erfarenhet av internat
Det är så att jag börjar gymnasie nästa år och jag har kollat mycket på ett internat. Jag är så sugen på att börja där eftersom då får jag plugga djurvård med naturvetenskap och kan bli veterinär. Men den stora frågan är, om jag helt enkelt vågar flytta?
Och hur får man allt att gå ihop ekonomiskt? Eftersom bidraget inte är så mycket.
Så om det är någon här som gått på internat så får den mer än gärna dela med sig av alla slags erfarenheter :)
Undrar också :)
Bor man på internat brukar man få frukost, middag och kvällsmat, sedan får man stå för övrigt av det man behöver.
Och i regel får föräldrar lägga till på boendet, beroende på vad det kostar och om man vill bo själv eller dela med någon.
Så hade vi det på skolan jag gick på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag bor på internat just nu faktiskt, går andra året.
Jag skulle säga såhär, CHANSA! Det är fantastiskt kul att bo på internat, det är det roligaste valet jag har gjort i mitt liv. Det är en otroligt fin sammanhållning mellan oss på internatet. Självklart klickar man absolut inte med alla, men man får många fler vänner och kommer in i gemenskapen på ett helt annat sätt om ifall man pendlar. Jag var visserligen inte särskilt nervös inför att flytta, var bara glad att få komma hemifrån. Men jag känner många som varit väldigt nervösa inför det. Somliga har pendlat ett tag, och sedan insett att de vill flytta in. Några flyttade in från start, vilket jag rekommenderar, då är det enklare att komma in i internatlivet medans alla håller på att lära känna alla. Det är läskigt i början, men man vänjer sig.
Jag fick en rumskompis som jag inte alls gillade, och hon gillade uppenbarligen inte mig heller. Efter att utbytt en artighetsfras (presenterade oss) så flyttade hon ut när jag inte var i rummet och pratade aldrig med mig igen i princip. Men det är ett extremfall och händer absolut inte ofta vill jag bara påpeka. Efter det fick jag bo ensam och det var en klar nackdel. Nu kom jag in i umgänget ändå, men det var svårt eftersom jag bodde själv. Med en rumskompis får man dels en kompis fort om allting går bra, och man kan gå ut i korridoren tillsammans och umgås med resten av folket. Bor man själv blir det lätt att man låser in sig och inte lär känna så mycket nytt folk, man sitter på sitt rum och ja… njuter inte av internatlivet skulle jag nog vilja säga.
Det som bidraget inte täcker för betalar mina föräldrar för mig.
Kan berätta lite allmänt om hur det är att bo på internat;
Man kan bo i ensam, dubbel och trerum. Trerum är väldigt ovanliga på min skola. Bor man ensam får man betala mer än om man har ett dubbelrum. Vi får frukost, lunch, eftermiddagsfika (kakor/bulle/kaffe etc), middag & kvällsfika (macka). På min skola har de fritidsaktiviteter på kvällarna, tillexempel kan man spela innebandy, brännboll, målarkvällar och ibland anordnar de tillexempel resor till Ullared. Det är naturligtvis frivilligt om du vill delta på fritidsaktiviterna vilket jag i princip aldrig har gjort. Förutom det kan man vara i djurstallen på kvällarna, umgås med vänner och ordna egna filmkvällar, åka iväg och se på bio etc… Vi har även tillgång till gratis gym, samt ett biljardbord på skolan.
Bomba med frågor om du undrar något mer.
tack för svaren!!
#3 vilken skola är det du går på? :)
Och om föräldrarna inte vill betala, är det svårt att få det att gå ihop ekonomiskt då eller klarar man sig ändå? Mina föräldrar är inte så glada i att jag vill börja på internat och det skulle inte förvåna mig ett dugg om dom pga det inte vill betala något..

