Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2659 ggr
Zorro_Tiger
2013-02-19 09:48
0

Barnbidrag!

(Vet inte om detta är rätt sajt att fråga på men aja)

Mina föräldrar är skilda, de skildes när jag var 2 år, Och jag har 2 halvsyskon hemma hos mamma (Till de syskonen har min pappa ingen koppling då de är mamma och hennes nye mans barn) och de är 6 & 7 år. Med barnbidraget så har ju mamma och hennes man 3.150 kr + Flerbarnstilläget som blir 604 kr och då har de sammanlagt  3.754 kr. (För bara mig är det 1.050 kr)

Det jag undrar är om jag som 12 åring kan få mitt barnbidrag och själv handla kläder och så? Jag vet att många säger det men ända sedan jag varit liten har jag varit väldigt ansvarsfull och jag om någon (Då pappa knappt har några pengar alls, precis så vi klarar oss) vet hur jag ska prioritera. Mina föräldrar håller med om att jag är ansvarsfull. 

Tacksam för svar!

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

CupcakeGod
2013-02-19 11:27
0

Man får väl rätten till "sin egna" pengar (studiebidraget) när man är 16? Fast vad vet jag..

Zorro_Tiger
2013-02-19 11:49
0

Aa, Läste något sådant men många jag vet/känner och vad jag läst och så har/får dem när de är typ lika gammal som jag.

Cazzos
2013-02-19 12:11
0

Den diskussionen måste du ta med dina föräldrar.

Jag fick barnbidrag när jag var 14, nu är jag 16 och får fortfarande barnbidrag men det kallas numera studiebidrag för min del eftersom att jag går på gymnasiet.

Zorro_Tiger
2013-02-19 12:14
0

Aa, Ville bara veta lite om det är någon mer som har det så eller ja, Lite om vad ni tycker! :)

Cazzos
2013-02-19 12:26
0

#4 Det är fler och fler ungdomar som får sitt barnbidrag (1050 kr), har jag förstått iallafall.
Förut så fick ungdomar mellan 12-15 år typ 200-500 kr 🤫

Menar absolut inte att det är fel att vara under 16 och får 1050 kr, var bara en parentes! 🙂

Zorro_Tiger
2013-02-19 12:33
0

Aa, Har läst/hört/sett att det är många som gör så och jag hade tyckte det hade varit super bra av många olika andledningar. Men är det någon som får barnbidraget elelr så här? :)

Cazzos
2013-02-19 12:39
0

#6 Jag känner inga medlemmar på TiF som är 12 år som får barnbidraget tyvärr.

[Tilde]
2013-02-19 12:41
0

Jag fick mitt barnbidrag som 13-åring, men då fick jag veta att jag var tvungen att köpa allt själv (kläder, godis, hygienprylar, osv.). Så det är ju något man kommer överrens om med sina föräldrar. :)

Afturelding
2013-02-19 12:45
0

Jag är glad att jag inte fick mitt, kan jag ju säga. Visst, det är kul att ha hand om sina egna pengar, men jag tycker att det är väldigt mycket pengar att få varje månad, och det tycker jag fortfarande nu när jag lever studentliv :P 1000 kronor är avgörande för om vi har råd med mat en månad.

Men det är absolut inte fel att få sitt barnbidrag, jag är bara glad att jag fick hälften i din ålder eftersom att jag var tvungen att hålla mig på en lägre summa på de saker jag ville ha :) Det har säkerligen varit avgörande för hur jag prioriterar idag. Jag fick hela summan när jag hade fyllt 18, då studiebidraget gick direkt till mig.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Zorro_Tiger
2013-02-19 14:12
0

Som jag sagt innan så tror jag att jag kommer klara av att hantera det och så. Dock med lite hjälp av mammsen ;) Men jag ska prata med henne om sisodär 2 veckor (då är jag hoss henne).

Afturelding
2013-02-19 14:15
0

Ja att du kan hantera det tvivlar jag inte på, jag tycker bara att det är mycket pengar när man inte måste driva hushåll :) En av mina vänner har alltid haft tillgång till rätt mycket pengar, och nu när hennes föräldrar inte längre betalar hyran så har hon väldigt svårt att hushålla med pengarna. Mer så jag menar, att det är nyttigt att inte ha för mycket pengar så att säga.

