän. risken att svälja en massa skit är betydligt mindre då ;)

Fridaaaa
0

#28 Trodde du menade grönsaken :)
Nej gillar inte sånt, bara gurka :) 
Tomat, och paprika t.ex går inte. Har dessutom aldrig tomat hemma då sambon inte gillar det heller. Men paprika har vi hemma till marsvinen men det är = urk. Försökte äta det på förskolan i torsdags, men nej gick verkligen inte :P

[Tilde]
3

#29 Nej? Var? Jag vet att det finns studier som visar att man kan få högt kolesterol av fettrik kost, men det finns inget som tyder på att högt kolesterol är farligt på något sätt. :) Folk i Frankrike har exempelvis ett av de högsta kolesterolvärdena i världen, men de har mycket färre hjärt och kärlsjukdomar än vad folk i Sverige har.

Jo, självklart! Fast det finns studier om det som har plublicerats som också är fake/felaktiga med vilje. Så ja, källkritisk ska man vara. Svårt att veta ibland såklart. 

Fridaaaa
1

#31 Jo höga kolesterolvärden är inte bra för hälsan :)

nottheonly
3

#9 Jag måste faktiskt hålla med om att ibland när man läser dina kommentarer så verkar du lite trångsynt (säger det inte för att vara elak eller liknande 

LCHF tror jag kan vara bra till viss del, jag personligen tillexempel, mår mycket bättre nu när jag inte äter lika mycket kolhydrater! Magen svullnar inte upp lika mycket och jag blir inte gasig i magen på samma sätt som förr. Men jag har inte tagit bort pasta,potatis osv helt utan äter det ibland  Lagomt är bäst! 

Sen har jag fått höra att om man slutar äta kolhydrater helt så kan man bli glömsk och virrig.. men jag vet inte om det stämmer 

Fridaaaa
0

#33 Då får du tycka det då, för jag är inte trångsynt överhuvudtaget :)
Bara för att jag håller fast vid vad jag tror på eller tycker, betyder inte det att man är trångsynt :)

[WickedAlly]
1

#32 Man måste lära sig att skilja på bra och dåligt kolesterol.

Fridaaaa
0

#35 Fast om läkaren säger att man har högt kolesterol brukar dem mena det dåliga, annars brukar dem inte nämna det alls :)

[MiniPim]
2

hur kan man inte gilla grönsaker? o.o

Fridaaaa
0

#37 Vet fler som inte gillar det :) Så det går ;)

[WickedAlly]
0

#36 Är inte speciellt insatt i läkaryrket men jag misstänker att man kanske behöver utföra något sorts mer omfattande test för att skilja på det? Någon som vet?
Läkare i det stora brukar dessutom vara emot lchf verkar det som och det är väl klart då att de bara säger att man har för högt kolesterol och inte förklarar skillnaden.

[MiniPim]
0

#38 menar inte just dig xD men grönsaker är bland det godaste som finns :3

Fridaaaa
0

#40 Nej det vet jag, men bara nämnde det ;)

[Tilde]
1

Egentligen finns det inget bra eller dåligt kolesterol (har läst det, men har också läst detta vilket låter väldigt klokt), utan det har ingenting med hälsan att göra. Eller, det är i alla fall ett väldigt dåligt sätt att mäta hälsan på. Mitt exempel med fransmännen till exempel tyder ju starkt på att man inte löper större risk för hjärtsjukdom bara för man har högt kolesterol. :)

[WickedAlly]
1

#42 Fast det förklarar ju inte direkt sambanden som ofta kopplas mellan högt kolesterol och hjärt-och kärlsjukdomar?
Fast jag vet inte, jag har bara läst upprepade gånger om bra och dåligt kolesterol. Fransmännen äter väl naturligt fett och inte samma skit som vi i Sverige stoppar i oss.

