Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3207 ggr
[Ellahpella]
0

Hon pratar bara om sig själv

I min klass går det en tjej (vi kan kalla henne Lina) som bara pratar om sig själv. Det är extremt irriterande men på samma gång så tycker jag synd om henne för hon har inga vänner alls på grund av detta. Till och med när folk är mitt uppe i något annat så kommer hon och pratar om sig sig själv. 

Hon går fram till alla i klassen (typ smyger upp bakom dem) och börjar prata om vad hon gjorde igår, vad hon gjorde på nyår eller något som hon inte tycker är bra osv. Helt utan att någon lyssnar. Om man sätter på sig hörlurar så (pickar hon en på armen) för att man ska ta av sig dom så att hon kan fortsätta att snacka, går man där ifrån eller vänder ryggen om så följer hon efter och pratar tills man i princip låser in sig på toaletten. Ingen orkar med henne, klart att man kan lyssna någon gång på hennes historier. Men när man vet att hon aldrig slutar och berättar samma sak hela tiden så blir det extremt irriterande och då får man synligt visa att man inte vill lyssna. 

Hon liksom pratar om sig för sin egen skull och jag tror inte ens att hon bryr sig om att ingen lyssnar. Hon är liksom känslokall och skum, förstår sig inte på andra och bryr sig inte om andra. Hon frågar aldrig något om någon annan och OM hon skulle göra det så låter det typ såhär: 

-Har du en grön tröja? För jag har en grön skit stor tröja och jag älskar den för den är skit skön. Jag tappade bort den förut, en nu hittade jag den igen. Fast färgen är ful men jag älskar den ändå osv osv osv… 

Sen säger hon typ dumma kommentarer till folk som försöker göra endast för att sänka dem. Hon dyker upp från ingenstans hela tiden och vänder varje konversation till något som handlar om henne (som att hon inte kan prata om något annat) har aldrig hört henne göra det. Hon har ingen, men hon förstår ju inte att det är extremt tröttsamt. 

Behövde skriva av mig - För vad gör man? Visa tydligare att man har annat för sig, fräser åt henne att sticka där ifrån, be någon vuxen att säga till henne eller fråga snällt själv om hon kan börja vara mer intresserad av andra och vad dom känner och vill och inte bara prata om sig själv. 

(Lång text jag vet) Tänkte på att hon kanske har aspbeger men hon har typ D,E och F i alla ämnen. Men något är det kanske, vill hjälpa henne men vet inte hur. 

/ Utmattad tjej

OlgaMaria
4

Jag tycker absolut att du kan försöka förklara för henne vad det är hon gör. Tror det skulle betyda mycket att få höra det från något som säger det för att vara snäll. Ni finns ju där varje dag men senare i livet kommer hon få vänner som säger upp bekantskapen med henne på löpande band för att de inte orkar med. Det är så mycket bättre för henne att få höra det från folk som finns kvar även nästa dag, och att hon kanske kan börja jobba på det redan nu. Lycka till! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[dynamitella]
4

Jag hade nog bara frågat rätt ut:

"Lina", varför pratar du om dig själv hela tiden? Det är lite tröttsamt. Vill du prata med mig så ändra samtalsämne då och då är du snäll :)

Jag vet inte om du på allvar har sagt åt henne förut. Men hon behöver höra det på ett hårt men rättvist sätt. Inte nödvändigtvis på ett elakt vis.

Timmorn
0

Låter som en mycket osäker person. - säger kommentarer till folk

Kan det vara så att hon faktiskt inte förstår att hon bara pratar om sig själv? Och det andra.

Jag gick runt i en period och snackade bara om mig själv xD och sedan kom jag på efter 2 veckor eller nåt och OJ jag har ju inte frågat er någonting alls! förlåt! Kan komma på mig själv i vissa samtal att jag har varit väldigt ego, spec när jag inte har fått prata på länge med någon och hahaha får påminna mig själv i samtalet att fråga om saker. Ibland försvinner det från ryggmärgen liksom :P

Helt ärligt, ställ frågan till henne, vet du om att du bara pratar om dig själv? Om vi ska snacka så får du ju fråga om vad andra gör för annars tröttnar man. Eller något sådant.

