Dålig självkänsla...
Kan börja med att säga att jag har så dålig självkänsla, speciellt när det handlar om min kropp. Har alltid skippat idrottslektionerna när vi har simning och vi ska ha simning efter sportlovet och jag får ångest när jag tänker på det.
Vi hade 2 lektioner med simning förra året i december tror jag, och då kom jag med en ursäkt och slapp vara med.
Jag vill verkligen inte vara med på de lektionerna då vi har simning. Att simma med klassen är min största skräck och jag får sån extrem ångest varje gång jag vet att det står på schemat.
Jag har inga badkläder heller för den delen eftersom att jag ändå aldrig badar på allmänna platser. Jag vet inte vad jag ska göra… Men det lutar sjukt mycket åt att jag kommer med en ursäkt för att slippa.
Jag var väldigt överviktig när jag var 6-13 år men jag ändrade mina matvanor samt att jag växte på längden i raketfart så jag fick en mer "kvinnligare" kroppsform.
Är mullig i dagsläget med synliga (dock ljusa) bristningar på mage och höfter.
Dessa grejer är den största orsaken till min extremt dåliga självkänsla, och jag vill bara försvinna i tomma intet när jag tänker på att bada med klassen…
Jag har också problem med simningen inför klassen. Dock har jag klargjort för läraren att jag INTE tänker vara med på det. Bryr mig inte så mycket och gympan heller.
Folk ska skita i hur folk ser ut, alla är lika mycket värda. Det spelar ingen roll om man är svart eller vit, stor eller liten, man har exakt lika mycket värde.
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
#1 Du har helt rätt i det du säger! Jag försöker intala mig det och tänka att jag HAR fina höfter (vilket är typ det enda jag gillar med min kroppsform), och en period förra året så kunde jag stå i bara underkläder framför spegeln och tänka att jag var hur snygg som helst och hade en skitsnygg kropp. Men de tankarna försvann ju och sen dess har det varit detsamma.
Den vanliga idrotten har jag inte så mycket problem med längre. Gillar inte att springa i raketfart när alla tittar på men jag är snäppet "latare" på idrottslektionerna än vad andra är.
Det kanske inte hjäper ett dugg att veta att du inte är ensam, vad vet jag. Men det är du verkligen inte! Jag och många andra har varit i precis samma situation, och vissa är fortfarande. Det går att ta sig ur!
Det jag har gjort är att läsa på mycket om självkänsla, göra grejer som peppar mig själv och sluta jämföra mig med andra. Det finns bra bloggar som skriver om ämnet och så finns vår härliga sajt som du hittar i min signatur. :)
Man kan ju inte ta på självkänslan och då är det svårt att veta vad det är och hur man kan förbättra den. Egentligen handlar det om att förändra sitt tankesätt. Inte om andra - men om sig själv. Sverige är så mycket Jantelag (som säger att du är inte bättre än andra etc) men det borde inte vara så!
Det enda Jantelagen har rätt i är att du inte ska tro att du är bra - du ska veta det!❤️
Jag tycker inte heller om att visa mig naken/i under- eller badkläder, nu när vi har simning är det dock bara med tjejerna i klassen och de känner jag mig så bekväma med så jag gör det i alla fall. Badar dock aldrig på offentliga badplatser heller, vilket min familj tycker är fånigt, men jag har bara klargjort det för dem och så får dem acceptera det helt enkelt.
#3 Jag försöker bli bättre på att uppskatta mig själv, och tanken av att bada på en strand etc. är inte lika jobbig som tanken av att bada med min klass.
#4 I somras så tänkte jag utmana mig själv och sola/bada på stranden när jag och min mamma var i Thailand. Hennes svar var en tveksam kommentar i stil med "Vågar du verkligen det?".
Typ som att jag är för vek för att ligga i badkläder och njuta av solen, precis som många andra. Det har ju påverkat min självkänsla lite grann tror jag.
Hm.. jag tror att man inte ska utsätta sig för jättejobbiga saker på en gång och utmana sig själv allt för mycket genast. Prova att kanske bada med din kompis en gång, eller gå till ett solarium (haha brist på exempel) där man är lättklädd utan att det är jättemycket folk runt omkring.
