Kan inte sova.
Jag kan inte sova längre.
Jag sover kanske tre timmar varje natt men det är inte riktig sömn utan bara "vaken med ögonen stängda"
Någon som har några tips hur man sover och somnar bättre?
Med sällskap? 😇
Skämt åsido. Vilken tid går du och lägger dig? Om du har sportlov nu, kan du tänka dig att vara vaken tills ögonen nästan smäller igen och du verkligen inte kan hålla dig vaken, och se om du sover längre då?
#1 Haha åh. Jag önskar jag hade någon att sova med… :(
Ja, det var en riktigt bra idé! Men då måste jag i princip somna med datorn i knäet :o
Hade samma problem när jag var typ 17… till sist kom det fram att det berodde på min mammas å hennes pojkväns ständiga gräl…
Hur har du det hemma? Eller med någon kompis?
Det är bra att först fundera ut vad sömnlösheten beror på och sedan fundera på åtgärder =)
#3 Jag vet faktiskt inte varför. Beror nog på patetiska kärleksproblem..Ligger vaken halva nätterna och tänker: Tänk ifall han var här och sånt.
Vet inte hur du aktiverar dig på vardagarna. Somnar du sent och sover länge på morgonen istället? Du kan testa att du somnar lika sent som du brukar, sedan verkligen ger dig på att du ska gå upp tidigt på morgonen. Om du är en person som tenderar att inte göra så mycket ansträngande på dagen kan du testa att aktivera dig ordentligt imorgon. Gör något energikrävande! Du borde somna tidigt och sova gott om du går upp tidigt imorgon, gör saker som gör dig trött och när du går och lägger dig så ha inte dator, mobil eller liknande på. Bara ge dig på att nu ska jag sova!
Vet dock inte om detta var ditt problem, men gissar på det 🙂
Skaffa järnbrist precis som jag, du somnar garanterat kl 7 om du inte tvingar till dig något annat.
Nej gör inte det! inte ens bra att jag skämtar om det…
Men oftast brukar det funka bra om man rör mycket på sig, jag brukar gå en liten runda innan eller efter middagen. Vet inte hur du tränar nu :). Men ett tips.
Edit: #5 hade redan skrivit det,
#5 Imorgon ska jag köra kickboxning så det blir nog bra. Jag tänker dock fortfarande gå upp sent ;)
#7 Jaha okej, men då kanske du inte är lika trött på kvällen sen? Fast man gör som man själv vill 🙂
Ett annat tips är att du tröttar ut dig själv rejält under dagen, och ät inte 3 timmar innan du har tänkt att sova, så kroppen hinner sakta ner och inte arbeta med att smälta och ta upp näringen ur maten du ätit (det kan göra dig pigg).
#9 Aha, okej jag ska försöka komma ihåg det…
Rutiner, rutiner, rutiner! Det är typ det enda jag har att säga😉Nej men de tre viktiga grejer för bra sömn är rutiner, kost och motion. Försök att inte sova bort halva dagen bara för att det är helg eller för att du har lov. Nån timme extra kan man väl unna sig men det finns ju en gräns😉
Att äta rätt är också jätteviktigt, och precis som någon här ovan nämnde så ska man inte äta för sent på kvällen. Tror 19-snåret är senast men rätta mig gärna om jag har fel!🙂 Sen är det superduperviktigt att göra någonting på dagarna. Träna, gå en sväng, träffa en kompis osv! Man behöver inte köra världens träningspass för att bli trött, men något är bra att göra varje dag.
Sedan är ett tips att inte ligga allt för länge i sängen och bara stirra upp i taket. Har du legat i 30 minuter, gå upp och gör något. Gå ett varv i rummet, gör en armhävning eller vad som helst - bara du kommer bort från sängen. Sedan går du och lägger dig igen. Och ligger bara 30 minuter denna gången oxå!😃
Jag skulle tipsa om att vara i svag belysning innan du ska sova, alltså inte vid en datorskärm. Då ställer kroppen in sig på att det är kväll och att man måste sova. :) Sedan som sagt rutiner och att ha en hälsosam livsstil.
Att sitta vid datorn om du har svårt att sova är det sämsta du kan göra. För när ögonen ser ljus kopplas det till dag och vips så blir du pigg.
Har du svart att somna är det bra att förbereda kroppen på sömn. Dvs att du redan 2 timmar innan du sover ser till att inte äta, håller svag belysning där du vistas, undviker tv och dator så gott det går. Läs en bok eller så istället.
Och sedan gå upp tidigt, så fort det börjar bli ljus. då skapar du en bra rutin och kroppen kommer bli trött.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har läst att man ska hålla sig borta minst 15 min från elektronik/elektronikskärmar innan man ska sova, så att man inte går och lägger sig med en aktiv hjärna.
natt bindel för ögonen och ören proppar . Jag sover med det varje dag och jag sover bra med det . För jag kunde inte sova utan gjorde allting annat tills jag trötnade och somnade. då var jag jätte trött i skolan
Jag vaknade precis… Tolv timmars sömn ☺️
Antar att det beror på att jag kände mig lyckligt kär i går kväll, haha.
Härligt!! =)
#17 Kändes ganska bra faktiskt! Sov riktigt skönt inatt. Kanske berodde på att jag inte satt någon klocka på ringning? Och juste! Igår fick jag gardiner så jag slapp solen i ögonen :)
Skönt! Har du haft problem med att sova innan eller är det bara pga dessa grejer du påpekat nu?
#19 Menar du på grund av kärlek och sådant?
#20 Lite allt möjligt, kanske att du sovit dåligt pga stress eller liknande faktorer.
Men nu när du vet vad den (nyligen) dåliga sömnen berodde på så behöver du inte oroa dig i framtiden (om det händer igen av samma orsak)! 🙂
#21 jag ska försöka att inte oroa mig..