Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2308 ggr
Anonym
0

Fanfanfan

Jag har fått mens nu, och vi ska fan ha simprov i veckan.. Hur ska jag göra? Jag vill inte ta tampong, och tänk i duschen och allt.. När jag ska bada! Helvetesskit. Någon måste hjälpa mej

Fridaaaa
1

Om du inte vill ha tampong är det inte mycket du kan göra mer än att inte simma. Finns inga andra sätt tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
0

#1 Alltså fan också… Jag måste ju..

Fridaaaa
4

#2 Har man mens så har man. Och vill man då inte ha tampong är det inte mycket att välja på. inte så trevligt för andra om man simmar utan någpt eller med t.ex binda, skulle inte jag vilja göra :/

Anonym
0

Ähh förresten mamma sa att mensen går över tills nästa vecka.. Ska ha dimprov på måndag och jag fick mens lördag så

Fridaaaa
1

#4 Ja till dess bör det vara över, brukar vara 3-7 dagar, ibland lite mer, men det är vanligast :)

Anonym
0

#5 Sån himla himla himla tur! Mens är förjävligt, verkligen. Förstör allt.

Arinya
0

#6 Hur gammal är du? :) P-piller kanske kan vara ett alternativ för dig annars? :)

Anonym
0

#7 jag är 13 :)

[Tilde]
12

Jag tyckte alltid att mens var en jättebra ursäkt att inte vara med på idrotten eller liknande, haha! Men som Arinya skrev så kan p-piller kanske hjälpa, beroende på din ålder. :)

Anonym
0

#9 gillar idrott tyvärr men det borde väll gå över på måndag? Då är det ju 9 dagar efter så mensen borde gårt över! Men vågade du säga att du ha mens då? ;o

Arinya
0

#10 Ja det ska den ha gjort. :)

Hehe, säger man att man har mens eller mensvärk så brukar de inte fråga nåt. :p

[Tilde]
0

#10 Säger man att man har magont så brukar idrottslärare förstå vad det handlar om. :) Men jo, 9 dagar så borde den vara över. Beror lite på hur regelbunden mens du har också.

Anonym
0

Alltså jag blir verkligen ledsen om jag har mens på måndagen, jag går inte till skolan då.. Jag mår dåligt pga mensen, vill bara gråta. Jag verkligen vill inte ha mend och min mamma fattar inte det med piller. Hon säger att jag kommer vänja mej, känns som ingen i vår klass har mens eller något… :"(

[Tilde]
2

#13 Jag var först i min klass med att få mens (var 11-12 år) och tyckte det var jättejobbigt… men det är som din mamma säger, man vänjer sig. Tungan ute Mitt problem var dock att jag fick sån kraftig mensvärk att jag var tvungen att stanna hemma från skolan varje månad. Jag svimmade, spydde, grät och låg orörlig för jag hade så ont. Ipren och sånt funkade inte de första dagarna… Så ja, så länge man slipper mensvärk är det ju inga problem tycker jag. :P

Hamsterlycka
0

Haha badade faktiskt med binda en gång när vi hade simning.. Tungan ute Fy så äckligt hahahaha!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[MiniPim]
0

Va inte ledsen! Jag har inte mens just nu, (har inte fått då) men jag kan ändå prata med mina kompisar om det. Allvarligt talat så snackar jag med en om det just nu, och vi ska också ha simprov fast nästa vecka. Själv älskar jag idrott och jag skulle inte eller vilja säga till om jag hade mens nu, men du kan ju ta dig modet till att säga till om det! För det är ju varken kul för dig att blöda eller för dom andra att bada i massa blod typ.. Men det är nog ingen fara nu när den kommer gå över. :) jag är Också rädd för att det ska förstöra mitt liv.. Men det händer ju alla tyvärr

Fridaaaa
2

Mens förstör inte ens liv om man inte får riktiga kraftigt mensverk just när man har mens, men annars brukar man kunna göra typ allting man gör annars, min mens hindrar inte mer men än att simma men inget jag behöver göra just dem dagarna :)

[MiniPim]
0

#17 men tänk på sommaren när man så gärna vill simma.. Alltså typiskt xD

Fridaaaa
2

#18 Gäller ju bara 3-7 dagar/månad, kan man stå ut med ;)
Går dessutom att simma om man använder tampong ^^

[MiniPim]
0

#19 haha jag står inte ut så många dagar!! Jag badat hela tiden på sommaren, för sjön ligger typ 10 min härifrån med cykel.. Och jag gillar inte tampong så jag kommer säkert äta piller

Fridaaaa
0

#20 Hehe 
När man börjar med p-piller bör man inte börja skjuta upp mensen det första man gör ;) Och alla p-piller gör itne att man blir mensfri heller :P
Beror på individen ;) 
Du har väl inte testat tampong, så det kan du ju inte veta ;) Man känner inte den typ ;)

[MiniPim]
0

#21 jo jag vet inre sånt än xD men drt borde funka på mig för annars blir jag arg. Nämen jag borde stå ut lite med qtt inte bada ;) Nä men jag tycker det är obehagligt att man ska trycka upp den..