Babysteps tror jag är att rekommendera. Lite i taget och vänja sig själv vid tanken och situationen :)
#6 Det kändes inte som en jättejobbig utmaning för mig att sola/bada på stranden där borta. Iallafall inte då. Jag gjorde det aldrig iofs, men när jag kom hem så sov jag hos min bästa vän och hon har en pool som vi badade i. Jag använde en gammal baddräkt (tankini) och kände mig inte alltför obekväm med det, för att jag vet att hon accepterar mig för den jag är och vice versa. 🙂
samma här, jag vägrar. våran klass är hemsk dessutom, jag är inte med på gympa eller badlektionerna, men när andra springer kan dom skrika typ "spring då fetto!" osv…
hemskt.. jag tänker aldrig bada med klassen, men prata med din lärare. det gjorde jag, så jag ska få bada tillsammans med en kompis. :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Jag har också jätte problem med att bada med klassen för att jag är lite mullig av mig och jag har finnar över halva ryggen som jag inte är så glad i att visa upp. Men jag och en kompis (som känner likadant) pratade med idrotts läraren om detta och vi kom fram till att tjejer och killar skulle ha bad var för sig. Att visa upp sig för tjejerna känns inte lika jobbigt som att visa upp sig för killarna tycker jag, i och med att vi tjejer tänker lite likadant om ni fattar medans killarna ( iallafall de i min klass) har alltid en elak kommentar på lager som de utan att tänka kan slänga ut sig. Sedan dess har jag varigt med på alla bad vi haft i skolan:D
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Min lärare är en tjej och hon är väldigt förstående. Men jag vet inte om jag skulle våga berätta för henne att jag har så dålig självkänsla och att jag verkligen vägrar att bada med klassen. Men det kanske är lika bra att jag gör det nån gång…
Våran är också en tjej. Jag hatar våran klass, seriöst. så jag sa "Jag tänker inte bada med den äckliga klassen. barasåduvet." så föreslog hon det, och allt gick bra :) det går nog bra för dig också! lycka till! :)
#11 När jag kom med min förra ursäkt så sa jag att jag inte gillar att bada med klassen. Hon föreslog att jag skulle bada ensam, innan lektionen började, och att bara hon var där med mig.
Så hon ger sig inte utan att föreslå saker.
Hon kanske är villig att prata mer med mig om jag berättar sanningen denna gång. Men jag måste verkligen tänka på saken..
Jag har klart och tydligt berättat för min lärare att jag inte tänker vara med på alla lektioner och att hon inte kan förvänta sig att jag ska göra något jag absolut inte vill. Detta gjorde jag när jag började 1:an på gymnasiet, innan gick jag aldrig på idrotten.
Vi kom fram till att jag är med på de lektioner jag känner att jag vill vara med på, dvs inte så många. Sen får jag hitta på vad jag vill göra under lektionerna, alltså forma mina egna pass för mig själv. Det tog ett tag att komma dit då jag kände att min nya lärare inte litade på mig och jag har många gånger gått ifrån lektionen riktigt förbannad men efter att ha pratat med min tidigare idrottslärare så gick det helt OK.
Det gäller att ha en öppen dialog med läraren och försöka sätta dem in i ens egna situation. Jag har aldrig gillat idrott och det berättade jag för henne första dagen, jag TÄNKER gå istället för att springa när du ber mig göra det osv. MEN jag är här för att bli godkänd liksom och det verkade dom ta helt okej i alla fall.
Hoppas det löser sig för dig med! 🙂
~mikkan
Jag tycker du ska förklara som det är. Hon kan inte tvinga dig till att bada då det inte står specifikt att man måste bada i läroplanen.
Det är i alla fall vad vi har fått höra.
Fråga henne om du kan komplettera det på något annat sätt istället. Det brukar vi få göra. Visserligen ska man visa praktiskt inom vissa grejer, men just simning står det inget om.
#13 Jag hoppas att det löser sig.. Tack 🙂
#14 Jag ska tänka på det. Tack!
Har också "badproblemet" tur att man är tjej och kan skylla på mens…
Men förra veckan hade vi bad på schemat, jag skojar inte. Jag låste in mig på toaletten och sedan SPRANG jag hem hela vägen utan att stanna bara för att slippa bada.