Jag hade en tjej i min gymnasieklass som följde efter tjejerna hela tiden. Helt tyst följde bara efter och deltog inte i ett enda samtal, och frågade man något så svarade hon bara jag tycker som lovisa eller vem det nu var som hade sagt något om ämnet innan. Oerhört tröttsamt, men ingen hade riktigt hjärta att säga åt henne att dra för det kan man ju inte göra!! Hon var ju snäll och så men det blev jobbigt och creepy för hon var inte med i samtalen överhuvudtaget utan var som en skugga…

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Sindri
0

Hon kan visst ha något "syndrom" och ändå vara intelligent. Det finns något som heter "högfungerande autism". Visst låter det som om hon behöver lite hjälp. Jag skulle nog prata med skolsköterskan eller med en lärare jag har bra kontakt med, som i sin tur kan prata med sköterskan.

Det kanske blir den största tjänst någon gör henne för uppenbarligen har hon ingen som helst "social kompetens". Att få en diagnos kan för många bli en lättnad. Kanske känner hon någonstans att något är fel, för ingen lär ju närma sig henne.

[Ellahpella]
0

Om det hade varit en vän så hade det varit lättare. 

Men hon har ingen vän, hon är väldigt speciell och det gör allt mycket svårare, alla flyr ju liksom från henne. Jag ska försöka tala om det för henne på ett sätt så hon förstår. Men eftersom att jag aldrig pratat med henne förut på det sättet, bara haft henne efter mig så är det ändå svårt att säga det till henne rätt ut. 

Vet inte ens om hon vill ha vänner. Ska jag bara sätta mig ner med henne och leka psykolog typ: 

-Hej Lina, om du vill att folk ska lyssna på dig mer så kanske du ska börja tänka lite mer på att fråga dem saker och inte prata så mycket om dig själv.. 

Tror ni att hon tar illa upp? Det är ju liksom hennes liv. Om hon kommer och börjar berätta om vad hon gjorde igår så kommer jag å bara: 

- Lina, prata inte om dig själv. Ingen orkar lyssna :3

Men det är bättre att agera än att klaga :) 

Tack för tipsen!

[cookies]
0

Det jag skulle gjort är att jag stått rakryggat och sagt vad jag tyckte "Ingen tycker om dig när du bara pratar om dig själv. När du börjar intressera dig av andra så är du välkommen, men snälla lämna mig i fred tills dess för ingen orkar med dig." Jag menar någon måste ju säga till henne.

[Ellahpella]
0

Okej, ja precis. Hon berättade även att hon ofta blir arg och får "spel" hemma. Kanske skönt för alla om hon får en diagnos? 

Tror att hon har Dyslexi, men hon har väl säkert något psykiskt å. Eftersom att hon inte förstår. Jag ska göra allt jag kan :) 

Tack igen!

Timmorn
0

Jag tror det är viktigt att verkligen säga orden att hon måste fråga om er också inte bara prata om sig själv.

Kanske är det enklare att skriva ett brev och lägga bland hennes grejer? eller fråga en lärare om hjälp? äh det vette tusan om jag skulle gjort när jag gick i gymnasiet heller… Men ja finns olika sätt, men försök att inte vara alltför elak :P Finns många som faktiskt helt enkelt inte förstår den sociala dynamiken.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Ellahpella]
0

Aa brev är nog lite taskigt - då skulle hon ju undra förevigt vem som kan ha skrivit det :/

Sindri
5

Nej, anonyma brev är aldrig trevligt. Att säga "Ingen tycker om dig" är inte heller så smart.
Jag tycker det är väldigt rart att du bryr dig så mycket trots att helst bara vill slippa ha med henne att göra. Jag tycker att det bästa du kan göra är att tala med en lärare du litar på. Och de skall naturligtvis ha tystnadsplikt!

Det vore verkligen bra för henne om någon tog tag i detta och hjälpte henne, men det bör vara någon som kan hantera de känslor det väcker hos henne. Du skriver ju att du inte ens är hennes vän, så du är nog inte rätt person heller. Det kan bli väldigt fel. Hon förstår ju uppenbarligen inte att hon är annorlunda. Eller också förstår/anar hon det, men förstår faktiskt inte vad det är som gör henne annorlunda.

Någon lärare måste ju någon gång ha noterat hennes underliga uppträdande, men jag vet av erfarenhet att lärare är väldigt duktiga på att vända ryggen till sådant de inte kan hantera.

Lycka till!