Fridaaaa
0

#22 Man vänjer sig snabbt :) Jag har dock inte det pga andra anledningar, som jag inte vill ta upp här ^^

[Taxie]
0

Jag är nojig över att bada med tampong.. för det är ju så att när tampongen är fylld (vilket den blir av vattnet) så rinner mensen bredvid och ut eftersom inget kan suga upp den Tungan ute

Fridaaaa
0

#24 Dock kommer det ju inte direkt vatten in där? ;P

[Taxie]
0

Jo, den blir ju fylld med vatten vad jag har läst på alla ställen… det är därför man ska byta den direkt när man badat klart. och det kan väl inte vara så svårt att det kommer in vatten Förvånad

Fridaaaa
0

#26 Ja jag skrev inte att det inte kommer något alls ;)

Anonym
0

Nu svarar jag inte på er men jag har problem igen..

Det är så att det slutat blöda idag, men jag är rädd för att det ska komma preces när jag simmar.. För då vet jag ju inte vad jag gör, kan det hända att det börjar blöda så mitt i allt?

för jag fick ju mens i lördags bara Gråter

Anonym
0

ok nu har det blött lite grann ser jag.

Fridaaaa
0

#28 Är din mens regelbunden? Mensen kommer inte att komma tillbaka till på måndag :) Inte om den är regelbunden, plus att det brukar gå minst 3-4 veckor mellan menserna :)

Anonym
0

#30 alltså det har blött sen lördag nu,.. jag hoppas det, jag blir verkligen ledsen då! tänk hur mycket jag kommer skämma ut mig om jag börjar blöda, och så.. :( tack för du hjälper mig :)

jag prata med mig kompis, hon har mens och haft det sen ett tag men hon sa att vatten typ stoppar mensen eller något? :O

Fridaaaa
0

#31 Nej vatten stoppar inte mensen :)

Anonym
0

#32 Okej, men kan man stoppa in en pappersbit istället för tampong? Skäms isåfall… vilket hål? Skäms

Fridaaaa
0

#33 Nej det fungerar inte hehe :) Pappret blir blött, riskerar att fastna osv så det är inget man ska ge sig på :)
Finns typ bara ett hål :P Urinrörsmynningen är väldigt liten :)*Det är liksom upp i slidan :D

Anonym
0

#34 haha jo du har rätt… men tror du att mensen kommer ta slut innan måndag? :-)

[MiniPim]
0

#34 Förlåt om jag låter lite äcklig nu men det finns ju 2 hål o.o

Fridaaaa
0

#35 Ja det bör det göra :)

#36 Här har du en bild ;) Är ett hål där så att säga ;)

[MiniPim]
0

#37 Ursäkta mitt språk men alltså där man bajsar då? xD

Fridaaaa
4

#38 Haha ja men det är ju inte samma som slidan och mensen ;) Det är ju en bit emellan dem xD

Anonym
0

annars skippar jag simmningen.. hoppas

Arinya
4

Din mens kommer med ungefär 95% chans vara slut till på måndag, du kan va lugn gumman. "Rätt" hål sitter i mitten, "bakom" slidan och "under" analen eller vad man säger. :p

Oroa dig inte, du klarar dig!  :)

Anonym
1

#41 tack deet värmer! <3 jag hoppas det ordnar sig :)

Anonym
0

Åhnwj min mens fortsätter :(( det blödde idag med :(((

Arinya
0

#43 Det är väl inte förrän nästa vecka du ska ha simprovet eller vad det var? Hur många dagar har du haft än så länge?

Fridaaaa
0

#43 Om du fick det i lördags är du ju inne på 4-5. Slutar nog vilken dag som helst :)

Anonym
0

Har simprov nästa vecka tisdag var det.. Int emåndag Men är 5 dagar mycket? :(

Fridaaaa
0

#46 Nej det är det inte, mens brukar vara 3-7 dagar i snitt, ibland någon dag längre

Anonym
0

Hoppas den tar slut snart!! :""(

Arinya
0

#48 Det gör den, oroa dig inte.

Fridaaaa
0

#48 Blir inte bättre av att du oroar dig heller :)

Anonym
0

Allteå gud jag är så orolig.. Den fortsätter! Har gått 5 dagar nu

Arinya
0

Då lär den ta slut imorgon eller övermorgon!

Fridaaaa
0

#51 Det är ingen fara :) Normalt ^^

Anonym
0

Ska mensen komma samma datum nästa månad? För jag Har inte fått den denna månaden :o

Jojaton
0

En menscykel är i snitt 28 dagar, men kan skifta - så på exakt samma datum får man den inte. Speciellt i början är mensen ofta väldigt oregelbunden och kan komma oftare/mer sällan utan att det är något fel, så du behöver inte vara orolig!

Johanna - Instagram

:holmgreen:
1

Här finns massor att läsa som har med mensen att göra. :)

Fridaaaa
0

#54 Inte alltid. Innan jag började med p-piller kunde det ibland ta 3 veckor, ibland 4 och ibland5 veckor mellan menserna :) Lite lika :)
Alla har inte regelbunden mens :P