Hur ska jag hantera min syster?
Med risk för att rubriken låter väldigt brutal, så är min fråga egentligen ganska enkel.
Jag har en syster på tolv år, som egentligen är en väldigt rar tjej. Självklart älskar jag henne, hon är trots allt min syster, men hon besitter en egenskap som gör att jag vill slita av mig håret…
Hon har en kort stubin, när jag (som för övrigt är femton år, och genomgått denna period på ett helt annat vis) säger något till henne som egentligen är ganska kärleksfullt (Duktigt <3, söt <3 osv) tar hon det direkt alltid som att jag menar något illa och vill reta henne, oavsett hur jag säger det.
Detta hände nu ikväll, hon är hos en vän och på något vis tolkade hon det jag skrev som något elakt gentemot henne, vilket det inte på något sätt var. Fick höra väldigt taskiga saker såsom "Dra åt helvete", "du har inga vänner", "du är så omogen" och så vidare. Inte någonstans skrev jag något elakt tillbaka utan ville lösa situationen. Jag ringde därför upp hennes mobil, varpå jag får till svar "Hörru jag vill för fan inte slösa min fredagkväll på dig" och hon räcker över luren till sin kompis som bara pratar strunt för att provocera mig. Kände mig inte provocerad ett dugg, men kände mig väldigt uppgiven, jag hatar att bråka med någon då jag gjort det väldigt ofta förut, både över internet och IRL.
Nu när jag ville lösa detta med henne vill hon bara sticka ifrån situationen och glömma allt. Men så fungerar inte jag, jag vill lösa problemen här och nu, jag kan inte gå runt och grubbla på sånt här, det gör mig stressad.
Detta är otroligt jobbigt eftersom det händer så pass ofta. Vet att hon genomgår en jobbig tid, hormoner eller vad det nu kan vara. Jag har också varit tolv men varken mina vänner eller mina föräldrar sa att jag var som henne.
Hur ska jag kunna prata med henne? Hur löser jag våra konflikter och undviker dessa?
Låter lite krångligt det där! Kan du prata med eran mamma/pappa, eller annat syskon (om ni har ett dvs) och be om hjälp? Är det inte bättre att konfrontera henne när båda är hemma, face-to-face? :) Eller vad tycker du?