#16 Förstår känslan.. 😮
jag har också problem med att visa mig i bikini osv. Är 'mullig' och har bristningar lite överallt.
Men jag har gjort det klart för min klass att jag inte bryr mig, de vet om att jag inte är pinnsmal och jag säger inget annat. Vet om att jag inte har 'idealkroppen' men alla kan inte ha det så jag är 'öppen' med det och därför säger ingen något.
det är inte så att jag står och visar mig i bikini, jag har handduk på mig, sen tar jag av mig den snabbt och hoppar i vattnet och simmar. De vet om att jag är väldigt gällande min kropp så de gör inget. Men alla klasser kan ju inte vara lika förstående.
men om du känner att du kan/vågar/vill, försök ändra din inställning lite kanske?
Men det är upp till dig hur det känns, annars kan du ju prata med din idrottslärare och berätta hur det känns? Han/hon kanske kan ge dig stöd/förstår eller något. Men sen finns det ju lärare som är mindre 'smarta' och då kan du ju bara strunta i det, men försök hitta någon som förstår dig.
hoppas de löser sig iaf :)
Funderat på att söka upp en kurator? Delvis kan du ju få den hjälp du kanske behöver, men de kan också ge dig lov att inte gå på simningen.
#5 Din mamma menade säkert väl, men du kanske ska förklara att du hellre vill ha uppmuntrande ord? Annars bekräftar hon ju att det är läskigt, vilket kommer påverka dig.
#18 Jag ändrade ju inställning förut under en period, och var liksom stolt över mig och min kropp. Den inställningen försvann lika snabbt som den kom. #19 Kurator har jag inte tänkt på. Vad gör en kurator i en situation som detta?
#20 Nja, jag vet inte vad som händer i just din situation… Men jag kan tänka mig att 1) Du tydliggör att du mår dåligt, och inte "bara" är lite nervös. 2) Du får hjälp med din dåliga självkänsla. Sen tror jag att kuratorn kan ge dig någon form av tillfällig avbrott från simningen. Alltså, att de kan skriva på ett papper som säger att det äe okej att du missar. Kuratorerna gjorde ngt liknande med en kompis som var rädd för att tala inför publik.
#21 Okej, tack! Ska prata med kuratorn :)
Jag är också mullig brukar ändån vara med på badet, dom andra som inte vågar vara med pga att dom är lite mulliga eller inte nöjd med sin kropp. Då blir du modigare än dom om du är med och badar, och säger någon nåt är det enbart för att dom själv inte är nöjda. tänk så istället då går det bättre :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#23 Det finns dock ett litet problem med det… Alla i min klass är med på simlektionerna utom jag 😛
24# tänk då att du är modig om du vågar vara med + att om du är med så motionerar du bara och det är inget fel med det och man motionerar ju om man vill ha bättre kropp så tänk att det är positivt att vara med :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Har för mig att man måste kunna visa att man kan simma 100 meter eller va de va .. jag va rätt smal när ja gick i grundskolan och ja bombade med killarna och hade det as kul .. Egentligen så ska man inte skämmas över sin kropp , vi alla är olika skapta ;)
Ta lite mod och prata med din lärare att du inte känner dig bekväm inför att bada med klassen . I min skola fick man komma en annan dag med läraren ensam och genomföra allt , piece of cake :) De va väl en tjej som vägrade .. kan förstå henne , hon skämdes till och me med kläder på :(
Eller så pratar du med din mamma så får hon ringa läraren och komma överens om något ?
Handlar det om simkunnighet så har jag för mig att man kan få en egen "lärare" på plats på badhuset som skriver under ifall du klarar eller inte :) och då är de bara sikta in sig på en dag då knappt någon är där ! :D
#26 Det är inte piece of cake, verkligen inte.. Jag gick på simskola när jag var liten, så simma kan jag ju. Har dock blivit lite "ringrostig" eftersom att jag inte badat på ett tag.
Jag berättade förra gången jag skippade simlektionen att jag inte klarar av att bada med klassen, och har aldrig gjort. Men jag berättade aldrig om min dåliga självkänsla. Har lov nu så funderar på att maila, annars pratar jag med henne nästa v.
Www.sjalvkansla.ifokus.se kan nog hjälpa dig bättre än här :)
DU ÄR FIN CAROLINE! KOM IHÅG DET!!