[Tilde]
1

#43 Grejen är ju den att det inte riktigt finns något samband. Här finns en bra länk med 10 myter om kolesterol, skrivet av en läkare: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

[WickedAlly]
0

#44 Ja, som sagt så är jag inte speciellt insatt och vet bara vad jag själv hört.
Tycker att det är lite konstigt dock att väldigt få andra läkare tror på det om detta nu stämmer så bra som han skriver, argumentet i punkt nio känns lite fånigt ärligt talat.

[Tilde]
1

#45 Nää jag tycker det låter logiskt med tanke på att alla är rädda för nya idéer och nytt tänkande. Så har människan alltid varit, trångsynt helt enkelt, i alla tider. 

[WickedAlly]
0

#46 Det instämmer jag helt i, att vi är rätt trångsynta men detta är ju något som enligt läkaren bevisats genom omfattande studier och således bör kunna vinna folks intresse. Skulle läkaryrket alltid präglas av denna trångsynthet så hade vi idag inte kommit någonstans alls inom vården och så är det ju inte alls.

[Tilde]
2

#47 Hmm ja jag vet inte. Många läkare lär ut och tror helt olika saker. Min sambos pappas läkare tror till exempel att margarin är nyttigt, trots att det innehåller massa E-medel, mycket omega 6 och fejk-vegetabiliska fetter. :/

[WickedAlly]
0

#48 Verkar vara vanligt bland läkare, det bör ju vara de som har rätt i en sån sak men å andra sidan så vet man ju om vad margarin innehåller precis som du skriver. Förvirrande minst sagt.

Läste förresten häromdagen att folk har börjat använda mer äkta smör och naturligt fett nu, margarinförsäljningen hade sjunkit med 10%. Ska se om jag hittar vart jag läste det.

[Tilde]
1

#49 Jo men precis. Men å andra sidan lärde man sig också i skolan att bruna ögon är en dominant gen och att blåa ögon är en recessiv gen, vilket inte stämmer. :P Eller att tungan känner olika smaker på olika ställen, det stämmer ju inte heller. :)

Fridaaaa
1

#50 Har du bra källa till det?
För våran lärare vi hade i genetik sa att brunt dominerar över blåögd bland annat.
Så vill ha en bra, pålitlig källa om det ;) Samma sak det med tungan ;)

Geru
0

Tirin - det är människor som säger saker i filmen. Det är labbmöss dom provat på. Hur gör det att det är sant? Sure, det är värt att kolla in i djupare, men helt allvarligt, att påstå att du ska äta LCHF och slippa cancer är ungefär som att jag säger "Drick vatten så slipper du förkylning".

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tilde]
0

#52 De säger att det också är människor som har testat, bland annat mannen som de intervjuar. Såklart är det inte så enkelt, men jag tror på det och du behöver inte göra det. :)

#51 Det dominerar inte över blått, för blått är också dominant. Två brunögda föräldrar kan få blåögda barn och tvärtom. :) Plus att det är mååånga gener som påverkar ögonfärgen. Jag har många källor och kan försöka hitta några sen.

Geru
0

#53 Det spelar ingen roll vad människor säger, det måste testas objektivt. Om jag trodde på var enda människa som påstod sig ha en så fin lösning skulle jag inte haft en depression, vi skulle inte ha energiproblem och inte heller krig, eller svält, eller problem alls, för den delen.

Du använde helt rätt ord där i varje fall, "Tror".

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tilde]
1

#54 Just detta är ju nytt, men vi får se om 5-10 år vad folk säger och tror då. :) Allt ändras ju hela tiden.

Mimmi
0

Så kallad ketogen diet har länge varit känt för att ha positiva effekter. Det ordineras i dag av läkare till främst barn med epiepsi, många gånger med väldigt stor procent anfallsfrihet som resultat. LCHF är en form av ketogen diet. Så det har definitivt forskats mycket i detta redan. Man har dock inte helt klart för sig varför det fungerar så bra - men det fungerar. Var nyligen på en föreläsning som hölls av två neurologer, och de pratade bland annat om ketogen kost.