/Rebecca

Zorro_Tiger
2013-02-19 14:25
0

Menade inte något så mot dig men jag förstår hur du menar, Det är nog något jag måste fundera över nu när du säger det så 🤔

Fridaaaa
2013-02-19 15:58
1

jag började få hela mitt barnbidrag (eller studiebidrag som det heter när man börjar gymnasiet), när jag började just gymnasiet. Men innan dess fick jag bara lite per månad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Clementinbarn
2013-02-19 16:49
0

Jag minns inte riktigt när jag fick hela mitt barnbidrag men i vilket fall som helst fick jag mycket mindre saker för dessa 1000kr som jag tog hand om själv än när mina föräldrar hade hand om dem. 🤦‍♂️
Från den dagen jag fick mitt barnbidrag har jag ju fått betala för alla mina saker själv, allt förutom busskort då.
Mina kompisar sa alltid att jag hade det mycket bättre som fick ha hand om mina pengar själv men dom kunde bara gå i affären med sina föräldrar och säga vad dom ville ha och så fick dom det.
Så fundera på om du verkligen vill ha hand om alla pengarna själv redan. 🤔

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Tuulikki]
2013-02-19 18:46
0

Jag fick hela mitt barnbidrag när jag började ettan på gymnasiet (man får barnbidrag till terminen efter man fyllt 16). Jag har tagit hand om det väldigt bra! Innan fick jag 500-600 kr per månad, det var lagom tycker jag. 

Varför vill du ha hela? Det kanske räcker med halva till en början. 🙂

Jojaton
2013-02-19 22:02
0

När jag fyllde 13 fick jag 300 kr i månaden, och om jag behövde köpa något dyrare som jacka eller skor så hjälpte mamma och pappa till. När jag började gymnasiet fick jag hela studiebidraget själv, och stod då för allt förutom vissa hygienartiklar som jag och mamma delat på (typ schampoo och vissa bodylotions och sånt). Sedan önskade jag mig ofta typ prenumeration på Spotify och visst antal månader av mobilräkning osv i julklapp/födelsedagspresent istället för andra grejer :)

Prata med din mamma, du kanske inte får hela barnbidraget på en gång men kanske halva eller något sådant. Det är ju bra att du är ansvarsfull och känner att du kan hantera pengarna - men ibland kan det vara skönt att slippa att ta hand om en del utgifter!

Johanna - Instagram

Zorro_Tiger
2013-02-20 09:10
0

Tack så mycket för svaren alla! :) #13 Hur mycket (per månad då innan) ? :) #14 Jag tror ändå jag vill det, Men som du säger så ja, jag ska fundera :) #15 Lite varför jag vill ha det själv: Mamma och pappa har börjat tjafsa om vem som ska ha det av dem 2 och blablabla. Då tycker jag det är bättre att jag har en stor del av det så kan de tjafsa om de kronor som finns kvar. Men innan jag fortsätter, Är barnbidraget mina pengar?

[Loca Diaz]
2013-02-20 12:04
0

Det är dina föräldrars val. Barnbidrag ska även gå till mat osv inte kläder och nöje mer än "viktiga basplagg" och ytterkläder. Tycker inte man ska ha rätten som 12 åring att få hela barnbidraget men kanske ett par hundra till bio eller så får man fickpengar när man behöver. När jag var 12 hade inte jag några utgifter som idag (mobil osv) så jag fick lite pengar när jag behövde och de betalade kläder osv. Skulle aldrig göra av med 1000 i månaden som 12 åring. Hellre spara isf. Och vill man ha något speciellt som en mobil eller spel kan man önska det. Jag fick inte pengar för än jag var 16 och börja gymnasiet. Då bodde jag inte hemma så det gick till mobil och mat samt mina djur och alla kläder. De betalade boende och så fick jag dyrare saker betald som mobilen och tillslut min bil. Innan dess fick jag 200 kr i månaden om jag ville.

Fridaaaa
2013-02-20 13:21
0

#17 Först runt 200-300kr, sedan 400-500kr och sedan hela :)

[Loca Diaz]
2013-02-20 13:45
0

#17 Nej barnbidraget är inte dina pengar, alla pengar är dina föräldrars ansvar och de har rätt till dom, tills du blir 18.

Fridaaaa
2013-02-20 13:55
0

#17 nej det är dina föräldrars. Det är för just kläder, mat mm :)

[Tuulikki]
2013-02-20 14:16
0

Barnbidraget går automatiskt till din mamma. Är du lika mycket hos båda? För annars hade i alla fall jag velat att den jag bodde mest hos hade barnbidraget :)

Frosstis
2013-02-20 17:41
0

Vad är barnbidraget till för då? Är det för bara kläder och sådant, eller för mat också? För om det inte är för mat så anser jag att jag har rätt till mitt barnbidrag, då jag aldrig köper kläder. Shoppar bara ett par gånget per år, och jag skulle gärna vilja ha de pengarna att spara.

Fridaaaa
2013-02-20 17:47
0

#23 Det föräldrarna anser att det behövs till, till sina barn :)
Så föräldrarna bestämmer det själva vad det ska användas till, just till sitt/sina barn :)

Zorro_Tiger
2013-02-20 17:48
0

#20 & 21: Pappa har dock sagt att det är min pengar :P Mamma sparar 300 kr "till min framtid" och de är från barnbidraget. Pappa säger dock att det ända hon gör är att lägga undan mina pengar och att de 1050 kr som inte "andvänds" ska sättas undan på ett konto till mig som jag kan "andvända.