#4 beroende på vad det är för internat och hur långt bort det är så kan det vara svårt att få ihop det ekonomiskt ja. Jag hade planer att börja i en skola ca 40 mil hemifrån, men då bor man i lägenheter som man hyr av skolan och fixar mat osv osv själv. Själva hyran skulle gå på ca 2500 i månaden och bidraget skulle bara vara på 1900. Sen ska man ha mat också, och man får bara 1050 i studiebidrag.
Men kolla upp vad allt kostar, hur mycket du får i inackorderingsbidrag och räkna sedan därifrån :)
#4 - Jag går på Strömma naturbruksgymnasium.
Hur mycket du får i inackorderingsbidrag beror på hur lång bit du har till skolan. Kolla upp vad du kommer få i inackorderingsbidrag är mitt tips. Jag tror inte mina föräldrar lägger till mer än typ 1000 kr i månaden för mig eller något liknande. En nackdel är att man inte får busskort eftersom man får inackorderingsbidrag, så det får man stå för själv vilket kan bli lite dyrt.
#5, #6 jo det är väl det som är problemet.. att jag inte vet om jag kommer få bidrag. Jag har pratat med skolan och dom hjälper mig lite med ekonomin annars men jag kan ju liksom inte räkna utifrån någon speciell summa för jag vet inte hur mycket i bidrag jag får av skolan om det skulle bli så.
Man får nämligen inte bidrag om man har en liknande skola i närheten och jag har ju en naturbruksskola nära mig. Skillnaden på den och på skolan jag vill gå på är att på den nära mig så kan jag inte ha naturvetenskap som linje så förhoppningsvis gör CSN ett undantag och jag får bidrag ändå..
#7 - Jag bor i Göteborg, och det finns typ två naturbruksgymnasium inne i stan, och jag bor ändå 1 ½ timme hemifrån på min skola, och jag får bidrag. Har aldrig varit tjafs om att jag inte skulle få bidrag bara för jag har skolor närmare mig, utan jag fick förklarat för mig att det endast gäller om man söker sig till andra län längre bort när man har naturbruksgymnasium i sitt eget län.

#7 vilken skola tänker du börja på? jag bor på internat första året :) det är nog det bästa valet jag gjort i mitt liv och jag ångrar det inte ett dugg. man får ganska snabbt kompisar.
jag hade enkelrum när jag började och jag är enormt blyg av mig men jag fick vänner iaf. men jag tycker att du ska chansa på det. ställ inte frågan "våga jag flytta?" jag vågade egentligen inte heller men jag bara gjorde det. jag satt och grät första kvällen på intenatet för att jag tyckte att det verkade så hemskt. men det inte efter ett tag. men det tar flera veckor innan man vänjer sig vid det.. det är alltid jobbig i början.

#7 vilken skola tänker du börja på? jag bor på internat första året :) det är nog det bästa valet jag gjort i mitt liv och jag ångrar det inte ett dugg. man får ganska snabbt kompisar.
jag hade enkelrum när jag började och jag är enormt blyg av mig men jag fick vänner iaf. men jag tycker att du ska chansa på det. ställ inte frågan "våga jag flytta?" jag vågade egentligen inte heller men jag bara gjorde det. jag satt och grät första kvällen på intenatet för att jag tyckte att det verkade så hemskt. men det inte efter ett tag. men det tar flera veckor innan man vänjer sig vid det.. det är alltid jobbig i början.
#10 Bor du på slottet eller vart bor du? :o
Internat tycker jag är bra, man får mer motivation än vanligtvis.. jag som är så himla trött på morgonen blir väckt av grannarna då min fästman inte heller är så bra på att vakna haha. Och sen så ligger ju skolan så nära så det ökar också motivationen enligt mig. Har haft några stunder där jag faktiskt slösat lite ekonomiskt så jag inte fått ihop till mat, men då har ju såklart föräldrarna stigit in och hjälpt mig :) Det blir nog bra ska du se. (:
#8 - Det är inte jobbigt för alla att flytta in på internat nej. Beror på hur man är som person.

#11 ne jag bor på internatet :) där e det rätt så lugnt och jag e väldigt morgontrött så det händer att man försover sig ganska ofta hehe