Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 5373 ggr
[Alyz]
0

Bröstfrågor.

Jag bara såg att det var inte någon precis skrivit något om bröst, så gör väl jag det.

Finns väl jättemånga frågor om bröst egentligen? T.ex: Varför växer inte brösten eller varför gör dem ont eller varför är man fixerad av bröst osv.

Liksom jag tycker att det är fritt för alla att ställa frågor och funderingar angående bröst här också.

Själv har jag funderingar och förhoppningsvis finns det någon som kan hjälpa mig få reda på det. :)

Jag är 17 år i november, 155 cm lång och väger runt 52 kg. Äter p-piller och min vikt har inte ändrats något sedan jag började med dem, förutom att mensen är mindre smärtsam men jag känner ingen smärta i att brösten växer längre? De växer ju typ hela tiden på mig och snart börjar 75Dcupan bli trång. Är det normalt att tappa känseln i dem när man börjar med p-piller? Finns det något som jag kan göra för att få mina bröst sluta växa?

Haft funderingar på att förminska brösten när jag blir äldre, men det verkar så dyrt så jag undrar om jag någonsin kommer kunna göra det.

[Alyz]
0

Hm, ingen som vill diskutera det här..

Fridaaaa
0

Jag äter med p-piller, gick upp ca 6 kg på 4 år med dem förra p-pillrena, haft dessa jag har nu i ca 1½ månad, gått ner 1 kg av dem :)

Mina bröst ömmade lite en period men inte mycket mer. Växte tills jag började gymnasiet ungefär, haft samma storlek sedan dess.

Det är inte säkert dina bröst kommer växa mer, eftersom du har fått mens plus då är 17 år :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alyz]
0

Ok, men det är alltså normalt att tappa känseln i dem trots de växer? Jag har haft p-piller i över ett år nu och de har växt över två cupor.. Men jag har inte alls varit så öm. o: Eller man känner inte så mycket för de blir större?

emmaap
0

Tror det är helt normalt att tappa känslen eller vad man nu ska säga..
Jag har aldrig haft dirrekt ont i brösten av att de har växt utan de få gångerna jag kan få ont i brösten är isfall precis innan mensen kommer.  Använder inte p-piller heller, så vet inte hur det är/verkar.

Det där med att det gör ont när de växger är olika från person till person. Vissa har jätte ont, anndra känner inte av de. Vet om när jag var typ 12 hade jag kompisar i fotbollen som inte ville tacklas för de hade ont pga av att brösten börjat växa. Men som jag förstått är detta något som avtgagit för dom när brösten blivigt lite större? :)

Sen att du har stora bröst, nu vet jag ju inte hur stora de är. Men man kan ju hoppas och jag tror som #2 att de slutar växa strax eller har gjort redan. Sen påtal om bröstförminskning, man kan få göra bröstföminskning på sjukhuset (billigare/gratis?) om de är förstora och då blir för tunga = jobbigt för rygg och så. Men vet dock inte hur stora de måste vara då :/ :)

Hälsningar Emma! :)

Fridaaaa
0

#3 Nej det är inte normalt att tappa känslen i brösten.

[Alyz]
0

Ok, jag känner rätt många som inte har känsel.

BeccaTilda
0

Enda anledningen till att man går upp o vikt när man äter p-piller är att man då oftast äter med ;) annars har själva hormonerna eller pillerna något med viktökning att göra!

Fridaaaa
0

#7 Jag gick upp av p-pillrena utan att äta mer :)
Men dem på UM sa att man kan samla på sig vatten, att det är därför man också kan gå upp i vikt ^^,

BeccaTilda
0

Det ryckte jag också att jag gjorde, men barnmorskan sa att det där med vatten ansamlingar också bara var myt ;)

Fridaaaa
0

#9 Det sa inte min. Så man får tro vad man vill då :)
För jag har inte ätit mer och ändå gått upp lite per år sedan jag började med p-piller, och jag har aldrig haft lätt för att gå upp innan :)

hugoochip
0

Jag är också 17 år och har ätit p-piller i ca 1 år. På de första reagerade jag starkt och fick sjuka humörförändringar, blev helt konstig och gick nästan in i en depression. De jag åt då var Prionelle 28. Jag fick även ett extremt matsug, och hade jag inte börjat träna som en tok och kontrollera maten hade jag rusat upp i vikt. Min sexlust ökade enormt (inte mig emot;)) och brösten växte två kupor. Nu har jag bytt till Orthonette, och jag trivs så bra på dom! :)

grodprinsessa
0

Menar du att du inte känner något alls i brösten eller bara att det inte gjort ont när dom vuxit? 

Har du ingen känsel alls måste du nog kolla upp det men det är inte alltid brösten gör ont för dom växer heller. Dom det är lite som att man har inte alltid växtvärk i resten av kroppen eller hur? 🙂

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Tilde]
0

Jag har eller inte känt i brösten när de har vuxit när jag var äldre. Det var väl i så fall när man var riktigt liten, 10-11 år gammal som det gjorde lite ont, men efter det så har jag inte känt något. :)

Sen var det ju inte direkt en fråga, men jag kan svara på varför man (killar) är så bröstfixerad. Stora bröst = fertil kvinna = någon de vill föröka sig med, alltså ha sex med. Så stora bröst är alltså en fertilitetsgrej (det är ju trots allt bäbisens mat i alla fall de första 6 månaderna) och det är programmerat i de flera mäns hjärnor. Sen har ju bröst på senare tid blivit en mer sexuell sak.

Fridaaaa
0

#13 Det är många killar/män som föredrar mindre/medelstora bröst också :) Faktiskt väldigt stor skala om föredrar det :)

[Tilde]
0

#14 Vet,  men inte så många gillar heeelt platta tjejer - visst finns det såna, men det är inte direkt en majoritet. Sen menar jag ju inte att tjejen måste ha gigantiska bröst, men fylliga bröst visar fertilitet då kvinnans bröst blir större under graviditet. :)

Fridaaaa
0

#15 Nej inte helt platta i regel, men finns dem som gör det också :)
Många killar gillar tjejer med A & B kupa.
Sett flera undersökningar i tidningar t.ex,  när majoriteten av killarna föredragit dem storlekarna :=) Är ju självklart olika men jag tror det är tjejer som tror att killarna vill ha stora bröst medan många killar föredrar lagom om man säger så :)Och helst naturliga :)

mikkan01
0

Har inte heller känt att de växer på senare år trots att dom gör det.
Äter inte p-piller men har hört att de kan göra så att brösten växer? Myt? 🤔 Isåfall kanske de blir mindre om du slutar med pillrena, dvs kanske du inte behöver gå igenom en bröstoperation ifall du vill ha dem mindre 🙂

~mikkan

Mimmi
0

Vi reagerar alla olika, att känseln varierar från person till person är inget konstigt. Precis som alla inte har samma smärttröskel eller är lika kittliga har inte alla lika mycket känsel i brösten.

Att du upplever att du tappat känseln kan nog också ha att göra med att  brösten blivit större. Vet inte hur pass vetenskapligt det är, men som jag förstått det brukar i regel små bröst vara känsligare helt enkelt.

Sedan är du mest troligen inte i puberteten längre, och därför ömmar inte brösten på samma sätt. Under puberteten händer det mycket med kroppen, hormoner far hit och dit - vilket påverkar brösten mycket.

Det finns tyvärr ingen mirakelkur som gör att brösten slutar växa. Brösten består ju till stor del av fett och därför kan träning för att de krymper något, men då handlar det ju inte om att de slutar växa.