Bra att vara tystlåten!
Jag tycker det får vara nog med att blyga och tysta personer ständigt ska få höra att de måste ändra på sig. Härmed vill jag hylla denna typ av personlighet!
Det är inte fel att vara den som hellre lyssnar, det är något fint och beundransvärt. Tystlåtna har ett rikt tankeliv och kommer ofta med kreativa, nytänkande idéer och lösningar. De är ofta lojala vänner som vinner i längden och de flesta som tar sig tid att lära känna en försiktig person brukar inte ångra sig utan överraskas positivt. Tystlåtna är också rika på empati och bryr sig genuint om andra.
Jag har blivit så trött på samhällets eviga negativa fokus på denna personlighet. Det hjälper ingen att få höra att de inte duger som de är. Vi utvecklas och växer när någon ser det fina och positiva med just våran personlighet. Jag har sedan ett par år insett att det är något fint att vara som jag är, blyg och inåtvänd/introvert, och jag insåg att fler behövde få höra detta. Därför driver jag idag min hemsida Blyga Myran som är tänkt att vara en positiv arena för oss som är tysta, blyga och också vi som är högkänsliga (läs mer om det på google eller på hemsidan).
Varmt välkomna till hemsidan!
klart det inte är fel att vara tystlåten, vad man än gör idag gör man "fel" enligt samhället. Jag har varit väldigt innåt och tystlåten i hela mitt liv, och det var fel enligt samhället. Men när jag kom upp i gymnasiet hände någonting, jag vet inte vad, men jag tror jag bestämde mig för att vara mer utåtriktad. Idag kan jag stå och prata med en person jag aldrig någonsin mött, utan några som helst problem, för att jag tycker det är kul. Jag älskar nu att prata, och insåg hur tråkigt det faktiskt var att vara tyst och blyg. Men, detta anser samhället också fel, då man som mer utåtriktad kallas för påträngande. Så man ska helt enkelt vara både och, vilket inte går. Så allt man gör idag är fel enligt samhället, och kommer förmodligen att vara det. Därför tycker jag det är väldigt bra av dig att stå för den du är och hur du är. Fortsätt så!
Sen det du skrev om att tystlåtna är mer kreativa, empatifulla (heter det så?) och lojala. Men de utåtriktade kan också vara lika kreativa och lojala som de som väljer att vara mer tystlåtna :) just sayin :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tror mycket handlar om jobb. Ingen vill anställa en person som har svårt med att prata med främlingar eller ta för sig. Det är jätteviktigt att vara framåt och kunna prata med alla slags människor i jobbsammanhang. Därför har det blivit negativ fokus på blyga människor. Jag tror ingen ogillar dem som så, men som sagt, ska man anställa någon vill man hellre ta den extroverta än den introverta typen. :/
Mycket av det här stämmer in på mig.
Jag har social fobi och tänker ständigt på hur jag ska kunna förändras och våga prata mer. Men jag behöver ju inte vara som alla andra. Om dem inte gillar att jag är tyst och försiktig så förtjänar dem inte mig! 😮
MelvinMimmiLufsen - Jag tror du har poäng där, det är inte lätt att vara "rätt" i samhällets mallar. Antingen är man för tyst eller för pratig. Men normen är ändå att man ska vara extrovert och framåt, även om man inte ska vara framfusig. Min upplevelse är i alla fall att de tysta får höra desto mer att de måste förändras än de som är framåt.
Tirin - Jag tycker det där är en sådan himla trist bild och den syns allt för mycket i samhället. Ständigt detta fokus på att man ska kunna ta för sig och prata med alla sorts människor framför att man är kompetent.
Själv utbildar jag mig till socionom och kommer ha kontakt med mycket människor men jag ser det definitivt inte som en nackdel att vara den introverta för det, snarare som en fördel. För det är inte jag som ska vara i fokus eller min förmåga att kunna prata, det är mina klienter som är de viktigaste. Och det är betydligt mer väsentligt att man kan lyssna in sina klienter än det är att kunna babbla på. Vi får lära oss att grundstenarna i vårt arbete är att vara empatiska, inlyssnande, kunna tåla tystnad, visa förstående och se människor och inte problem - detta är något som både extroverta och introverta kan klara av minst lika bra. Så jag tycker synen på att den extroverta alltid är ett föredra är ganska förlegad.
Zlarviig - Social fobi är tungt, ledsen att det drabbat dig. Känner igen mig i dina tankar om att behöva ändra på sig för att vara andra till lags. Tycker det är fint att du ser att du inte måste vara som alla andra! Jag är helt övertygad om att du har massor med fina egenskaper och sidor som syns tydligare för dem som tar sig tid att lära känna dig :).
MelvinMimmiLufsen - Ser att jag glömde svara på det sista du skrev. Jag skrev aldrig att tystlåtna är mer av något men generellt så är introverta duktiga på just sådana saker. Menar inte alls att extroverta inte kan vara det. Min tanke var mest att fokusera på det fina med att vara försiktig och introvert, inte att påstå att extrovert eller introvert är att föredra.
#5 det vet jag att du inte menar, ville bara dela med mig om mina tankar :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jag är tystlåten och klarar mig utmärkt! lite svårt att skaffa kompisar bara eftersom jag aldrig pratar typ, men jag hamnar aldrig i bråk ;)
MelvinMimmiLufsen - Det är jag glad att du vill göra :)
Jessicahagstrom94 - fint att du känner att du klarar dig utmärkt! :)