#23 Det undrar jag också för som du säger så shoppar jag inte så mycket. Dock någon tidning, läppbalsam (Är beroende av det, HAHA) eller tuggumi eller något sådant. Och sedan vill jag spara resten.

Afturelding
2013-02-20 17:48
1

Ja, barnbidraget är även till mat. Det är ett bidrag som ska hjälpa dina föräldrar med att finansiera din uppväxt, så att säga. Egentligen kan man säga att delar av barnbidraget ska gå till din användning av:

Mat
Husrum (din "del" av hyran så att säga, samt saker du kanske råkar ha sönder i hushållet)
Hygien
Kläder
Elförbrukning (och kanske även vatten)
Användande av internet, tv och telefoni.
Eventuell medicin

Sen är det ju inte många föräldrar som använder barnbidraget till allt detta, men slår man ut det så ska det gå till det du behöver för att må bra, på ett existensiellt plan. De flesta föräldrar har ju andra pengar som kan betala detta, så jag menar absolut inte att dina föräldrar ser det såhär.

Det kostar strax över en miljon kronor att finansiera ett barn idag, från början av graviditet till den dagen du flyttar hemifrån (eller fyller 21 om du pluggar då). Barnbidraget och det senare studiebidraget dina föräldrar får tills den månad du fyller 18 går upp till en summa på c.a 227000 kronor, dvs en fjärdedel av vad det kostar att ha barn.

/Rebecca

Fridaaaa
2013-02-20 17:51
1

#25 Fast barnbidraget är till föräldrarna, men är för att fixa saker till dig :) Men att de sparar 300kr/månad av det till dig i framtiden är ju bara bra :)

Barnbidraget är ju på 1050 kr?

Frosstis
2013-02-20 18:03
0

Jaha okej.. men jag ska fråga sen om jag får barnbidraget, har frågat innan och dom har sagt nej men om dom gör det nu kanske dom går med på att höja min månadspeng från 300 till 500, eftersom min syster fick det när hon var i min ålder (fick reda på det i sälen förra veckan, mamma hyschade henne och sa att hon visst fick 300 ;) )

CelsiusT
2013-02-20 18:09
1

Barnbidraget är till för att täcka kostnader som dina föräldrar har för dig. Tex mat, husrum, kläder osv. Ett barn kostar normalt sett mer än 1050:-/mån, så även om dina föräldrar får den summan så kommer dom troligtvis att få skjuta till mer pengar ändå för att du ska kunna leva ett gott liv med godis, utflykter, bio, sporter/aktiviteter. 

Så egentligen kan man väl säga att du har inte rätt till att förfoga över ditt barnbidrag så länge du får mat, husrum, kläder osv. Sedan kan man som förälder tycka att det är bra att lära sina barn ekonomi tidigt. Att då tex låta barnet själv förfoga över en viss summa pengar som ska täcka x antal delar av barnets kostnader. Tex kan det vara kläder och godis. Då avsätter man den summa pengar som man som förälder tycker är rimlig och tillsammans med barnet lägger man upp en budget så barnet får lära sig att hantera pengar. Men det är inget man "har rätt till" eller "ska ha" utan det är om ens föräldrar tycker att det är nyttigt för barnet ifråga.

Allt fler familjer har råd att avvara hela barnbidraget till sina barn (- vilket i mina ögon är helt hutlöst!) och ändå ge dom mat, husrum, kläder osv. Men det är långt ifrån alla familjer som har den möjligheten. Många familjer måste vända på slantarna för att få det att gå runt.

Jag tycker att du ska ta ett snack med dina föräldrar och fråga om du kan få förfoga över en viss del av barnbidraget och då även ta på dig att handla det du ska för dom pengarna (tex kläder), men räkna inte med att det är hela barnbidraget för en viss del av det kan gå till mat och husrum i deras budget. Men det bör ske i samråd med dina föräldrar, för i slutänden är det dom som har ansvar att se till att du har kläder på kroppen och har dom en snål ekonomi så kanske dom inte har råd att låta dig gå på bio för hela summan och sedan köpa kläder till dig utöver det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

nottheonly
2013-02-20 18:17
0

#25 Mina föräldrar sparade 200 :- till mig från mitt barnbidrag. Jag fick sedan ta av dessa pengar när jag fyllde 18 om jag hade velat, men gjorde aldrig de. Sen när jag fyllde 19 så började jag plugga till körkort och då var det jätte skönt att jag hade de pengarna sparade så jag kan göra det! För det är inte billigt att ta körkort ^^ Så jag tycker det är en jättebra idé av din mamma att lägga undan pengar till dig även fast det kanske inte är så roligt nu, men det är bra att ha sen 😃