Så det finns säkert en del sanning i detta, och man har säkert forskat i om det kan ha någon effekt hos cancersjuka. Dock verkar det ju vara långt ifrån att läkare ordinerar det till sina cancersjuka patienter. Som många skrivit är ketogen kost inte något man kan äta för alltid. När läkare ordinerar det går man oftast bara på dieten någon månad för att sedan återgå till vanlig kost igen. I de flesta fall där det haft effekt mot epilepsi blev patienterna sämre när de slutade med dieten, men inte lika dåliga som de var innan de började med dieten - alltså en förbättring överlag.

[WickedAlly]
1

#56 Sa de något om vad som händer om man äter ketogen kost resten av livet?

Fridaaaa
0

#53 Ja det kan dem få, om båda föräldrarna bär på det blåa anlaget ja :)

Mimmi
1

#56 Nja, inte direkt. De pratade lite om riskerna som fanns i stort - bland annat brist på vissa näringsämnen och antioxidanter, försurning av kroppen, ökat kolestrolvärde samt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och njursten. Som jag förstod det finns det i dagsläget inte jättemycket forskning kring riskerna med långvarig ketogen kost. Många av riskerna är alltså teoretiska, som jag förstått det.

[WickedAlly]
1

#59 Så jag förstått det också, har inte hittat några studier alls på långvarig ketogen kost. Tror att det kanske är för nytt bland vanliga människor för att det ska ha utförts några studier på det, i alla fall några omfattande sådana.

Intressant dock det de sa om risker, antar att det återstår att se om de har rätt :)

Lite konstigt det där med diabetes dock för många har ju upplevt klar förbättring med ketogen kost istället. Fast invidivider reagerar ju olika såklart. Intressant hur som helst.

[Tilde]
0

#58 Ja men enligt det man lärde sig i skolan skulle då inte två blåögda föräldrar kunna få brunögda barn, men det kan de. :P Genetiken är mycket mer komplicerad än det man lär sig. Och man kommer ju hela tiden på nya saker.

Fridaaaa
1

#61 Vi läste genetik på gymnasiet, så ja jag vet att det är mycket komplicerat många gånger haha xD Inte alltid logiskt känns det som men det kanske är det haha :D

Vi lärde inte oss bara "bas" grejer som man brukar göra, utan gick lite mer ingående på det :)

Afturelding
2

Samma sak har setts hos personer som är vegetarianer, vi löper även lägre risk för hjärtsjukdomar :)

Jag tror, och nu spekulrerar jag bara, att det är den västerländska kosthållningen som är problemet, och att allt som inte är som den är bättre i princip. Att äta massor av kolhydrater (speciellt vitt bröd och dylikt) tillsammans med dåligt kött och i princip inga grönsaker tycker jag talar för sig själv. Det låter inte ens hälsosamt. 

Människan kan hantera kolhydrater väldigt bra (rent biologiskt alltså) men det ska vara rätt kolhydrater. Vi ska inte äta socker i mängder, och defnitivt inte i den utsträckning som många gör idag. Men potatis i en annars välbalanserad kost tror jag inte gör så mycket. Vi har molare för att vi ska kunna äta spannmål och grönsaker.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
0

#62 Hehe ja precis :) Fast det är ju lite fel att förenkla allt för studenterna för då lär de sig ju inte helt korrekt fakta. Men men, detta blev nu ganska OT, haha.

Fridaaaa
0

#64 Ja det håller jag med om ;)

[WickedAlly]
1

#63 Tror också att det är den västerländska kosthållningen som många gånger är boven, läste att en del länder i Asien tar efter oss med konsekvensen att fetma och diabetes har ökat kraftigt där borta.

Geru
1

Jag tror absolut inte att den västerländska kosthållningen är bra. Socker är seriöst skit för kroppen. Men det betyder inte att LCHF får någon pryd krona^^ Sanningen aldrig ensidig. Och kunskapen kring ämnet är just nu allt annat än bra, för alla. Det enda man typ kan konstatera ordentligt är att socker är dåligt för dom allra flesta.

-Stephen Hawking